Societat

Transport

Controls al ‘punt calent'

A l'estiu s'incrementen les inspeccions a taxis i busos a l'aeroport de Girona, que és el lloc on es detecten més infraccions

Els 318 vehicles denunciats el 2014 a la demarcació s'enfronten a multes de 100 a 4.000 euros

Són les onze del matí i mitja dot­zena de mos­sos i una vigi­lant de Vilobí mun­ten un con­trol a la via de sor­tida de l'aero­port, just dar­rere de l'apar­ca­ment. És el segon dia con­se­cu­tiu que ho fan, perquè a l'estiu s'incre­men­ten aquest dis­po­si­tius. Ahir l'ope­ració es va cen­trar en els taxis, però abans-d'ahir es van ins­pec­ci­o­nar tot tipus de vehi­cles de trans­port de viat­gers, també auto­bu­sos. En menys d'una hora es dema­nen papers (permís de cir­cu­lació, ITV, tar­geta de trans­port, asse­gu­rança de viat­gers...), es fa bufar per pos­si­ble alco­holèmia i s'ins­pec­ci­o­nen els vehi­cles d'una desena de con­duc­tors. Només es detecta una infracció: un taxi de Llançà que ha vin­gut a reco­llir pas­sat­gers sense tenir con­tracte previ. La con­duc­tora s'enfronta a una sanció de 1.001 euros. Els viat­gers són qua­tre nois fran­ce­sos, que expli­quen que havien acor­dat un preu d'uns 100 euros. Els Mos­sos, un cop tra­mi­tada la denúncia, obli­guen el taxi a tor­nar a la ter­mi­nal i dei­xar-hi els nois perquè aga­fin un taxi de Vilobí. La con­duc­tora de Llançà havia estat l'única que en atu­rar-se no havia vol­gut saber res de la premsa que érem al con­trol. La resta de taxis­tes esta­ven oberts del tot a par­lar i eren unànimes a favor dels con­trols i esta­ven farts d'intru­sisme. “Ve molta gent a robar-nos als viat­ges”, deia la Mercè Ros. “Hi ha molt pirata, i molta gent de fora, que va a un lloc dife­rent del que té llicència”, deia Fer­nando Her­rera. I Igna­cio Sánchez asse­nya­lava que amb tanta gent “és molt difícil de con­tro­lar”. A tots era el pri­mer cop que els atu­ra­ven en un con­trol.

L'encar­re­gat de l'ope­ració, el ser­gent Albert Estrach, expli­cava que el cas detec­tat ahir és de les infrac­ci­ons més habi­tu­als: taxis de fora que vénen a ope­rar a l'aero­port, cosa que no es pot fer si no es té un con­tracte previ en què s'inclo­gui noms i cognoms dels cli­ents. Altres són dur viat­gers a una loca­li­tat dife­rent de la de la llicència del taxista o bé por­tar al taxímetre una tarifa urbana en lloc d'interur­bana. El que no hi ha tant són par­ti­cu­lars que facin de taxista sense auto­rit­zació. L'intru­sisme és més de taxis­tes d'altres pobles. Estrach remarca que l'aero­port és el lloc de Girona on més viat­gers es recu­llen –és “el punt més calent”– i, per tant, és on més con­trols es fan, sobre­tot a l'estiu, i més infrac­ci­ons es detec­ten. També es mun­ten dis­po­si­tius en època turística a llocs de la costa com Palamós Roses, Platja d'Aro i Sant Feliu. Estrach explica que les xifres d'aquest any, tant de con­trols com de denúncies, són simi­lars al 2013 i també el tipus d'infrac­ci­ons detec­ta­des. En con­cret, de gener a juliol s'han denun­ciat 318 vehi­cles, dels quals 28 són taxis. Només a l'aero­port s'han denun­ciat 58 vehi­cles (15 taxis). Les san­ci­ons, depe­nent de la infracció, poden anar de 100 a 4.000 euros. En la majo­ria de casos, a més, se li impe­deix con­ti­nuar el viatge.

A l'estiu es fan entre un o dos con­trols set­ma­nals a l'aero­port. Després de dos dies seguits, és pro­ba­ble que avui es des­cansi. “El més impor­tant és la incer­tesa, no fer-los els matei­xos dies”, diu Estrach.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia