Societat

El ‘Ciutat de Barcelona' i el ‘Cherko', enfonsats

El 30 de maig del 1937, el submarí italià Torricelli rebatejat General Sanjurjo va torpedinar davant de la costa de Lloret de Mar el vaixell Ciutat de Barcelona, una nau de la companyia Transmediterrània carregada de brigadistes i de material per al bàndol republicà que havia sortit de Marsella i es dirigia a Barcelona. El vaixell, tocat de mort, va continuar la ruta ben a prop de la platja fins arribar a Malgrat de Mar amb l'objectiu d'ancorar en un banc de sorra. No ho va aconseguir i es va enfonsar a l'aigua en pocs minuts, fet que va provocar la mort de 50 persones de les 280 que es calcula que anaven a bord. Els veïns de la població, que van ser testimonis directes de l'episodi, van córrer a buscar les barques dels pescadors per ajudar els nàufrags, que també van obtenir el suport d'un hidroavió que escortava el Ciutat de Barcelona. Els supervivents van ser atesos immediatament i traslladats a diferents centres hospitalaris. La notícia es va escampar amb rapidesa i va arribar a oïda del mateix president Lluís Companys, que pocs dies després es va desplaçar fins a Malgrat a interessar-se per l'estat dels ferits. De la cinquantena de morts comptabilitzats, però, només es van poder recuperar i enterrar cinc cadàvers.

L'enfonsament del Ciutat de Barcelona no va ser l'únic d'un vaixell davant del litoral maresmenc. El 28 de juliol del 1937, el mercant grec Cherko o Chepko, amb bandera de Panamà, va ser bombardejat per l'aviació franquista i va embarrancar a la platja del Cavaió, a Arenys de Mar. Transportava 1.500 tones de trilita que havia carregat en el port d'Odessa, a Rússia, però segons les cròniques de l'època no va poder superar el bloqueig que el bàndol nacional havia imposat a les Balears. Testimonis de l'atac recorden encara la batalla que va enfrontar les llanxes torpedineres del mateix vaixell amb els hidroavions franquistes que volien rematar la feina. Una d'aquestes va explotar i algunes fonts asseguren que hi va morir el capità de la nau. També hi va haver baixes en el bàndol franquista, amb la caiguda al mar d'un dels avions atacants, un Polikarpov. Durant els dies posteriors a l'atac, veïns de Canet de Mar i d'Arenys de Mar es van dedicar a buidar del vaixell els explosius que no havien quedat malmesos. Les restes del mercant van ser remolcades poc després al port de Barcelona. Un record més negre per als maresmencs del litoral són els vaixells de creuer bessons Canarias i Balears, sobretot el primer, que van bombardejar sistemàticament i amb més intensitat durant el 1937 diferents municipis de la zona i van provocar el terror entre la població civil.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Societat

Més d’un centenar de treballadors i reforç de maquinària per netejar les platges metropolitanes després de Sant Joan

Barcelona
Educació

Més de tres-cents alumnes d’ESO fan una estada a la UAB

Cerdanyola del Vallès

Més de 100 pacients d’ELA atesos a la unitat específica del Trueta en 5 anys

GIRONA
consum

L’Estat suprimeix l’IVA de l’oli d’oliva a partir del juliol

barcelona

Rehabilitaran l’edifici Rhodes per fer-hi pisos de lloguer assequible

FIGUERES
MOBILITAT

Trànsit reposarà radars vandalitzats, entre altres un que no vol Santa Cristina

SANTA CRISTINA D’ARO
Europa

El linx ibèric ja no és una espècie en perill d’extinció, però continua “amenaçada”

Medi ambient

La platja contaminada de Sant Adrià de Besòs seguirà tancada

Sant Adrià de Besòs
Educació

Concentració de docents al Consorci d’Educació a Barcelona: “Volem continuïtat”

Barcelona