Medi ambient

Contaminar sortirà a pagar

L’impost català del CO2 preveu recaptar 67,3 milions aquest any

2,31 milions de vehicles hauran d’abonar-lo

Dissabte es publica el cens provisional i s’haurà de fer efectiu a partir del setembre

Els recursos serviran per finançar el Fons Climàtic i el de Patrimoni Natural

El nou impost català sobre les emis­si­ons de diòxid de car­boni (CO2) dels vehi­cles de tracció mecànica, que començarà a recap­tar la Gene­ra­li­tat aquest any, pre­veu uns ingres­sos de 67,3 mili­ons en el pri­mer exer­cici i de 145 l’any vinent, quan està pre­vist que les con­di­ci­ons siguin més estric­tes. Aquest any es gra­va­ran cot­xes de fins a 9 pla­ces i motos que eme­tin més de 120 grams de CO2 per quilòmetre i fur­go­ne­tes de fins a 3,5 tones amb emis­si­ons per sobre de 160 grams per quilòmetre recor­re­gut. Aquesta dada apa­reix a la fitxa tècnica dels vehi­cles fabri­cats a par­tir del novem­bre del 2015. Per als que siguin més antics, la Gene­ra­li­tat ha inclòs una fórmula dis­se­nyada pel Bar­ce­lona Super­com­pu­ting Cen­ter per cal­cu­lar les emis­si­ons, que té en compte vari­a­bles tècni­ques com ara el com­bus­ti­ble, la cilin­drada, la potència del motor, el pes o l’anti­gui­tat.

L’Agència Tri­butària de Cata­lu­nya ha posat a dis­po­sició dels usu­a­ris un simu­la­dor que per­met obte­nir l’import anual que cor­res­pon a cada vehi­cle segons les seves emis­si­ons ofi­ci­als de CO2. En el cas dels cot­xes, els imports a pagar oscil·len entre els 8,8 euros de mit­jana per als que eme­tin entre 120 i 140 grams de CO2 per quilòmetre i els 96,1 euros dels que facin emis­si­ons per sobre dels 200 grams per quilòmetre. La mit­jana de l’impost és de 35,1 euros, tot i que la franja més impor­tant de con­tri­bu­ents pro­pi­e­ta­ris de cot­xes haurà de pagar uns 22 euros aquest any.

En el cas de les motos, les xifres són lleu­ge­ra­ment infe­ri­ors, amb una quota glo­bal mit­jana de 26,4 euros. En el cas de les fur­go­ne­tes hi ha una sola franja de tri­bu­tació, que és la de més de 160 grams de CO2 per quilòmetres amb una quota mit­jana de 21,5 euros. Segons els càlculs fets pel Depar­ta­ment d’Eco­no­mia, es gra­varà 2,31 mili­ons de vehi­cles del total de 4,85 que figu­ren al cens. Això vol dir que 1,79 mili­ons de titu­lars de vehi­cles hau­ran d’abo­nar l’impost en aquest pri­mer exer­cici.

Meca­nisme a punt

L’ATC ja ho té tot a punt per començar la tra­mi­tació de l’impost. A par­tir de dis­sabte i fins al 15 de maig els con­tri­bu­ents podran con­sul­tar i revi­sar les dades sobre el titu­lar i les carac­terísti­ques del vehi­cle, a més de la quota a pagar, que l’agència farà públi­ques a la seu electrònica de l’ATC mit­jançant un padró pro­vi­si­o­nal. També podran pre­sen­tar-hi al·lega­ci­ons fins al 4 de juny en el cas que les dades reco­lli­des no siguin cor­rec­tes. A par­tir de l’1 de setem­bre, l’ATC farà públic el padró defi­ni­tiu i s’ini­ciarà el període de paga­ment a través de la mateixa seu electrònica. D’acord amb la llei, si es domi­ci­lia el paga­ment i se subs­cri­uen les noti­fi­ca­ci­ons electròniques es pot gau­dir d’una boni­fi­cació del 2%. També hi haurà boni­fi­ca­ci­ons, en aquest cas del 100%, per als vehi­cles amb matrícula històrica i per a tots aquells que tin­guin un mínim de 30 anys d’anti­gui­tat, que s’hagin dei­xat de fabri­car i que tin­guin un cer­ti­fi­cat que hagi estat vali­dat per la Fede­ració Cata­lana de Vehi­cles Històrics.

L’accés tant al padró pro­vi­si­o­nal com al defi­ni­tiu, el podran fer els titu­lar de tots els vehi­cles mit­jançant un cer­ti­fi­cat digi­tal o l’idCat Mòbil del titu­lar del vehi­cle o del seu repre­sen­tant legal. També alter­na­ti­va­ment es podrà acce­dir a les dades, indi­cant el NIF del titu­lar del vehi­cle, la matrícula i la paraula de pas rebuda al número mòbil de con­tacte.

Qua­tre anys tard

El tri­but va ser creat per la llei 5/2017 de mesu­res fis­cals, admi­nis­tra­ti­ves, finan­ce­res i del sec­tor públic, apro­vada el 28 de març del 2017. Poste­ri­or­ment, la regu­lació es va incor­po­rar a la llei 16/2017, de l’1 d’agost, del canvi climàtic. Tres mesos més tard, el govern espa­nyol va inter­po­sar un recurs d’incons­ti­tu­ci­o­na­li­tat con­tra diver­sos pre­cep­tes de la llei, un fet que va supo­sar la sus­pensió de l’impost des de l’endemà que el TC l’admetés a tràmit, el 29 de novem­bre del 2017, i fins al 21 de març del 2018. El 20 de juny del 2019 el Tri­bu­nal Cons­ti­tu­ci­o­nal va deses­ti­mar el recurs a través d’una sentència que reco­nei­xia la cons­ti­tu­ci­o­na­li­tat de l’impost. Final­ment, el 23 de desem­bre del 2019, el Par­la­ment va apro­var una modi­fi­cació de la llei del canvi climàtic, que introduïa alguns can­vis en l’impost, com ara la meri­tació el 31 de desem­bre de cada any. Ini­ci­al­ment, el tri­but s’havia de començar a liqui­dar l’any 2020 per als cot­xes i fur­go­ne­tes i el 2021 s’hi afe­gi­rien les moto­ci­cle­tes, però la pandèmia en va fer endar­re­rir l’apli­cació un any. Així, el 30 de setem­bre del 2020, el govern va apro­var el decret llei 33/2020 amb mesu­res fis­cals per pal·liar els efec­tes de la Covid-19 a Cata­lu­nya, que dei­xava sense efecte l’exer­cici 2019 que obli­gava a tri­bu­tar turis­mes i fur­go­ne­tes i modi­fi­cava el calen­dari de publi­cació dels padrons pro­vi­si­o­nals i defi­ni­tius d’aquest tri­but.

Fis­ca­li­tat verda

Es tracta d’un impost fina­lista. Els fons recap­tats es des­ti­na­ran ínte­gra­ment a nodrir el Fons Climàtic i el Fons del Patri­moni Natu­ral i la Bio­di­ver­si­tat per sub­ven­ci­o­nar el desen­vo­lu­pa­ment d’ener­gies reno­va­bles i altres pro­jec­tes que fomen­tin la sos­te­ni­bi­li­tat.

El Fons climàtic ser­virà per dur a terme actu­a­ci­ons davant l’emergència climàtica en l’àmbit de l’adap­tació i la miti­gació, men­tre que el Fons de Patri­moni Natu­ral ser­virà per finançar les acci­ons reco­lli­des en l’Estratègia Cata­lana pel Patri­moni Natu­ral i Bio­di­ver­si­tat i per donar res­posta al dèficit de finançament de les polítiques de gestió del medi natu­ral a Cata­lu­nya.

35,1
euros
és la mitjana del que hauran de pagar en concepte d’impost del CO2 els propietaris de cotxes.
Necessitem un impost que conscienciï en l’àmbit ambiental a l’hora d’adquirir un vehicle
Marta Espasa
secretària d’Hisenda
20.06.19
El Tribunal Constitucional
va desestimar el recurs que havia presentat el govern espanyol per frenar l’impost.

El transport per carretera provoca més emissions

El transport és el responsable d’un 29% de les emissions de gasos d’efecte hivernacle, una xifra superada només per les emissions que provoca la indústria. En el cas del transport, un 90% de les emissions provenen del transport per carretera. És per això que la secretària d’Hisenda, Marta Espasa, destaca la importància de l’impost, que servirà, al seu parer, per crear consciència ambiental a l’hora d’adquirir un cotxe nou. “Aquest impost pot ajudar a internalitzar les externalitats negatives que genera la contaminació atmosfèrica dels vehicles, que són una de les principals causants del canvi climàtic que afecta avui dia Catalunya i tot el món”, manté.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia