Societat

POLÈMICA TAURINA

Sense bous a la mar a les Cases d'Alcanar

Amb l'expedient sancionador obert encara pels actes de l'any passat, el consistori ha decidit tancar el recinte portuari

La regidora de Festes considera que hi ha un “buit legal”

Les nits de ball i els bous a la mar són dos dels actes més des­ta­cats a la festa major de les Cases d'Alca­nar (Montsià), que comen­cen avui i s'allar­ga­ran una set­mana. Després de més de 40 anys, però, els fes­te­jos tau­rins en aquest nucli cos­ta­ner es limi­ta­ran al recinte por­tu­ari tan­cat.

En vista de la pos­si­bi­li­tat d'incórrer en una il·lega­li­tat i una even­tual inha­bi­li­tació, l'Ajun­ta­ment ha deci­dit tan­car la plaça amb bar­re­res per impe­dir que els ani­mals entrin a l'aigua, en una moda­li­tat en el punt de mira de fa anys arran d'una denúncia de l'enti­tat ani­ma­lista Actyma con­tra els bous a la mar de l'Ampo­lla (Baix Ebre). El 2014, una sentència del jut­jat con­tenciós admi­nis­tra­tiu número 1 de Tar­ra­gona va deter­mi­nar que la llei no pre­veu la cele­bració de bous en pla­ces ober­tes.

El con­sis­tori cana­reu alerta, en el cas del muni­cipi, d'un buit legal i d'una “mala inter­pre­tació” de la nor­ma­tiva. L'any pas­sat es va optar per ins­tal·lar un recinte dins de l'aigua, una opció pre­vista, segons inter­preta el muni­cipi, en l'actual llei que regula les fes­tes tra­di­ci­o­nals amb bous, perquè la plaça estava tan­cada. Actyma va denun­ciar els fes­te­jos i es va obrir un expe­di­ent san­ci­o­na­dor, que encara no s'ha tan­cat. Com que no s'ha rebut l'auto­rit­zació, com l'any pas­sat, ni la reso­lució a les al·lega­ci­ons, s'ha optat per tan­car la plaça amb bar­re­res de fusta.

“Vam pre­sen­tar al·lega­ci­ons i, com que encara no han estat resol­tes, no podem obrir a la mar, perquè no sabem si la reso­lució serà afir­ma­tiva o nega­tiva, si es con­si­dera que els bous a la platja estan esti­pu­lats dins la llei”, asse­gura la regi­dora de Fes­tes d'Alca­nar, Mercè Fisc­her. El con­sis­tori recorda que, altra­ment, es podria recaure en pre­va­ri­cació i rein­cidència. “Ens podria por­tar a una sanció de 60.000 euros i a la pos­si­bi­li­tat de la inha­bi­li­tació per a fer bous a tot el muni­cipi d'Alca­nar”, hi afe­geix Fisc­her.

La regi­dora de Fes­tes, però, alerta que “la llei en cap moment diu que aquest recinte tan­cat no pugui ser ter­res­tre i marítim”. De fet, l'any pas­sat, dos dies abans del començament dels actes, van rebre l'auto­rit­zació del govern que, en la reso­lució, recor­dava que entre les moda­li­tats de fes­te­jos tau­rins s'inclou “la vari­ant de bous a la platja”, que com­pleix la nor­ma­tiva, que pre­veu un recinte tan­cat. L'Ajun­ta­ment cana­reu asse­gura que pot acre­di­tar que la plaça es va tan­car cor­rec­ta­ment tal com esti­pu­lava la llei. “Pen­sem que estem empa­rats en la llei, que vam seguir tots els cri­te­ris que mar­cava la citada llei i la mateixa dele­gació del govern”, con­clou Fisc­her.

Sobre els fes­te­jos d'enguany, el regi­dor de Salut, Jordi Bort, va expli­car aquesta set­mana que durant l'agost els pes­ca­dors no rea­lit­za­ran la veda i la llotja romandrà oberta. Per garan­tir les neces­si­tats sanitàries, s'ha mogut la zona del toril. “En aquest nou emplaçament s'ha aug­men­tat la segu­re­tat pròpia de la gestió de càrre­gues i descàrre­gues de bous”, asse­gura Bort.

En aquest con­text, Alca­nar no renun­cia a recu­pe­rar aquesta moda­li­tat i ho defen­sarà davant la justícia, amb un recurs d'alçada i un con­tenciós admi­nis­tra­tiu.

L'agressió a Mas de Barberans, de “gran violència”

La temporada d'actes amb bous a les Terres de l'Ebre va estar marcada al començament per l'agressió a dues activistes d'AnimaNaturalis que s'havien desplaçat a Mas de Barberans per enregistrar els festejos. Ara, el jutge d'instrucció número 1 d'Amposta ha tancat les diligències prèvies. El magistrat considera que hi ha prou indicis de comportament delictiu en unes accions que qualifica de “gran violència” –en concret, quan els investigats sacsen les noies, les peguen i els prenen les càmeres–. Els fets, pel jutge, poden ser constitutius dels delictes de coacció i de danys i de dos delictes lleus de lesió. De les quatre persones investigades com a presumptes autors, el magistrat no considera acreditada la participació incriminatòria d'un dels quatre investigats en els fets i l'exculpa provisionalment.

L'escrit relata que les noies van ser “sacsades i copejades” i que els van prendre els equips d'enregistrament que portaven per trencar-los i “impedir a les perjudicades dur a terme la seva activitat”. També es detallen les lesions fetes a les activistes: policontusions “sense seqüeles” a diferents parts del cos.

La fiscalia, l'acusació i la defensa han de presentar els escrits d'acusació per demanar la celebració del judici o l'arxivament de la causa. El cost estimat del material trencat suma, segons el jutge, uns 800 euros.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia