Infraestructures i serveis

Presenten un pla per posar fi a les cues a Llambilles

Es planteja que el semàfor de la C-65 serveixi per regular només el pas de vianants i que es faci una nova rotonda

Aquest projecte es portarà a votació popular

Els veïns votaran si volen que s’executi o no el projecte

El Departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat va donar a conèixer ahir un projecte per millorar la fluïdesa i reduir els temps d’espera a la carretera C-65, al seu pas per Llambilles. Es tracta d’una possible solució a una reclamació històrica, ja que les actuacions que s’hi plantegen són per posar fi a les cues que es generen en aquest tram i, alhora, per tal que els veïns i veïnes de la població travessin aquesta via, o s’hi incorporin, amb més seguretat. Per explicar públicament la proposta, ahir a la tarda es van exposar al pavelló els estudis que ha dut a terme el govern català. El seu contingut es basa en les idees que, ja el 2014, va fer arribar l’Ajuntament a la Generalitat per tal que fossin explorades i se n’analitzés l’eficàcia i la viabilitat.

Segons recorda l’alcalde, Josep Maria Vidal, “per tots són conegudes les retencions que provoca el semàfor de Llambilles” i, per aquest motiu, una de les iniciatives que es posen damunt la taula és que aquest aparell deixi de ser per a la regulació del trànsit viari. Se’n suprimiria aquesta funció, mentre que s’hi mantindria un semàfor amb un polsador. S’hi instal·larà un aparell semafòric nou o bé s’adaptarà el que hi ha, amb la intenció que només es posi vermell quan alguna persona premi el botó per creuar a peu la carretera.

L’altra proposta és fer una nova rotonda a la C-65. Es construiria al principi del terme, venint de Quart. Actualment n’hi ha una a l’altre extrem de la població (és a dir, per la banda de Cassà de la Selva). Vidal detalla que des del futur giratori sortiria un vial per anar cap a Fornells de la Selva. Així mateix, un altre ramal que s’agafaria des d’aquesta nova rotonda seria en direcció al nucli urbà de Llambilles i serviria, doncs, per als vehicles que volguessin entrar a dins del poble. Per tant, en direcció cap a la costa, aquest vial sortiria per l’esquerra de la rotonda i aniria fins a l’avinguda del Gironès. Els conductors s’estalviarien així una de les maniobres que han d’efectuar ara i que és poc pràctica. I és que, venint de Girona, no poden trencar directament cap a la part esquerra de Llambilles: per fer-ho, trenquen a la dreta a l’inici de les cases, passen per un carrer de darrere i van a parar al semàfor per creuar la C-65.

Consulta veïnal

L’Ajuntament va convocar ahir els veïns a la presentació dels estudis dels nous accessos a Llambilles des de la C-65. L’exposició va ser a càrrec d’un representant del servei de planificació urbanística de Territori. A partir d’aquí, Vidal assenyala el “compromís” de l’equip de govern de sotmetre els estudis a una consulta: “L’Ajuntament va fer aquesta proposta a Territori i, ara que els estudis ja estan acabats, la voluntat és que el poble ho debati. S’obrirà un període per tal que qui ho desitgi vingui al consistori a conèixer-ne tots els detalls i, després, els veïns votaran si volen que s’executi o no el projecte.”

LA DATA

2016
Territori
va posar a licitació la redacció dels estudis informatius i d’impacte ambiental per millorar la via.

LA FRASE

Ara que els estudis ja estan acabats, la nostra voluntat és que el poble debati la proposta
Josep Maria Vidal
Alcalde de llambilles

LA XIFRA

37
milions d’euros
era el cost estimat que hauria suposat la variant (l’obra es va descartar l’any 2014).

Procés d’informació pública

Els estudis que es van presentar ahir preveuen diverses alternatives tècniques que permetrien descongestionar la travessera i facilitar el pas de vianants d’una banda a l’altra de Llambilles. Un cop se n’ha enllestit el redactat, s’ha iniciat el procés d’informació pública. Durant la confecció d’aquests informes s’ha analitzat la configuració de la C-65 a Llambilles, on hi ha un carril per sentit i nombrosos encreuaments, així com l’elevada intensitat de trànsit que registra (el 2016, per exemple, es va concretar que hi circulaven prop de 24.500 vehicles diàriament de mitjana). És per això que, una vegada va ser descartada la variant, es va impulsar l’estudi d’altres opcions per millorar les condicions de la via.

Fa uns tres anys es va anunciar que la Generalitat tenia previst destinar una inversió d’uns 3,5 milions d’euros a aquesta actuació. Si finalment prospera la proposta en què han treballat l’Ajuntament i el Departament de Territori i Sostenibilitat del govern català, el cost serà ínfim en comparació amb el que suposava la variant. A més de preveure una nova rotonda i que el semàfor es mantingui tan sols per a la regulació del pas de vianants, es planteja una tercera acció. Josep Maria Vidal va indicar que a sota de la futura rotonda es proposa un pas subterrani per connectar el carril bici que enllaça Girona i Sant Feliu de Guíxols amb el nucli de Llambilles. L’alcalde hi va afegir que aquest pas no seria per a la circulació de vehicles a motor, sinó que es destinaria exclusivament a ciclistes i vianants.

Alternatives amb menys impacte que la variant

G.P

“Un projecte massa faraònic.” Així és com moltes veus del territori veien la idea de construcció d’una variant de la C-65 (la carretera que va de Girona a Sant Feliu de Guíxols). La proposta d’aquest projecte –que va sorgir fa més d’una dècada– va aixecar oposició. Es va constituir fins i tot una plataforma que va recollir firmes contra la infraestructura: una entitat que estava integrada per veïns i veïnes de la zona, representants polítics municipals i naturalistes. Finalment, els alcaldes de Llambilles, Llagostera, Quart i Cassà de la Selva van acordar el 2014 amb l’aleshores conseller de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat, Santi Vila, descartar que es fes la variant per evitar les cues al semàfor de Llambilles. L’alcalde, Josep Maria Vidal, va valorar positivament la decisió. Considerava que aquesta obra, tal com estava projectada, no hauria resolt la problemàtica del trànsit, i en qüestionava també el cost ambiental i econòmic. S’advertia que si es tirava endavant aquesta gran variant, en resultaria perjudicat el medi natural de la població i es qualificava d’“inassumible” l’import de 37 milions d’euros que es calculava que valdria.

Descartada la variant, Territori va anunciar el juny del 2016 que posava a licitació la redacció dels estudis informatius i d’impacte ambiental per tal de millorar les condicions en aquesta via. Vidal rememora que va traslladar a l’exconseller Vila les idees que ara es porten a debat: “Tal com s’ha executat, vam demanar a la Generalitat que estudiés si la nostra proposta de fer una nova rotonda i eliminar el semàfor per a la regulació del trànsit duria avantatges. S’han analitzat les dades, s’ha mesurat l’afluència de vehicles en determinades hores, etc. I, d’una idea conceptual que teníem, s’ha avançat cap a una proposta de projecte”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Pedagogia per a un busseig més sostenible al litoral

L’ESTARTIT

La CUP insta ERC a buidar i restaurar Vacamorta

cruïlles

Denuncien una altra tala d’arbres a la Fosca

PALAMÓS
El Temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Cel serè o poc ennuvolat fins a mig dia

Barcelona

Normalitzada la circulació de trens entre Gavà i el Prat de Llobregat

Barcelona

La petjada humana en el medi

girona

Primer pas en ferm per construir habitatges de protecció oficial a Girona

Girona

Salut reobre el CAP de Salt que va quedar inundat

Salt

Ilsa comença les proves del seu primer TAV

barcelona