L'eix transversal ferroviari no inclou el ramal de trens de mercaderies previst per Salt

El govern considera que són projectes diferents i independents, i manté la reserva de terrenys actual de la línia

En els pri­mers docu­ments de l'eix trans­ver­sal fer­ro­vi­ari s'apos­tava per apro­fi­tar el pro­jecte per desen­vo­lu­par la vari­ant per a mer­ca­de­ries per Salt, apro­fi­tant la reserva de ter­renys que s'havia fet ini­ci­al­ment per al TAV, i s'hi podia lle­gir: «S'ha optat per com­ple­tar l'eix trans­ver­sal fer­ro­vi­ari amb una vari­ant com­pleta de Girona per als trens de mer­ca­de­ries, ja que es con­si­dera que, a mitjà ter­mini, quan s'incre­men­tin els flu­xos, serà con­ve­ni­ent evi­tar el pas de nom­bro­sos trens de mer­ca­de­ries per dins de l'estació de viat­gers de Girona.» Això va gene­rar l'opo­sició dels muni­ci­pis afec­tats, sobre­tot Salt, que va pre­sen­tar al·lega­ci­ons perquè afecta espais com les deve­ses de Salt.

Més enda­vant, fa un any, l'apro­vació ini­cial del pla direc­tor ja no incor­po­rava el dibuix de la vari­ant, però l'Ajun­ta­ment de Salt va con­ti­nuar pre­sen­tant al·lega­ci­ons perquè en el text s'hi man­te­nien les referències, que ara s'han eli­mi­nat en l'apro­vació defi­ni­tiva. Fonts de Política Ter­ri­to­rial i Obres Públi­ques van expli­car ahir que s'ha pres aquesta decisió perquè la reserva de ter­renys va de Lleida a l'aero­port de Vilobí, des d'on la línia con­nec­ta­ria amb la línia del TAV per arri­bar fins a Girona. Per això es con­si­dera que els pro­jec­tes són inde­pen­dents, i que l'eix trans­ver­sal fer­ro­vi­ari no afecta el ramal de Salt de cap manera, i que tam­poc en modi­fica la reserva urbanística ja exis­tent. Pel que fa a la decisió de man­te­nir només el traçat sud en el tram final en comp­tes d'un doble traçat a l'altura de Santa Coloma de Far­ners, el depar­ta­ment creu que així es gua­nyarà temps i s'evi­tarà impacte ambi­en­tal.

Pineda, satis­feta

L'alcal­dessa de Salt, Iolanda Pineda, es va mos­trar ahir satis­feta perquè s'han accep­tat les al·lega­ci­ons de l'Ajun­ta­ment en el sen­tit que s'eli­mi­nes­sin totes les referències al ramal de mer­ca­de­ries. «És bo que s'hagi tret defi­ni­ti­va­ment i ens n'hem d'ale­grar, però el front con­ti­nua obert i con­ti­nu­a­rem la lluita en aquest sen­tit», va dir. De fet, el ramal és una infra­es­truc­tura inclosa en el pla d'infra­es­truc­tu­res del trans­port de Cata­lu­nya apro­vat per la Gene­ra­li­tat, si bé en un horitzó a mitjà i llarg ter­mini, i també està pre­vist en el pla direc­tor urbanístic del sis­tema urbà de Girona. Tant Salt com la resta de pobles afec­tats pel ramal –Sant Gre­gori, Sarrià de Ter, Sant Julià de Ramis i Vila­bla­reix– fan front comú con­tra aquesta infra­es­truc­tura, i Salt ha pre­sen­tat un recurs con­tra la decisió als tri­bu­nals.

Reaccions d'Olot i Figueres

L'aprovació definitiva de la reserva de sòl per a l'eix transversal ferroviari va acabar de confirmar el que ja se sabia: que el traçat aniria de Vic a Vilobí, i que no es tindria en compte l'alternativa que havien presentat els ajuntaments d'Olot i Figueres perquè l'eix passés per la Garrotxa i l'Alt Empordà. L'alcalde d'Olot, Lluís Sacrest, va lamentar la decisió del govern i va dir que ja fa temps que no tenien cap altre remei que la «resignació». Per això l'alcalde va explicar que estan treballant en una altra direcció, que és la d'aconseguir que el desdoblament de la línia entre Barcelona i Vic arribi fins a Torelló, on es podria fer una nova estació que donaria servei als olotins: «L'Ajuntament de Torelló ja ha ofert uns terrenys a la Generalitat per fer-hi l'estació, i des d'Olot a Torelló tindríem vint minuts, de manera que aquesta seria la nostra estació per anar a Barcelona.» Sacrest confia que els diners que l'Estat donarà per millorar aquesta línia serveixin o es puguin ampliar per arribar amb doble via fins a Torelló: «Amb això, i l'accés a l'estació de TAV a Vilafant a 25 minuts i les millores en carreteres tindríem un mapa de futur satisfactori pel que fa a connexions, pendent només de millorar l'accés a l'aeroport», va dir. D'altra banda, l'alcalde de Figueres, Santi Vila, tampoc esperava cap canvi a favor seu, si bé considera que tant Figueres com Olot han de continuar insistint en la viabilitat de la seva proposta: «Ara s'ha fet una reserva urbanística, però el que cal és compromís d'un govern per desenvolupar l'obra, i d'això n'haurem de parlar amb algun govern nou. El traçat escollit crec que és un error, i no podem renunciar a la nostra proposta».

Uns terrenys per al TAV

La reserva d'aquests terrenys que ara es volen destinar al ramal de mercaderies es va fer inicialment a principis dels anys noranta amb la intenció que hi passés la línia del TAV. Quan finalment es va optar per fer passar la línia pels túnels urbans de Girona i fer subterrània l'estació, el govern de l'Estat va mantenir la reserva per a possibles futures necessitats. Ara el projecte és construir-hi un ramal de mercaderies, de manera que aquests combois no hagin de passar pels túnels urbans i no puguin interferir en el trànsit de viatgers, tant del TAV com dels trens d'alta velocitat que serviran per unir les capitals catalanes. A més, les característiques tècniques dels túnels també dificulten el pas d'aquests combois, amb pendents més pronunciats del que és recomanable. Tant el pla d'infraestructures de la Generalitat com el pla director urbanístic del sistema urbà de Girona inclouen l'obra, tot i que els ajuntaments reclamen que s'alliberin els terrenys definitivament, ja que consideren que la via pel centre de Girona ja permetrà el pas d'aquests combois i que la línia tindria un gran impacte.

Un ramal per a les mercaderies

La previsió del ramal de mercaderies de Salt aprofita la reserva que s'havia fet inicialment per al TAV, i es faria amb l'objectiu de poder-hi desviar els combois de mercaderies de manera que no haguessin de passar pels túnels de Girona. Això evitaria col·lapsar aquest tram quan hi hagi més trànsit de trens de mercaderies. El ramal sempre ha tingut l'oposició dels ajuntaments afectats, ja que consideren que representa una ocupació innecessària del territori si ja existeix la via del TAV pel centre de Girona.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.