Infraestructures i serveis

Vuit municipis celebren el 125è aniversari del carrilet

Una exposició itinerant des de Sant Feliu de Guíxols fins a Girona retrà homenatge al ferrocarril que fins al 1969 va unir les poblacions

Els alcaldes recorden la importància de la infraestructura

Representants municipals dels vuit municipis –a excepció del consistori de Girona– que formaven part de l'antiga ruta del carrilet que unia Sant Feliu de Guíxols i Girona, no es van voler perdre ahir la presentació dels actes de celebració del 125è aniversari de l'entrada en funcionament d'aquesta infraestructura, que actualment és una via verda. Els alcaldes de Llambilles, Sant Feliu de Guíxols, Llagostera, Santa Cristina d'Aro, Cassà de la Selva i Quart, i regidors de Castell-Platja d'Aro i Llagostera, entre d'altres, a més del gerent del Consorci de les Vies Verdes, Àngel Planas, van recordar aquest carrilet, que, amb la seva entrada en funcionament, el 30 de juny del 1892, va suposar “un canvi revolucionari en el transport i en els pobles”, segons apuntava l'alcalde de Sant Feliu de Guíxols, Carles Motas. A partir de llavors, res no va ser igual en cap d'aquells municipis. En el cas de Sant Feliu, la bonança econòmica propiciada pel trenet, però també pel port, va fer créixer la població, recordava Motas, que va mostrar un bitllet del trenet que li havia donat quan era un nen el seu avi, que havia estat treballador ferroviari. “La història nostra és ben viva, i som on som gràcies a l'esforç de molta gent que ens ha precedit abans”, va dir.

Exposició itinerant

Per commemorar l'aniversari, s'ha preparat una exposició itinerant que s'instal·larà un mes a cadascun dels vuit municipis i que s'inaugurarà el pròxim 1 de juliol a Sant Feliu de Guíxols. L'exposició, segons va explicar la directora del Museu d'Història de Sant Feliu de Guíxols, Sílvia Alemany, està “marcada per les vuit parades” que feia el trenet, però també inclou altres temes, com ara els passatgers, les mercaderies i els promotors, entre d'altres. Amb plafons amb una estètica que recorda el tren, inclourà material inèdit que s'ha recuperat, un espai infantil i peces prestades per l'Associació d'Amics del Ferrocarril de les comarques gironines.

L'alcalde de Llagostera i vicepresident de la Diputació, Fermí Santamaria, va destacar la importància de l'exposició per ajudar a “refrescar la memòria”, per conèixer el passat i encarar el futur. “És important tenir clar d'on venim per saben on volem anar, i aquesta exposició ens hi ajudarà.” La rellevància del carrilet que va “agermanar” els pobles va ser destacada per Santamaria, però també la del carril bici que ara “entrellaça” els municipis. També l'alcalde de Llambilles, Josep Maria Vidal, va destacar “l'especial interès per transmetre a les noves generacions el que va representar la infraestructura per al territori” i que, actualment, és “la via verda més considerada del territori”.

Més activitats

A banda de l'exposició, es volen fer altres actes, com ara visites culturals als edificis ferroviaris de cada població fent-ho coincidir amb les jornades de patrimoni, o una jornada de debat sobre transport. Alcaldes i regidors van acordar ahir també organitzar una activitat esportiva de caire familiar per la via verda.

Moltes anècdotes per recordar

Bona part dels alcaldes i regidors assistents ahir a la presentació de l'exposició itinerant recordaven anècdotes del temps del carrilet. Entre aquestes, que les camises dels passatgers sortien amb carbonissa de la caldera i que a vegades calia baixar del tren i fer a peu la pujada de l'Alou. El regidor de Cultura de Llagostera, Josep Aliu, explicava que a vegades es feien malifetes consistents a posar sabó o oli a la via perquè el tren rellisqués i no tingués prou força per pujar; llavors “els maquinistes havien de fer servir la pala i llançar sorra als rails, perquè si no el trenet no avançava”. També l'alcalde de Quart, Pere Cabarrocas, recordava que saltava del tren en marxa quan tornava a casa perquè el mas on vivia era a tocar de les vies, i que a l'estiu seguia el pas del tren del migdia per vigilar que les guspires no prenguessin als marges. Per als pagesos que el sentien, el tren també s'utilitzava com un rellotge.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Pedagogia per a un busseig més sostenible al litoral

L’ESTARTIT

La CUP insta ERC a buidar i restaurar Vacamorta

cruïlles

Denuncien una altra tala d’arbres a la Fosca

PALAMÓS
El Temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Cel serè o poc ennuvolat fins a mig dia

Barcelona

Normalitzada la circulació de trens entre Gavà i el Prat de Llobregat

Barcelona

La petjada humana en el medi

girona

Primer pas en ferm per construir habitatges de protecció oficial a Girona

Girona

Salut reobre el CAP de Salt que va quedar inundat

Salt

Ilsa comença les proves del seu primer TAV

barcelona