Medi ambient

Col·lapse al pas fronterer i vies tallades arreu del país

L’autopista AP-7 va quedar tallada fins a la una del migdia per la nevada al vessant nord de l’Albera i es va embussar també l’N-II

Les inundacions i els obstacles caiguts van afectar tot el territori

La neu, les acu­mu­la­ci­ons d’aigua i els obs­ta­cles cai­guts a les vies van pro­vo­car que a pri­mera hora del matí d’ahir Cata­lu­nya es des­pertés amb una vin­tena de car­re­te­res talla­des arreu del país, tot i que part d’aquests eixos es van anar reac­ti­vant al llarg del dia. L’eix més impor­tant que va que­dar afec­tat va ser el punt fron­te­rer amb l’Estat francès. Com a con­seqüència de la impor­tant nevada a la Cata­lu­nya del Nord i al ves­sant nord de l’Albera, a pri­mera hora del matí, a l’auto­pista AP-7, entre Figue­res i la Jon­quera, es va res­trin­gir el pas de cami­ons i era obli­ga­tori l’ús de cade­nes, i poste­ri­or­ment es va haver de tallar el trànsit per a tots els vehi­cles. El trànsit es va com­pli­car més encara quan a l’altura de Figue­res, al punt on es feia el des­vi­a­ment, es va pro­duir un acci­dent amb tres cami­ons, que es va sal­dar amb un ferit lleu.

De retruc, la cir­cu­lació es va col·lap­sar a l’N-II, l’eix alter­na­tiu d’aquesta àrea de l’Alt Empordà per acce­dir a la fron­tera, i les llar­gues cues hi van dei­xar atra­pats dese­nes de cot­xes, alguns dels quals no es van poder moure fins al cap de tres hores. La situ­ació es va des­blo­que­jar a par­tir de la una del mig­dia, quan es va reo­brir el trànsit a l’auto­pista i es va començar a des­con­ges­ti­o­nar l’N-II de manera pro­gres­siva. Amb tot, a les set de la tarda es man­te­nien 4 km de cua a l’AP-7 a la Jon­quera i 6 km a l’N-II en sen­tit nord.

Al final del dia, el Ser­vei Català de Trànsit infor­mava de 35 car­re­te­res que con­ti­nu­a­ven talla­des. La neu n’era la res­pon­sa­ble en casos com el de la C-38, tallada ini­ci­al­ment a Molló i on poste­ri­or­ment es va per­me­tre el trànsit amb cade­nes, si bé a la majo­ria de vies el pro­blema eren les inun­da­ci­ons o els arbres cai­guts pel vent. A les comar­ques giro­ni­nes, les acu­mu­la­ci­ons d’aigua impe­dien la cir­cu­lació en eixos com la C-31 a Ullà, la C-260 a Roses, la GI-643 a Gualta i la GIV-6321 a Bell­caire d’Empordà, entre els prin­ci­pals eixos. Arreu de la demar­cació, més vies secundàries, guals i pas­sa­rel·les habi­tu­al­ment sense aigua la major part de l’any van que­dar imprac­ti­ca­bles. Al Baix Empordà, els movi­ments via­ris a la zona de Tor­ro­e­lla i el Baix Ter van patir la con­seqüència de l’aigua acu­mu­lada en camps pel des­bor­da­ment del Daró cap a zones bai­xes de Gualta, Llabià i Serra de Daró, on van que­dar atra­pats alguns con­duc­tors de mati­nada.

En altres eixos de l’inte­rior del país, l’ús de cade­nes era obli­ga­tori a la C-37, al túnel de Bra­cons, on es va res­trin­gir el pas de cami­ons; també a la GIV-5201 a Vila­drau, la GI-521 a Riu­daura, la GI-501 a Agu­llana i la GIV-4016 a Pla­no­les. A l’N-260, es res­trin­gia el pas de cami­ons a Ribes de Fre­ser.

Entre les prin­ci­pals vies afec­ta­des de la demar­cació de Bar­ce­lona, que­da­ven talla­des la C-35 entre Sant Celoni i Santa Maria de Palau­tor­dera i la BV-5301 a Santa Maria de Palau­tor­dera; a la C-32, hi havia dos car­rils tallats a Cas­tell­de­fels en sen­tit sud, i la BV-5123 a Mas­sa­nes estava inun­dada. També hi havia afec­ta­ci­ons a la C-17 a Taga­ma­nent i a la C-1413a a Sent­me­nat. Els vehi­cles només podien cir­cu­lar amb cade­nes a la BV-4031 a Cas­te­llar de n’Hug i a la C-153 a Rupit i Pruit.

A les comar­ques tar­ra­go­ni­nes, la situ­ació es va com­pli­car més encara al final del dia amb una nova entrada de plu­ges. La TP-3311 estava inun­dada a Santa Bàrbara; la C-42, a l’Aldea; la T-301, a Tor­tosa, i la TV-3301, a Bot. La cai­guda d’arbres va afec­tar més vies, com la TV-3031 a Tivissa i la T-734 a Marçà. A la T-202, a la Nou de Gaià, va ser un pal elèctric que va obs­ta­cu­lit­zar el trànsit i les eslla­vis­sa­des van tallar la C-12 a Aldo­ver. L’ús de cade­nes era obli­ga­tori a la T-330 a Arnes i a la T-334 a Horta de Sant Joan.

LES XIFRES

35
vies
del país continuaven afectades al final del dia per la neu, inundacions o obstacles.
6
línies de tren
van quedar interrompudes a causa dels efectes de la llevantada.

Afectacions també a la xarxa ferroviària

agències

La xarxa ferroviària de Catalunya no es va escapar de les afectacions provocades pel temporal Glòria. Sis línies de tren van quedar interrompudes en diversos punts del país a causa dels efectes de la borrasca. La circulació es va haver de suspendre entre Arenys i Maçanet, i va afectar les línies R1 i RG1. Entre Arenys i Barcelona, el servei es va reduir a un tren per hora i sentit. Tampoc hi havia servei de l’R1 i l’R4 entre l’Hospitalet i Molins de Rei per un arbre caigut que obstaculitzava la via. El mateix passava a l’R13 entre Roda de Mar i Sant Vicenç de Calders, i a l’R15 entre Reus i Ascó. Les vies de l’alta velocitat no van quedar exemptes de pertorbacions i es van arribar a registrar retards d’entre 15 i 30 minuts al TAV per limitacions de velocitat derivades del temporal. També hi va haver demores en altres punts de la xarxa ferroviària del territori, com a l’R2 Nord, amb retards de fins a 30 minuts –que es produïen després d’unes hores d’interrupció–, així com a les línies R3 i R2 Sud.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia