Societat

Els transportistes critiquen l'aplicació de l'eurovinyeta

Les entitats reclamen diàleg al govern i defensen que les infraestructures són un servei públic que han de pagar tots els ciutadans

Vila reclama que l'Estat l'apliqui a les seves carreteres

Els transportistes, representats ahir en el debat d'El Punt Avui i Alcaldes.eu a través de la seva Fila Zero per les associacions AGTC i Asetrans, van criticar l'aplicació de l'eurovinyeta, el pagament que es carregarà als vehicles pesants a l'eix transversal a partir del 2014, i van reclamar diàleg al govern. Carlos Palacio, secretari general de l'Associació de Transportistes (Asetrans), va advertir del perjudici que al seu parer podrà representar aquesta taxa per als camioners i va alertar que això podria derivar en “infraestructures infrautilitzades, com està passant al túnel de Bracons”. Palacio va recordar que l'Estat francès ha ajornat l'aplicació de l'eurovinyeta, una taxa que segons una directiva europea s'ha d'aplicar abans del 2016 a totes les carreteres de la xarxa transeuropea. “La Unió Europea no obliga a posar-la”, va assegurar, i va reclamar diàleg al departament que encapçala Santi Vila.

Adolfo Martínez, secretari general de l'Associació General de Transportistes de Catalunya (AGTC), va criticar que només el sector del transport hagi de col·laborar en el manteniment de les carreteres. “Les infraestructures són un servei públic, i com a tal les han de pagar tots els ciutadans. En canvi, serà el sector del transport qui les pagarà de forma immediata”, va denunciar.

Vila va reconèixer que Alemanya, on ja s'està efectuant el pagament, “és un referent perquè recapta cada any 4.000 milions d'euros que destina a polítiques de mobilitat i transport, però no hem d'oblidar que geogràficament és al cor d'Europa i els diners repercuteixen en tots els europeus”, ja que les carreteres alemanyes poden recaptar peatges de transportistes que creuen el continent. Una situació molt diferent de la catalana, en què la mobilitat és més interna, per la qual cosa “cal molt diàleg i mirar a què respon cada infraestructura”.

Aplicació estatal

A Catalunya, sis vies formen part de la xarxa transeuropea, i per tant hauran d'implantar l'eurovinyeta. Tres pertanyen a la Generalitat –l'eix transversal, l'eix del Llobregat i la C-33– i tres són de titularitat estatal –l'AP-7, l'AP-2 i l'N-340–. La Generalitat té la intenció d'implantar la nova taxa a l'eix transversal el segon semestre del 2014 i més endavant a les altres dues vies. Vila va reclamar el mateix a l'Estat. “Si l'eurovinyeta té una contradicció és que sembla que només s'aplicarà a les autovies de la Generalitat i no a les de titularitat estatal.” El conseller va carregar contra el govern estatal, a qui va acusar de “no tenir una agenda de modernització com Déu mana”. Vila els va reclamar que abandonin “polítiques porugues i antigues” de mobilitat i va reivindicar que “s'ha acabat el proteccionisme”.

Fonts del Departament de Territori i Sostenibilitat han explicat que l'aplicació de la nova taxa a l'autopista AP-7 no suposaria necessàriament un encariment del peatge per als camions, ja que l'Estat podria negociar amb Abertis que es destinés a l'eurovinyeta una part del seu peatge actual, que ja és més car que el dels turismes.

Bàscara, contra el desdoblament total de l 'N-II

L'alcalde de Bàscara, Lluís Lloret, va qüestionar durant la jornada d'ahir la conveniència de desdoblar tota l'N-II, i sobretot a l'altura de l'Alt Empordà, a fi de mantenir unit tot el territori. Lloret, que va reclamar més debat i reflexió al voltant dels grans projectes de país, és del parer que “no té sentit” construir una autovia paral·lela a les línies del TAV, ja que això, en paraules seves, “fragmentaria la regió i perjudicaria la seva fesomia”.

Lloret, que no va dubtar a sumar-se a les protestes per reclamar que els camions de gran tonatge no circulin per l'N-II, considera que la decisió de desviar els camions cap a l'autopista AP-7 ja garanteix la seguretat a la nacional i que ara el que cal és preservar la via en l'estat actual en aquest tram. També va rebutjar el desdoblament d'aquesta via l'Associació Alt-empordanesa per a la Defensa i l'Estudi de la Naturalesa (Iaeden), que ho considera un dispendi de fons públics “innecessari”. El conseller Santi Vila, però, va defensar la conveniència de l'actuació. Per ell, la discussió s'ha de centrar ara en el finançament, no pas en el traçat. “És una actuació que aspirem a guanyar aquesta legislatura”, va concloure.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

El web de l’Àrea privada ciutadana de la Generalitat, ara més senzilla i amb més serveis per a les persones

Olot

La pressió veïnal fa reestudiar la urbanització de Montolivet

Olot

Nomenen Joaquim Mundet i Creus, fill predilecte de Cassà de la Selva

CASSÀ DE LA SELVA
salut

La primera fase del futur parc sanitari Joan XXIII s’enllestirà aquest trimestre

tarragona

El CAFGi veu inviable l’aplicació del decret d’obertura de piscines

GIRONA

L’Antic Hospital de Sant Jaume de Mataró reubicarà els nous interns a altres centres

mataró
LA CRÒNICA

Terricabras, patrimoni polifacètic

El 2028 s’enderrocarà l’edifici Venus de la Mina

Sant Adrià de Besòs

Campanya per omplir les motxilles d’infants vulnerables que van de colònies

Barcelona