Medi ambient

La implantació de les renovables tindrà més en compte el territori

El govern impulsarà la modificació del decret per evitar la concentració de projectes eòlics i solars

Es prioritzaran les comunitats energètiques locals

La implan­tació dels pro­jec­tes d’ener­gies reno­va­bles aixeca pol­se­guera des de l’apro­vació del decret llei 16/2019, que havia d’orde­nar el des­ple­ga­ment de parcs eòlics i plan­tes foto­vol­tai­ques. El nou govern ha deci­dit donar res­posta a les quei­xes dels ter­ri­to­ris més afec­tats per la con­cen­tració d’aquests pro­jec­tes. La con­se­llera d’Acció Climàtica, Teresa Jordà, va anun­ciar ahir la intenció del govern de modi­fi­car el decret perquè tin­gui més en compte el ter­ri­tori i s’asse­guri un repar­ti­ment més equi­ta­tiu dels pro­jec­tes i va avançar la intenció d’ini­ciar con­tac­tes amb els sec­tors impli­cats, les enti­tats eco­lo­gis­tes i els grups par­la­men­ta­ris per poder apro­var la modi­fi­cació del decret durant la tar­dor.

Per asse­gu­rar la par­ti­ci­pació del ter­ri­tori i impe­dir que pro­li­fe­rin pro­jec­tes sense l’acord dels pro­pi­e­ta­ris dels ter­renys i amb el des­co­nei­xe­ment dels ajun­ta­ments, els pro­jec­tes foto­vol­taics i eòlics només podran ini­ciar la seva tra­mi­tació si dis­po­sen de l’acord majo­ri­tari de la pro­pi­e­tat dels ter­renys, a l’entorn del 85% de la superfície. A més, els pro­mo­tors també hau­ran d’acre­di­tar que n’han infor­mat els ajun­ta­ments.

La pre­ser­vació dels ter­renys agrícoles és l’altre aspecte que vol reco­llir la modi­fi­cació del decret, que ara no posa límits a les ins­tal·laci­ons en zones de con­reu. Jordà va expli­car ahir que aquesta mesura vol fre­nar l’aban­do­na­ment de l’acti­vi­tat agrària i el des­po­bla­ment rural. Els camps de con­reu de més qua­li­tat no es podran uti­lit­zar per a plan­tes foto­vol­tai­ques ni eòliques. El sòl de qua­li­tat mit­jana estarà sub­jecte a un topall d’ocu­pació màxima del 5% de la superfície en el cas de rega­diu i del 10% en el de secà i aques­tes pro­por­ci­ons s’hau­ran d’apli­car per comarca per asse­gu­rar una dis­tri­bució equi­ta­tiva de les reno­va­bles i evi­tar con­cen­tra­ci­ons. Als camps agrícoles menys pro­clius al con­reu no hi haurà cap limi­tació i s’esta­blirà també que es puguin fer ins­tal·laci­ons en camps aban­do­nats, que s’han con­ver­tit en bosc perquè fa 20 o més anys que ja no els con­rea ningú.

Aques­tes mesu­res pro­vo­ca­ran la des­a­pa­rició de la ponència de reno­va­bles, que era l’òrgan encar­re­gat d’ana­lit­zar la via­bi­li­tat dels emplaçaments prèvia a l’inici de la tra­mi­tació. Es con­si­dera que si els pro­mo­tors com­plei­xen tots els requi­sits poden pre­sen­tar la docu­men­tació a infor­mació pública.

D’aquesta manera, segons Jordà, el 99,8% dels pro­jec­tes pre­sen­tats fins ara “hau­ran de tor­nar a la case­lla de sor­tida i com­plir tots els requi­sits”. Tot i això, des de la CUP el dipu­tat Dani Cor­nellà va insis­tir en la neces­si­tat d’una moratòria, però va expres­sar la seva satis­facció davant l’anunci de la con­se­llera. “Hau­rem de tre­ba­llar molt fins a la tar­dor perquè la modi­fi­cació del decret s’assem­bli al màxim a la dero­gació que nosal­tres voldríem”, va dir.

Les plan­tes de reno­va­bles par­ti­ci­pa­des per ajun­ta­ments i veïns tin­dran pri­o­ri­tat en la tra­mi­tació admi­nis­tra­tiva al davant dels pro­jec­tes dels grans oli­go­po­lis del sec­tor. Per fer-ho pos­si­ble està pre­vist decla­rar d’interès ter­ri­to­rial estratègic totes les comu­ni­tats energètiques locals i també s’obrirà la porta a la ins­tal·lació de peti­tes plan­tes en sòl urba­nit­za­ble, com ara en polígons sense acti­vi­tat, que no s’ha desen­vo­lu­pat. La con­se­llera d’Acció Climàtica va mar­car l’objec­tiu que les comu­ni­tats energètiques i l’auto­con­sum arri­bin a pro­duir un 30% de l’ener­gia que es con­su­meix a Cata­lu­nya, que és més de la necessària per abas­tir les llars de tot el país. No obs­tant això, les grans ins­tal·laci­ons elèctri­ques seran necessàries per garan­tir el con­sum en la indústria i els ser­veis. Jordà va recor­dar que a hores d’ara un 54% de l’ener­gia elèctrica que es con­su­meix a Cata­lu­nya prové de les tres cen­trals nucle­ars que hi ha en fun­ci­o­na­ment i que hau­ran de tan­car entre el 2030 i el 2035. La llei del canvi climàtic esta­bleix que el 2030,¡ un 50% del con­sum elèctric a Cata­lu­nya ha de pro­ce­dir de fonts reno­va­bles i el 2050 ho ha de ser la tota­li­tat.

LA FRASE

Aprovarem la modificació del decret a la tardor després d’escoltar el món local i les entitats
Teresa Jordà
consellera d’acció climàtica, alimentació i agenda rural
85%
dels propietaris
d’un terreny hauran d’estar d’acord per poder iniciar la tramitació d’un projecte de renovables.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia