Infraestructures i serveis

Alerten de la vulnerabilitat de la xarxa elèctrica

Els Enginyers Industrials de Catalunya demanen una revisió del risc en previsió del canvi climàtic

L’Associació i el Col·legi d’Enginyers Industrials de Catalunya van emetre ahir un comunicat en què alerten que el temporal Glòria ha posat en evidència que les xarxes elèctriques, especialment a les comarques gironines, es troben en una situació de vulnerabilitat davant fenòmens meteorològics com ara el temporal Glòria. Així, denuncien que “no s’han complert les mesures de millora de la xarxa elèctrica acordades després de la nevada de l’any 2020” i demanen que es faci “un mapa de risc real i dels punts crítics per a les xarxes de transport i distribució d’energia elèctrica en el quadrant nord-oriental del Principat”. “Situacions com les del Glòria es repetiran i és convenient tenir ben identificat el risc i disposar de mesures de reposició ràpides per poder atendre aquestes situacions”, explicava ahir el president de la comissió d’energia dels enginyers, Josep Maria Montagut, després de recordar que milers de veïns de les comarques gironines es van quedar sense subministrament elèctric durant les primeres hores del pas del Glòria, després que resultessin danyades unes torres de la MAT, i fins que no es va activar la interconnexió amb França per poder fer arribar el subministrament des d’allà. De fet, les cinc torres continuen encara en fase de recuperació.

El 50%, de França

Montagut va recordar que el 50% del subministrament elèctric depèn de la interconnexió amb França i va explicar que alerten que els pròxims mesos les comarques gironines es trobaran en una situació precària de subministrament perquè aquestes torres encara no estan operatives. En aquest sentit, els enginyers creuen que si es manté el servei “és gràcies a l’existència de la línia de MAT de 400 kV”, i demanen que les mesures d’interconnexió o de repotenciació de la xarxa que estan pendents a la demarcació de Girona “no es retardin més”; és a dir, les connexions entre les subestacions que hi ha pendents. Així mateix, recorden que una de les causes per les quals el tren d’alta velocitat Barcelona-Girona segueix prestant el seu servei a velocitat inferior a 200 km/h és “la insuficient electrificació de la xarxa entre Barcelona i Girona”.

Els enginyers han adreçat el comunicat al govern català i al govern espanyol, a la Comisión Nacional de la Competencia i a les empreses implicades.

Repensar les xarxes

Per a l’Associació i el Col·legi d’Enginyers, les xarxes de transport i distribució són essencials per a la descarbonització i la transició ecològica i per això cal garantir la seva resiliència. Així, insisteixen que cal revisar conceptes que s’han aplicat al sector elèctric com ara el de força major “en les noves condicions de fenòmens climàtics més agressius i de repetició de cicles més curts, per als quals les actuals infraestructures no estan preparades”, i posen com a exemples vents superiors als 125 km/h en zones on no és comú aquest fenomen, o les nevades de neu humida en cotes baixes, que fa que aquesta neu s’enganxi als cables i acabi tirant a terra les torres.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Pedagogia per a un busseig més sostenible al litoral

L’ESTARTIT

La CUP insta ERC a buidar i restaurar Vacamorta

cruïlles

Denuncien una altra tala d’arbres a la Fosca

PALAMÓS
El Temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Cel serè o poc ennuvolat fins a mig dia

Barcelona

Normalitzada la circulació de trens entre Gavà i el Prat de Llobregat

Barcelona

La petjada humana en el medi

girona

Primer pas en ferm per construir habitatges de protecció oficial a Girona

Girona

Salut reobre el CAP de Salt que va quedar inundat

Salt

Ilsa comença les proves del seu primer TAV

barcelona