Infraestructures i serveis

ORIOL JUNCADELLA

COORDINADOR DE L’OBSERVATORI DEL CIVISME AL TRANSPORT FERROVIARI

“ El vandalisme creix per la sensació d’impunitat ”

“L’última reforma del Codi Penal va rebaixar la gravetat d’aquest tipus de fets i els considera un deslluïment, quan abans eren un dany”

“Es mouen amb una voluntat d’alimentar el seu ego i les seves descàrregues d’adrenalina a costa de l’erari públic i del servei essencial”

Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya va impulsar la creació de l’Observatori del Civisme del Transport Ferroviari l’any 2012, arran de la Jornada sobre Conductes Incíviques en el Transport Ferroviari que FGC va impulsar el 2011. Agrupa els catorze principals operadors del transport ferroviari de l’Estat.

A què es refereixen quan parlen d’incivisme?
És tot allò que genera incomoditat als clients des del punt de vista de seguretat percebuda. Són conceptes molt amplis que tenen a veure amb comportaments de manca de respecte per a les persones i amb les normes d’ús del ferrocarril. Després hi ha els comportaments que generen costos econòmics perquè malmeten el bé públic.
Els grafiters són la pitjor amenaça?
Sí, són els que generen un cost més important. Són grups organitzats per delinquir i degra- dar el servei ferroviari. En els últims mesos ens hem adonat que van associats a comportaments violents contra les persones que intenten que això no passi, ja siguin empleats o viatgers.
Per què creuen que ha anat a pitjor la situació?
Hi ha una sensació d’impunitat d’aquests grups. Temps enrere es considerava que fer un grafit era embrutar un tren, i per tant netejant-lo n’hi havia prou, però els costos van molt més enllà pel que comporta la immobilització d’un tren amb persones a dins, fer malbé instal·lacions de seguretat, inutilitzar càmeres del circuit tancat de televisió per evitar que es puguin reconèixer les persones, ja no diguem quan trenquen panys o algun vidre. Volem posar l’èmfasi que encara que fossin pocs costos, és una utilització llastimosa dels diners. És com llençar els diners.
Es consideren protegits per la llei?
En aquests casos, no. L’última reforma del Codi Penal va rebaixar la gravetat d’aquest tipus de fets, i els considera un deslluïment, quan abans eren un dany. S’ha fet un pas enrere en la normativa. Creiem que cal parlar d’això per fer arribar a l’àmbit legislatiu la necessitat de reforçar aquest tipus de protecció.
Com es castiga aquest tipus d’incivisme?
En els darrers temps s’han vist algunes sentències exemplaritzants però els equips policials tenen moltes dificultats a l’hora de demostrar que una persona concreta que ha estat enxampada forma part d’una banda organitzada, perquè fan servir totes les fases prèvies d’investigació, de robatori de vegades de plànols d’informació sensible, de preparació i perpetració de l’atac, normalment amb violència, i l’última fase, que és l’explotació de l’èxit, que és penjar fotos i vídeos a les xarxes socials.
Això no és una prova?
És clar, aquí hi ha tota una feina policial, però moltes vegades el jutge no veu prou suport en la llei o és més procliu a pensar que es tracta d’una bretolada o d’un tema sense gaire importància.
Parla de bandes organitzades. Hi ha reiteració?
Sí. A més, molts són grups multinacionals que actuen en diferents ciutats i tenen una mobilitat molt alta. A Barcelona i a Madrid s’han detingut grups amb integrants de tres o quatre països diferents d’Europa que s’havien organitzat per venir un cap de setmana aquí i participar en una acció planificada. Es mouen bàsicament amb una voluntat d’alimentar el seu ego i les seves descàrregues d’adrenalina a costa de l’erari públic i del servei essencial.
Des de l’Observatori del Civisme, com actuen?
Tenim com a missió principal intercanviar informació. Analitzem els indicadors de cadascuna de les incidències, compartim problemes i compartim solucions. En segon lloc, fem manuals dels costos de retira- da dels grafits, i quan anem davant d’un jutge a defensar la posició de l’empresa de mobilitat, informem el jutge dels costos reals, i els calculem de manera homogènia. Recollim les incidències del nostre dia a dia i intentem fer de caixa de ressonància d’aquest fenomen que genera costos que ens podríem estalviar.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Pedagogia per a un busseig més sostenible al litoral

L’ESTARTIT

La CUP insta ERC a buidar i restaurar Vacamorta

cruïlles

Denuncien una altra tala d’arbres a la Fosca

PALAMÓS
El Temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Cel serè o poc ennuvolat fins a mig dia

Barcelona

Normalitzada la circulació de trens entre Gavà i el Prat de Llobregat

Barcelona

La petjada humana en el medi

girona

Primer pas en ferm per construir habitatges de protecció oficial a Girona

Girona

Salut reobre el CAP de Salt que va quedar inundat

Salt

Ilsa comença les proves del seu primer TAV

barcelona