Societat

Ciència

El primer submarí tripulat català, a la recta final

Els promotors de l'‘Ictineu 3' tenen gairebé enllestida la nau i només falta “muntar les últimes peces”

Encara calen 13.000 euros per acabar la nau, que es poden donar a través d'un portal web

Després de més de nou anys de tre­ball, l'Icti­neu 3, el pri­mer sub­marí tri­pu­lat català, és a punt de sub­mer­gir-se. “Estem aca­bant de mun­tar les últi­mes peces. De fet, l'inte­rior ja està pràcti­ca­ment enlles­tit. Cal­cu­lem que d'aquí a entre qua­tre i set set­ma­nes ja el podrem posar a l'aigua”, asse­gura Pere Forés, direc­tor gene­ral d'Icti­neu Sub­ma­rins.

L'apa­rell, de dis­seny 100% català, serà el novè sub­marí del món amb més capa­ci­tat d'immersió. Con­cre­ta­ment, l'Icti­neu 3 podrà bai­xar fins a 1.200 metres de pro­fun­di­tat i arri­bar al 50% del fons marí del Medi­ter­rani. Si tenim en compte que, fins ara, només s'han explo­rat entre un 2% i un 5% de tots els mars i oce­ans, la tasca d'aquest sub­mer­gi­ble serà fona­men­tal per a l'inves­ti­gació científica. Cata­lu­nya, per tant, podria con­ver­tir-se en la sisena potència mun­dial en aquest àmbit, només superada per la Xina, el Japó, l'Estat francès, Rússia i els Estats Units.

L'Icti­neu 3, que amb el nom ret home­natge a Narcís Mon­tu­riol, ja ha enfi­lat la recta final de la seva cons­trucció, després d'haver superat més de 9.000 cicles de test per als dife­rents com­po­nents. De fet, el book de pressió (el com­par­ti­ment prin­ci­pal on ani­ran els inves­ti­ga­dors) va ser pro­vat fa dos anys en labo­ra­tori i va superar amb molta faci­li­tat la pressió que resis­tirà quan nave­gui a 1.200 metres de pro­fun­di­tat, que serà el seu límit.

Aquest pro­jecte inno­va­dor, amb gai­rebé una dècada de tre­ball a l'esquena i més de 2,5 mili­ons d'euros inver­tits, va néixer l'any 2004 i podrà ser rea­li­tat gràcies a les col·labo­ra­ci­ons de la gent. Des de volun­ta­ris que apor­ten mà d'obra, fins a apor­ta­ci­ons de capi­tal, con­tri­bu­ci­ons d'empre­ses i patro­ci­nis. “En aquests moments hi ha un suport popu­lar molt impor­tant. Fins a 900 col·labo­ra­dors con­fien en nosal­tres”, anun­cia Forés.

El procés de cons­trucció final, però, està esde­ve­nint força com­pli­cat. Els impul­sors d'aquesta inno­va­dora nau ja fa temps que van esgo­tar totes les vies de finançament, motiu pel qual van crear una cam­pa­nya de micro­me­ce­natge com a últim recurs per aca­bar el pro­jecte. A través de la pla­ta­forma Verkami, els pro­mo­tors de l'apa­rell van enge­gar, el mes de juliol, una reco­llida de fons que pre­te­nia acon­se­guir els 60.000 euros neces­sa­ris per com­ple­tar el pro­grama. En aquests moments, a sis dies vista de la clau­sura de la cam­pa­nya, s'han recol·lec­tat més de 47.000 euros, encara insu­fi­ci­ents.

Si bé les pri­me­res pre­vi­si­ons apun­ta­ven que el bateig de l'Icti­neu 3 tin­dria lloc durant la pas­sada pri­ma­vera, els con­tra­temps econòmics han fet endar­re­rir la posada de llarg. Mal­grat tot, s'estima que a par­tir del setem­bre aquest apa­rell cons­truït a Sant Feliu de Llo­bre­gat esde­vindrà un “motiu d'orgull naci­o­nal”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.