Infraestructures i serveis

Els accessos a l’AP-7, prioritaris

El col·lapse a la sortida de Girona sud, entre els principals reptes després de l’alliberament de peatges

La Cambra i la Diputació portaran les seves propostes al Ministeri

“S’ha d’entomar ja la desaparició del peatge de Girona sud.” El president d’ordenació del territori de la Cambra de Comerç, Àlex Gilabert, ho té clar a l’hora de marcar alguns dels reptes que s’obren a la xarxa gironina a conseqüència de l’alliberament dels peatges i, entre aquests, destaca el cas dels accessos a Girona sud. La rotonda que distribueix el trànsit entre els vehicles que entren o surten de l’autopista i la resta de vies –com la connexió amb Salt– era fins ara ja un cul d’ampolla important per a molts vehicles, però l’estudi encarregat per la Cambra de Girona i la Diputació de Girona encara augura un col·lapse més gran.

“Els enllaços de la variant de l’autopista de Girona, tot i ser de recent construcció, van ser dissenyats igualment sota el criteri d’una autopista de peatge, que tendeix a abocar tots els vehicles cap a una única platja d’estacions de pagament. Com a conseqüència d’aquesta concepció, quasi tots els enllaços de l’àrea de Girona presenten deficiències, com és el cas de la sortida número 6 –Girona nord–, on la connexió amb la C-66 i l’N-II resulta complicada, o bé la sortida número 7 –Girona sud–, on tot el trànsit de l’autopista va a parar a una rotonda, on es creen grans col·lapses que arriben fins a la xarxa urbana de Salt. A més, la manca de connectivitat amb les vies que van cap a l’interior del territori (Bescanó-Anglès) obliga també els vehicles a creuar els carrers de Salt”, detalla l’estudi L’alliberament dels peatges a l’AP-7. Efectes, reptes i oportunitats, encarregat per la Cambra de Comerç i la Diputació de Girona, que, a principis de mes, ja va avançar les seves conclusions i que preveia un augment del 15% de mitjana de la circulació de vehicles per l’AP-7 un cop alliberada de peatges.

La millora dels accessos com el de Girona sud és una de les prioritats que es detallen en un estudi que defensa una visió “més global i territorial” de les infraestructures gironines o, com diu el mateix Gilabert, “una xarxa viària que tingui una mobilitat intel·ligent i sostenible”. També es considera prioritari completar l’accés número 1, de la Jonquera, on també es detallen zones col·lapsades i on, de fet, ja hi ha un terreny reservat, o també el desdoblament de la ronda de Figueres ja que alliberar l’AP-7 no ajudarà que es pugui arribar a poblacions com Roses o, en el cas de la Costa Brava Sud, la zona de la Tordera, on l’N-II tampoc està desdoblada i això ajudaria a millorar els accessos a la Costa Brava sud.

Altres enllaços que es proposen són a Figueres oest, a la zona del TAV; un altre a Medinyà i Sant Jordi Desvalls que connecti amb la Gi-633, i un altre que connecti directament amb l’Eix Transversal. A més, l’estudi considera que cal acabar els tres accessos que ja s’han començat a la Jonquera, a Vilademuls i a Fornells de la Selva. Finalment, també preveu fer millores en altres de la demarcació. “Hem de mirar que es comuniqui de manera correcta amb la resta de territori”, remarca Gilabert.

El futur de l’AP-7 “és clau per al desenvolupament econòmic i social de la demarcació de Girona”, va destacar el president de la Diputació de Girona, Miquel Noguer, que va avançat que tant ell com el president de la Cambra demanaran reunir-se ben aviat amb la ministra de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, Raquel Sánchez, per presentar-li el document i per “marcar un calendari i anar avançant en les línies que marca l’estudi, i en com executar-les”.

Pel que fa a la titularitat de l’AP-7, el president de la Diputació va reconèixer que estarien “encantats” que l’Estat traspassés a la Generalitat la seva gestió, i pel que fa a una possible forma de pagament en un futur, Noguer assenyala que ho valoraran “si es dona el cas” i que, de moment, només preveuen l’autopista com a gratuïta.

LES FRASES

És important veure com l’alliberament afecta el conjunt de la xarxa viària
Àlex Gilabert
president d’Ordenació del Territori de la Cambra
Tenim l’obligació de lliurar aquest estudi a qui és el responsable màxim de la titularitat de la carretera
Miquel Noguer
president de la diputació
S’obren una sèrie de reptes i oportunitats que cal satisfer..., i que també afecten les empreses
Jaume Fàbrega
president de la cambra de girona
Ara comença una feina per poder gaudir d’una infraestructura que va ser pensada en trets d’aprofitament
Eduard Ayach
vicepresident de la FOEG i Asetrans
Vaig viure a Figueres el que va suposar l’autopista amb Barcelona i ara, sense peatges
p
Ernest Plana
president de la foeg
Col·laboració

Teixit associatiu, empresarial i institucional

L’estudi L’alliberament dels peatges a l’AP-7. Efectes, reptes i oportunitats té el suport de la patronal de transports Asetrans i la FOEG. Durant els quatre mesos que ha durat el procés d’elaboració, s’han recollit les aportacions del teixit associatiu, empresarial i institucional de la demarcació. Per elaborar l’estudi s’han mantingut trobades amb professionals del sector del transport i amb representants de les cambres de comerç gironines, d’organitzacions sectorials, de col·legis professionals i de les diferents administracions locals. Ara, un cop elaborat el document, les institucions que l’impulsen han deixat clara la seva voluntat de fer el seguiment de la incidència de l’alliberament dels peatges, en cadascun dels àmbits analitzats, mantenint un contacte permanent amb les administracions responsables.

Abast

Fins a 649 empreses gironines afectades

El president de la Cambra de Comerç, Jaume Fàbrega, va recordar que hi ha 649 empreses que es veuen afectades “directament” per les decisions que es prenguin en relació amb l’AP-7, empreses situades tant a l’N-II com a l’autopista. “S’obre un ventall de possibilitats i de riscos”, va dir Fàbrega, que va reconèixer que, si bé l’alliberament és una “molt bona notícia”, cal “responsabilitat” per tal que afavoreixi aquestes empreses. Aquestes 649 empreses es reparteixen al llarg del territori i, segons detalla l’estudi, una bona part estan situades a la Jonquera (138 empreses), Sils (105 empreses), Riudellots de la Selva (96), Caldes de Malavella (85) o Fornells (73), entre d’altres. Pel que fa als sectors implicats, hi ha sobretot el del transport per carretera o el de la restauració, o d’altres vinculats als serveis a vehicles.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Pedagogia per a un busseig més sostenible al litoral

L’ESTARTIT

La CUP insta ERC a buidar i restaurar Vacamorta

cruïlles

Denuncien una altra tala d’arbres a la Fosca

PALAMÓS
El Temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Cel serè o poc ennuvolat fins a mig dia

Barcelona

Normalitzada la circulació de trens entre Gavà i el Prat de Llobregat

Barcelona

La petjada humana en el medi

girona

Primer pas en ferm per construir habitatges de protecció oficial a Girona

Girona

Salut reobre el CAP de Salt que va quedar inundat

Salt

Ilsa comença les proves del seu primer TAV

barcelona