Infraestructures i serveis

La variant que ja va néixer amb mal peu

La variant de Sant Daniel va ser inaugurada ara fa un quart de segle enmig d’una forta polèmica

El tram gratuït de l’AP-7 a Girona s’ha convertit en la veritable alternativa per creuar la ciutat

Aquest dimarts 27 de març farà 25 anys que es va inau­gu­rar la vari­ant de Sant Daniel, una car­re­tera de 17 quilòmetres que va ser plan­te­jada per l’admi­nis­tració com l’alter­na­tiva a l’N-II al seu pas per Girona, una via que fins lla­vors cre­uava el cen­tre de la ciu­tat i hi pro­vo­cava grans embus­sos. Tan­ma­teix, una impor­tant reacció ciu­ta­dana s’opo­sava a aquesta car­re­tera, sobre­tot per l’impacte ecològic que supo­sava en una de les por­tes a les Gavar­res. Els opo­si­tors defen­sa­ven, per exem­ple, que l’alter­na­tiva a l’N-II del cen­tre de Girona fos l’ampli­ació d’un car­ril de l’auto­pista al seu pas per la ciu­tat i que aquest tram de l’AP-7 fos gratuït.

Pas­sats 25 anys, podem con­cloure que el temps, i sobre­tot les dades estadísti­ques, han donat la raó als defen­sors d’aquesta última opció: la veri­ta­ble alter­na­tiva a l’N-II al seu pas per Girona és la ronda gratuïta de 22 quilòmetres de l’AP-7 –que ja és de qua­tre car­rils i que va de For­nells a Vila­de­muls–, men­tre que la vari­ant de Sant Daniel ha esde­vin­gut una via secundària de comu­ni­cació entre els muni­ci­pis giro­nins, sobre­tot de banda i banda de les Gavar­res.

Entre els ele­ments que han pro­pi­ciat el des­cens del nom­bre de vehi­cles per la vari­ant de Sant Daniel, a banda de la gratuïtat de la ronda de Girona, cal remar­car la pro­hi­bició als vehi­cles pesants de cir­cu­lar per l’N-II a par­tir del 2013. L’any 2012, per exem­ple, fins a 4.619 cami­ons pas­sa­ven diària­ment pel tram nord de la vari­ant i 4.510 pel tram sud –per sota de la sor­tida de la Cre­ueta–, men­tre que el 2016, segons les últi­mes estadísti­ques de Foment, el còmput s’ha reduït fins als 578 i els 624, res­pec­ti­va­ment.

A banda dels cami­ons, però, les dades indi­quen que en gene­ral la vari­ant de Sant Daniel regis­tra una inten­si­tat mit­jana diària de vehi­cles molt infe­rior a la que regis­tra la ronda de Girona, per l’AP-7. Així, i tor­nant al 2016, es cal­cula que, pel tram sud de la vari­ant, hi van pas­sar uns 9.476 vehi­cles (8.873 dels quals eren lleu­gers), i uns 11.249 pel tram del nord (10.671 de lleu­gers). És gai­rebé la mateixa den­si­tat de trànsit que l’any 2015. També són unes dades que repre­sen­ten gai­rebé la mei­tat dels vehi­cles que hi pas­sa­ven el 2012 (18.583 pel nord i 20.444 pel sud).

La ronda es dis­para

De manera inver­sa­ment pro­por­ci­o­nal a la cai­guda del pas de vehi­cles per la vari­ant de Sant Daniel, el nom­bre de vehi­cles pels 22 quilòmetres gratuïts de la ronda de Girona de l’AP-7 no ha parat de créixer any rere any. Un crei­xe­ment que es va veure acce­le­rat des del 2013 a causa de l’ober­tura dels tres enllaços a aquesta via, que van supo­sar una inversió de 77,5 mili­ons, i el dar­rer dels quals va ser inau­gu­rat el 2014, amb l’entrada en ser­vei de l’enllaç de Vila­de­muls.

Les últi­mes dades de què es dis­po­sen, del 2017, indi­quen que la inten­si­tat mit­jana diària de vehi­cles que cir­cu­len per l’AP-7 entre For­nells i Vila­de­muls és de 57.734, una quan­ti­tat que suposa també un aug­ment del 3,3% res­pecte al 2016, quan la mit­jana diària era de 55.853. Pel que fa al tipus de vehi­cles que hi pas­sen, la gran majo­ria són lleu­gers (45.249) i la resta (12.486), pesants. Aques­tes xifres, però, arri­ben a ser més ele­va­des durant els tres mesos d’estiu: segons dades d’Auto­pis­tas, es poden asso­lir els 78.525 vehi­cles al dia durant el mes d’agost, amb un impor­tant incre­ment del nom­bre de vehi­cles lleu­gers res­pecte als altres mesos. De moment, tot fa pen­sar que la den­si­tat de trànsit per la ronda de Girona encara no ha tocat sos­tre.

LES DATES

27.03.93
Es va inaugurar
la variant, amb la presència del llavors ministre d’Obres Públiques, Josep Borrell.
2013-2014
Es van obrir
els enllaços del tram gratuït de l’AP-7: Girona Oest, Fornells i Vilademuls.
57.734
vehicles
diaris de mitjana es calcula que passen per la ronda de Girona de l’AP-7.
9.497
vehicles
diaris van passar de mitjana pel sud de la variant (per sota de la sortida de la Creueta) i 11.249 pel nord.

Un resultat que s’havia anunciat

El mateix ministre d’Obres Públiques i Transports de l’època, el socialista Josep Borrell, reconeixia el dia de la inauguració que la nova variant no resoldria els problemes de futur. Tot i així, es va felicitar per l’obra i va felicitar també “els contribuents”, que van “donar 10.000 milions [de pessetes]”. Tot seguit, però, el ministre hi afegia: “La reflexió que ens farà falta d’aquí a 15 anys no pot aturar l’acció per fer el que ens fa falta avui. Més ben dit: el que ens feia falta abans-d’ahir.” És a dir, que es va fer pensant en el passat. El ministre Borrell reconeixia que l’obra –que tenia només un carril per banda en bona part del traçat– no s’havia pogut fer de quatre carrils per minimitzar l’impacte mediambiental. Però, a banda de no poder donar resposta al gran volum de trànsit que hi circulava (21.500 vehicles diaris entre el 2009 i el 2011, per exemple), un cop estrenada també es va comprovar que la variant de Sant Daniel era una via perillosa en alguns punts del traçat.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia