Medi ambient

GABRIEL BORRÀS

RESPONSABLE DE L’ÀREA D’ADAPTACIÓ DE L’OFICINA CATALANA DEL CANVI CLIMÀTIC

“El canvi climàtic és la crisi d’un model de creixement”

“És molt important disposar d’un element de producció d’aigua potable a la zona baixa de la conca de la Muga bàsicament per a les demandes turístiques”

“No existeix cap planificació del que es conrea”

El pro­jecte cons­tata una impor­tant dis­mi­nució dels cabals tant de la Muga com del Ter. Qui­nes solu­ci­ons es pro­po­sen?
A par­tir d’aquesta rea­li­tat cons­ta­tada i que les pro­jec­ci­ons de futur 2030-2050 no fan res més que empit­jo­rar aques­tes reduc­ci­ons de cabal, pro­po­sem solu­ci­ons diver­ses en cadas­cuna de les con­ques. En el cas del Ter, tenim la sort que des de fa apro­xi­ma­da­ment un any es va acor­dar l’acord de la Taula del Ter pel qual la regió metro­po­li­tana de Bar­ce­lona farà un retorn del cabal trans­va­sat a par­tir de les ins­tal·laci­ons de què dis­posa de des­sa­li­nit­zació i aigua gene­rada. És una mesura extra­or­dinària­ment posi­tiva. El cas de la Muga és com­pli­cat perquè és una conca que d’acord a l’ACA ja ara és estruc­tu­ral­ment defi­citària i s’ha de fer un esforç per posar-se d’acord sobre qui­nes són les alter­na­ti­ves. En el pro­jecte n’apun­tem bàsica­ment dues, una que és reforçar la recàrrega dels aqüífers locals de la Muga, diguem, per­me­tre’n una explo­tació raci­o­nal. I dues: és molt impor­tant dis­po­sar d’un ele­ment de pro­ducció d’aigua pota­ble a par­tir d’aigua marina, és a dir d’una des­sa­li­nit­za­dora a la zona baixa de la conca bàsica­ment per a les deman­des turísti­ques. L’esta­ci­o­na­li­tat pro­voca una sobre­ex­plo­tació dels recur­sos a l’estiu, quan menys aigua genera a la conca.
A l’informe també es demana una impli­cació del turisme per ges­ti­o­nar aquesta situ­ació?
Sí, és clar, el valor afe­git del turisme de la Costa Brava, des del punt de vista de ren­di­bi­li­tat econòmica o de capa­ci­tat de paga­ment, cre­iem que és un ele­ment prou impor­tant de tenir en compte perquè en l’explo­tació d’aquesta pos­si­ble des­sa­li­nit­za­dora vagi una part impor­tant a càrrec d’aquesta població esta­ci­o­nal que o bé hi passa només quinze dies l’any o hi passa com a des­ti­nació turística. Si no es fa això, la Muga serà un riu que nai­xerà al peu de la presa de Boa­de­lla i aca­barà a la res­closa de Pont de Molins. De fet, mol­tes èpoques de l’any ja passa això ara i, segons les pro­jec­ci­ons de canvi climàtic, això encara pas­sarà amb més freqüència.
La situ­ació a la Muga no és només com­plexa pel que fa al cabal, sinó també pel bosc.
La reducció de cabals en capçalera no és només a causa dels impac­tes del canvi climàtic, sinó també per la manca de gestió dels bos­cos. A la finca de Reca­sens, de l’Albera, visu­al­ment hem vist que, pas­sant com hem pas­sat dos anys extre­ma­da­ment secs, a les par­cel·les on hem inter­vin­gut les alzi­nes han seguit vives, vigo­ro­ses, i en canvi a la par­cel·la contrària hi ha hagut un 10% de decaïment. Vam arri­bar el setem­bre del 2017 i de cop i volta les alzi­nes van can­viar el color de la fulla, es van tor­nar mar­rons de cop, per què? La com­petència entre indi­vi­dus pels pocs recur­sos va fer que en un moment, a la par­cel·la on no vam fer res, les alzi­nes es col·lapses­sin. El mateix ha pas­sat a la conca del Ter amb el pi roig: a les par­cel·les on hem tre­ba­llat, el pi roig no ha tin­gut símpto­mes de decaïment, però a les altres no és que hi hagi hagut símpto­mes de decaïment, sinó que hi ha hagut mor­ta­li­tat d’exem­plars.
Cal fer gestió fores­tal a totes les mas­ses bos­co­ses de Cata­lu­nya?
Hi ha mas­ses bos­co­ses que, pel seu estat de madu­resa, d’evo­lució, d’àmbits de diver­si­tat, millor no tocar-les, però això en tot cas és un 3% de tots els bos­cos de Cata­lu­nya. Què fem amb l’altre 97%? El Depar­ta­ment d’Agri­cul­tura té dades sobre el fet que només es ges­ti­ona el 25% d’aquests bos­cos i que en el 75% no fem res, per tant, s’incre­menta la vul­ne­ra­bi­li­tat. Els bos­cos no poden evo­lu­ci­o­nar perquè són molts indi­vi­dus com­pe­tint per pocs recur­sos. Poso el símil de quan hi ha una vaga de metro: què fem tots els que estem enca­bits dins del metro? Doncs començar a suar perquè tenim poc espai, comen­cem a trans­pi­rar. Als bos­cos de Cata­lu­nya els està pas­sant això, fins al punt que mol­tes mas­ses bos­co­ses estan tan suma­ment estres­sa­des que ja no fan efecte d’embor­nal de car­boni, eme­ten més diòxid de car­boni que no pas en cap­ten.
Afir­men que és essen­cial la gestió dels bos­cos.
Abso­lu­ta­ment. I tant que és necessària, radi­cal­ment necessària. Des d’un punt de vista de ser menys vul­ne­ra­bles als impac­tes del canvi climàtic i de fre­nar aquesta reducció de cabals cir­cu­lant dels rius. És radi­ca­ment neces­sari aju­dar i con­tri­buir-hi, sobre­tot, des del món urbà, que vol un país bonic, i net i endreçat, que té un cost.
Com es fa això tenint en compte, a més, que molts d’aquests bos­cos són pro­pi­e­tat pri­vada?
Tam­poc és que els de titu­la­ri­tat pública esti­guin gaire millor, eh? Doncs fent ren­di­ble la gestió fores­tal. Ara, el conei­xe­ment sobre el que s’ha de fer amb els bos­cos a Cata­lu­nya és bru­tal. Saben per­fec­ta­ment quin tipus de gestió s’ha de fer en funció de l’objec­tiu que vul­guis acon­se­guir: fusta, millor diver­si­tat, reducció de risc d’incendi, incre­ment de pro­ducció de bolets... Per què no es fa? Perquè majo­ritària­ment, a part del pro­blema de la pro­pi­e­tat pri­vada i l’ato­mit­zació d’aquesta pro­pi­e­tat, el valor al mer­cat del pro­ducte que s’obté és igual o infe­rior en la majo­ria dels casos al que costa treure’l. Per tant, si quan sor­tim de la ciu­tat volem veure un país endreçat, bonic i verd, hem de ser cons­ci­ents que té un cost. Cal­dria con­tri­buir, crec que finan­ce­ra­ment, a fer pos­si­ble que això sigui ren­di­ble.
De quina manera?
No forma part dels resul­tats del Medacc però en el seu marc hem comen­tat més d’una vegada que els cata­lans que vivim en els pri­mers 30 quilòmetres de línia de la costa cata­lana, que som gai­rebé el 90% de la població, ens satis­fem d’aigua d’uns rius i d’ali­ments d’un ter­ri­tori que és terra endins. Si volem seguir tenint ali­ments i aigua hem de col·labo­rar finan­ce­ra­ment a través, per exem­ple, del fet que amb el rebut de l’aigua es faci gestió fores­tal als rius cata­lans.
La impli­cació de tots els actors.
El canvi climàtic no és res més que el pro­ducte d’un model de crei­xe­ment deter­mi­nat, d’uti­lit­zació de recur­sos, de relació de l’admi­nis­tració amb els ciu­ta­dans. El canvi climàtic és la crisi d’aquest model, per tant si real­ment volem resol­dre’l o llui­tar-hi en con­tra o ser menys vul­ne­ra­bles als seus impac­tes, cal can­viar el model. Si seguim apli­cant les matei­xes pau­tes de com­por­ta­ment o d’explo­tació de recur­sos no ens en sor­ti­rem. Tapa­rem forats, però no ens en sor­ti­rem. Cre­iem impor­tant la par­ti­ci­pació dels usu­a­ris en una taula amb les admi­nis­tra­ci­ons res­pon­sa­bles i tots els actors interes­sats d’aquell ter­ri­tori on, pri­mer, dis­cu­tir la diagnosi i, segon, saber les mesu­res a apli­car. Que n’hi ha deu i ens posem d’acord en tres, doncs tirem enda­vant les tres. El que no val és que l’admi­nis­tració segueixi vehi­cu­lant les solu­ci­ons als pro­ble­mes a par­tir de la capa­ci­tat d’influència de deter­mi­na­des enti­tats del ter­ri­tori perquè tor­na­rem a fer allò que aques­tes volen que es faci, que no sem­pre obe­eix a allò tan famós que se’n diu l’interès gene­ral.
Què passa amb els con­reus?
Si cada vegada tenim menys dis­po­ni­bi­li­tat d’aigua, per­ce­bem que hem de ser molt curo­sos amb què, per a qui i qui fixa el preu del que plan­tem. El tri­an­gle canvi climàtic, ali­men­tació i aigua és un tri­an­gle d’aquells que hau­ria de ser equilàter. I no ho és. No exis­teix cap pla­ni­fi­cació del que es con­rea a Cata­lu­nya. Qui ho deter­mina? El mer­cat. Qui és el mer­cat? No ho sabem, alguns dies està a Chi­cago, uns altres a Van­cou­ver i uns altres a Xan­gai. Depèn dels valors dels ali­ments en aquests mer­cats es planta una cosa o se’n deixa de plan­tar una altra. I l’aigua, què? “L’aigua és igual. Ja me la por­ta­ran”, dius. No és que l’hagin de por­tar o no, és que arri­barà un punt en què no podràs tenir garan­ties d’aquests con­reus. Té sen­tit regar amet­llers del Segre, 12.000 m³ per hectàrea i any d’un riu que no té prou aigua com el Segre? Té sen­tit regar milers d’hectàrees de frui­ters si la fruita després en el millor dels casos s’uti­litza per fer sucs? Hem de pren­dre consciència d’això. Una part impor­tantíssima de la pro­ducció agrícola a Cata­lu­nya va per la indústria agro­a­li­mentària per engrei­xar porcs. Pot­ser no cal que men­gem tanta proteïna ani­mal! Si real­ment volem fer les coses ben fetes, hem de qüesti­o­nar i redi­ri­gir el model de crei­xe­ment que hem fet ser­vir fins ara. Podem fer ciu­tats molt resi­li­ents, molt intel·ligents, però si aques­tes ciu­tats tenen un rerepaís que no té aigua ni als rius ni per a l’agri­cul­tura, no sé quins ali­ments tin­dran.
En el pro­jecte també es parla de la inno­vació. És el cas del Giro­reg?
De la mateixa manera que hem tin­gut par­cel·les fores­tals a les dues con­ques, també a la zona de reg de les dues con­ques, con­jun­ta­ment amb el cen­tre expe­ri­men­tal Mas Badia de l’IRTA, hem tirat enda­vant aquesta cam­pa­nya que és el Giro­reg. S’ha fet amb blat de moro, el 2014 i el 2016, en camps de pomera. En aquests, l’estalvi d’aigua no és tan sig­ni­fi­ca­tiu però per con­tra la ren­di­bi­li­tat econòmica de la pomera regada amb Giro­reg és gai­rebé d’un 7% supe­rior a la ren­di­bi­li­tat econòmica de l’altra. Hem demos­trat que no només es pot pro­duir el mateix amb menys aigua, sinó que també la ren­di­bi­li­tat econòmica s’incre­menta, bàsica­ment perquè t’estal­vies bom­be­jar o impul­sar menys aigua.
Això és extra­po­la­bles a totes les zones rega­bles del baix Ter i la Muga?
En prin­cipi sí, però hi ha dos obs­ta­cles, com el fet que part dels regants tenen por que si això s’aplica a tot arreu lla­vors l’admi­nis­tració hidràulica redu­eixi les con­ces­si­ons d’aigua que té. Això denota que cal una nova gover­nança de l’aigua, cal ges­ti­o­nar l’aigua d’una manera dife­rent entre l’admi­nis­tració i els actors que tenen aques­tes con­ces­si­ons. L’altra és perquè el sis­tema de reg neces­sita una inversió per fer-lo més efi­ci­ent. Diguem que tant de bo fos exten­si­ble d’una manera imme­di­ata. Nosal­tres el que asse­nya­lem és un camí, i és un camí que, per exem­ple, al baix Ter ja hi ha més de qua­ranta pro­pi­e­ta­ris de ter­res agrícoles que estan apli­cant aquest meca­nisme.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia