CiU denuncia a la UE que l'A-27 infringeix la normativa de substàncies perilloses

La federació diu que no hi pot haver un únic accés tan proper al Morell i la Pobla, i reitera el retard de l'obra

La pre­gunta for­mu­lada a Brus­sel·les cons­tata que l'únic accés pre­vist a l'auto­via Tar­ra­gona-Mont­blanc per al polígon nord –Foment no ha apro­vat tam­poc el recla­mat vial des de la sor­tida de Cons­tantí– «crea una situ­ació peri­llosa», ja que fomenta el pas de mer­ca­de­ries deli­ca­des per una rotonda «a menys d'un quilòmetre» de les pri­me­res cases del nucli urbà del Morell –a uns 110 metres– i la Pobla –uns 300–. El pro­jecte incom­pli­ria així la direc­tiva euro­pea Seveso II, reno­vada recent­ment, i que intro­du­eix un seguit de requi­sits en els sis­te­mes de gestió de la segu­re­tat i l'orde­nació del ter­ri­tori per mini­mit­zar l'impacte sobre el medi ambi­ent de les substàncies ano­me­na­des «peri­llo­ses», que són bona part de les que sur­ten del polígon petroquímic.

La pre­gunta pretén que ara la Comissió Euro­pea s'hagi de mullar, és a dir, que cons­tati la irre­gu­la­ri­tat i pres­si­oni l'Estat espa­nyol perquè aprovi un altre accés per a la petroquímica més al nord, com recla­men de fa temps els ajun­ta­ments impli­cats, amb el suport de l'Asso­ci­ació Empre­sa­rial Química (AEQT) i el port de Tar­ra­gona. «Pot­ser no és vin­cu­lant jurídica­ment, però si la UE entén que s'incom­pleix una direc­tiva, pot actuar», expli­cava ahir el dipu­tat de CiU Jordi Jané, que avi­sava que «si al final no en fan cas i algun dia hi ha un acci­dent, lla­vors tots ho lamen­ta­rem».

Tri­ple incom­pli­ment

Jané apro­fi­tava per car­re­gar un cop més con­tra el «tri­ple incom­pli­ment» que segons ell està come­tent el minis­teri. Pri­mer, amb l'exe­cució de les par­ti­des pres­su­postàries assig­na­des per l'Estat des del 2006, uns 220 mili­ons que segons ell no s'han uti­lit­zat ni de bon tros. «El que s'està exe­cu­tant és irri­sori», denun­cia. En segon lloc, recorda l'acord pres per una­ni­mi­tat al desem­bre per la comissió de segu­re­tat viària del Congrés, que dema­nava a Foment que estudiés la cons­trucció d'aquest nou enllaç. «Sem­bla que només ho van votar aquell dia per sor­tir del pas», lamenta.

Fins a Valls l'any vinent?

En ter­cer lloc, CiU denun­cia l'incom­pli­ment dels ter­mi­nis, que segons va fer públic Foment en una res­posta par­la­mentària al novem­bre –i va rati­fi­car en una roda de premsa a Tar­ra­gona fa tot just uns dies–, com­por­ta­rien que el tram fins al Morell ja hau­ria d'estar obert enguany mateix, i fins a Valls l'any vinent. Fins a Mont­blanc, segons pre­ve­ien l'estiu del 2008, hau­ria d'haver estat aca­bat la pri­ma­vera del 2012, tot i que les dar­re­res pre­vi­si­ons par­len de l'octu­bre d'aquell any, pen­dent de les modi­fi­ca­ci­ons que s'hi han de fer a Lilla i per per­me­tre-hi jus­ta­ment el pas de mer­ca­de­ries peri­llo­ses. «Ni bor­ratxo de vi em crec cap d'aques­tes pre­vi­si­ons», apun­tava ahir gràfica­ment l'alcalde del Morell, Pere Gui­no­vart, que recor­dava que hi ha trams on les obres «gai­rebé ni s'han ini­ciat».

El Morell i Montblanc es defensen

L'alcalde del Morell va mostrar ahir la seva «grata sorpresa» que els regidors socialistes del traçat la setmana passada el culpessin a ell i al montblanquí Josep Andreu del retard de l'A-27. «Nosaltres volem més que ningú que es faci amb celeritat, perquè suportem tots els inconvenients de les obres, així que si parlen d'hipocresia, que es mirin el melic», contestava Guinovart, que recordava l'acord de ple del municipi, pres per unanimitat fa uns anys, que li demana que el defensi dels possibles problemes d'inundabilitat i l'impacte acústic, i reclama el nou enllaç. «El Morell, l'entrada ja la té, però no podem acceptar mercaderies perilloses tan a prop, a més que això beneficiaria tot el Camp», raonava. Guinovart, a més, recorda que tot i que es va negar a signar les actes prèvies, «les obres no s'han paralitzat mai al terme», i atribueix el retard a altres modificacions com la que s'ha hagut de fer a Constantí per la mina dels Tarragonins. En termes semblants s'expressava ahir Andreu, que dóna suport a les peticions del Morell, i també recordava que un acord de ple del 2004 –amb vots en contra de dos regidors socialistes «que estaven contra el projecte» de l'A-27– es va aprovar que l'Ajuntament reclamés un menor impacte per a la pedania de Lilla.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.