Infraestructures i serveis

L'aeroport més desitjat

Avui es compleixen 50 anys de la inauguració de l'aeroport Girona-Costa Brava

La infraestructura va ser promoguda per les institucions gironines per impulsar un turisme estranger cada cop més important

Prop de 40.000 persones van anar a la inauguració

Cin­quanta mili­ons de pes­se­tes. Aquesta va ser l'apor­tació que fa més de mig segle van fer “esta­ments locals” giro­nins, tal com recor­dava l'escrip­tor Narcís-Jordi Aragó en un arti­cle, per fer pos­si­ble el somni d'un aero­port a Girona. I ho van acon­se­guir. Avui fa 50 anys que es va inau­gu­rar l'aero­port Girona-Costa Brava, a Vilobí d'Onyar, enmig d'una gran expec­tació; tanta, que es van col·lap­sar els acces­sos, i el bisbe que havia de beneir les ins­tal·laci­ons va que­dar atra­pat a la car­re­tera i va ser un moto­rista qui el va aca­bar tras­lla­dant a la ter­mi­nal, recorda Dolors Oli­ve­res, una veïna de Sal­det (Ven­talló) que va fer tota la seva tra­jectòria pro­fes­si­o­nal a l'aero­port com a deli­ne­ant fins que es va pre­ju­bi­lar.

Prop de 40.000 per­so­nes, segons Aena, es van acos­tar aquell dia a l'aero­port, que, a par­tir de lla­vors, es va con­ver­tir en un lloc d'esbarjo per a molts giro­nins, que es van acos­tu­mar a anar-hi els caps de set­mana per veure els avi­ons de ben a prop. Segons recorda també un extre­ba­lla­dor d'Ibe­ria que hi va ser pràcti­ca­ment des dels pri­mers dies, el bar res­tau­rant tenia la ter­rassa just a peu de pista, de manera que un podia estar tran­quil·lament pre­nent una beguda en una d'aque­lles tau­le­tes men­tre obser­vava l'anar i venir dels tre­ba­lla­dors i dels avi­ons per la pista. Les com­pa­nyies estran­ge­res, sobre­tot britàniques, van ser les pri­me­res a ope­rar, amb vols xàrter, en aquesta nova infra­es­truc­tura, i Ibèria s'hi va estre­nar més tard, amb la ruta Girona-Madrid. De fet, el pri­mer DC-10 d'aquesta com­pa­nyia –que va ser tota una revo­lució– va ser bate­jat com a Costa Brava, i fins i tot Sal­va­dor Dalí hi va pin­tar dos qua­dres perquè s'expo­ses­sin a bord.

L'aero­port de Girona, a Vilobí d'Onyar, va ser con­ce­but per al turisme. És a dir, com una infra­es­truc­tura que havia de ser­vir per poten­ciar un turisme que ja es pre­sen­tava com una font de recur­sos econòmics impor­tantíssima per a la demar­cació i que amb el temps ha rati­fi­cat la seva hege­mo­nia, ja que actu­al­ment és el prin­ci­pal sec­tor econòmic pel que fa a ingres­sos. A banda dels hote­lers giro­nins, la Dipu­tació de Girona i, en aquell moment, el govern civil, van man­te­nir nom­bro­ses reu­ni­ons per tirar enda­vant un aero­port que, pas­sat mig segle, es pot dir que ha tin­gut tem­po­ra­des de tot. Dies de glòria i dies de pena. Hi ha hagut anys com el 2008, en què es va asso­lir el rècord de més de cinc mili­ons de pas­sat­gers, i també tem­po­ra­des d'hivern, a prin­ci­pis dels anys vui­tanta, en què no hi havia ni un sol vol regu­lar.

Canvi de tendència

Mal­grat aquesta inconstància, les auto­ri­tats giro­ni­nes i el sec­tor empre­sa­rial i hote­ler no han dei­xat d'apos­tar mai per aquesta infra­es­truc­tura. “Aquest és un aero­port que pot ser encara molt més impor­tant i deci­siu, i hi estem tre­ba­llant”, afirma el pre­si­dent de la Dipu­tació, Pere Vila, a l'hora de valo­rar els 50 anys d'aquesta infra­es­truc­tura. “Que una acti­vi­tat arribi als 50 anys és una bona notícia. També cal tenir en compte el fet que nosal­tres veníem d'unes expec­ta­ti­ves molt altes, perquè anys enrere havíem regis­trat un crei­xe­ment expo­nen­cial molt impor­tant, i ara hem tin­gut una minva. Per tant, és una cele­bració, però pon­de­rada, perquè cre­iem que podem millo­rar”, hi afe­geix el pre­si­dent de la Dipu­tació. En aquest sen­tit, el mateix direc­tor de l'aero­port, Lluís Sala, afir­mava fa pocs dies que s'acaba d'ini­ciar un “canvi de tendència” aquesta tem­po­rada d'estiu, amb més movi­ments, més seients oferts, més rutes i més diver­si­fi­cació de les com­pa­nyies. De tota manera, Sala recorda que el de Girona és un “aero­port turístic i un reflex del ter­ri­tori”. Així, 50 anys més tard, l'aero­port no ha per­dut, de moment, aque­lla raó de ser per la qual va ser espe­ro­nat pels “esta­ments locals”.

LA DATA

01.04.67
Es van inaugurar
les instal·lacions de l'aeroport Girona-Costa Brava, a Vilobí d'Onyar, enmig d'una gran expectació.

LES XIFRES

3.600
places
d'aparcament hi ha disponibles per a vehicles privats. L'àrea comercial té sis restaurants i dues botigues.
2.400
metres
de llargada i 45 d'amplada fa la pista de l'aeroport de Girona.
33
mostradors
de facturació, quinze portes d'embarcament i cinc cintes de recollida d'equipatge té l'aeroport gironí.
1.400
persones
treballen a les instal·lacions de l'aeroport de Vilobí d'Onyar.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia