Infraestructures

Foment refà la carta als Reis

El pla de la nova ministra de Foment programa acabar en deu anys les cinc autovies començades i aturades pel PSOE

Pastor negocia demà amb la Generalitat i el Port el desbloqueig dels nous accessos viaris i ferroviaris

El nou pla d'infra­es­truc­tu­res que impul­sarà el govern de Mari­ano Rajoy (PP) posa fi al somni de gran­desa de l'inici d'etapa de Zapa­tero (PSOE), que va aca­bar amb la subs­ti­tució de la minis­tra Mag­da­lena Álva­rez i amb un pla de con­tingència del minis­tre Blanco per fre­nar el des­bo­cat dèficit públic espa­nyol. Tot i que la nova minis­tra de Foment, Ana Pas­tor, gua­nya qua­tre anys res­pecte del pla del PSOE per enlles­tir la llarguíssima llista de pri­o­ri­tats, l'anunci encara fa la impressió d'una rees­crip­tura de la carta als Reis.

Auto­vies per valor de 18.668 mili­ons i l'ampli­ació de línies d'alta velo­ci­tat (LAV) per un volum de 25.000 mili­ons. Quan es cons­tata que el pla pre­veu cons­truir, com a mínim, 36 auto­vies i 26 trams nous de línies d'alta velo­ci­tat, la pro­mesa d'aus­te­ri­tat –“el temps de les obres faraòniques s'ha aca­bat”– de la minis­tra sona a com­pli­ment.

Quan es va veure que la crisi anava de debò i per llarg, el minis­tre Blanco va anun­ciar una fre­nada de con­trac­tació que evités que l'obra pública adju­di­cada però no exe­cu­tada superés els 30.000 mili­ons –aquesta ja era la xifra el febrer del 2010–, així com un pla extra­or­di­nari de 15.000 mili­ons d'inversió en col·labo­ració amb par­te­na­riat pri­vat, el Banc Euro­peu d'Inver­si­ons i l'Ins­ti­tut de Crèdit Ofi­cial. Amb tot, a Cata­lu­nya el minis­teri va para­lit­zar totes les grans obres excepte la línia d'alta velo­ci­tat fins a la Jon­quera, que havia promès inau­gu­rar aquest any. Però no es van sal­var del fre l'auto­via de Lleida a França, els trams bar­ce­lo­nins i giro­nins de l'A-2, l'auto­via de Llançà a Ripoll i la de Tar­ra­gona a Mont­blanc, així com tam­poc l'enllaç al Camp de Tar­ra­gona de la línia d'alta velo­ci­tat de Bar­ce­lona amb el cor­re­dor del Medi­ter­rani. Totes eren grans obres començades que es dei­xa­ven empan­ta­ne­ga­des i con­ver­tien en un somni de la des­me­sura el pla estratègic d'infra­es­truc­tu­res i trans­ports 2005-2020 d'un govern de Zapa­tero que havia pre­vist 250.000 mili­ons d'inversió per fer 9.000 quilòmetres d'alta velo­ci­tat i 6.000 d'auto­vies.

A la comissió de Foment del Congrés, aquest febrer, la minis­tra Pas­tor ha anun­ciat per al juliol un nou pla d'infra­es­truc­tu­res, trans­ports i habi­tatge 2012-2024 que pre­veu sal­var totes les obres empan­ta­ne­ga­des i exe­cu­tar els grans pro­jec­tes pro­me­sos. El pla inclou aca­bar l'auto­via de Lleida a l'Aran (95 km i 534 mili­ons), els trams pen­dents de l'A-2 fins al Pertús (251 km i 1.629 mili­ons), l'auto­via de Figue­res a Olot (24 km i 102 mili­ons), la de Tar­ra­gona a Mont­blanc (352 mili­ons) i el tram pen­dent i més polèmic de quart cin­turó entre Saba­dell i Gra­no­llers (40 km i 534 mili­ons), així com la con­nexió entre el TAV i el cor­re­dor del Medi­ter­rani al Camp de Tar­ra­gona (380 mili­ons) i els nous acces­sos via­ris i fer­ro­vi­a­ris al port de Bar­ce­lona –Pas­tor s'entre­vista demà amb el con­se­ller Reco­der i el pre­si­dent del Port de Bar­ce­lona per des­blo­que­jar els pro­jec­tes de nous acces­sos via­ris i fer­ro­vi­a­ris a la ins­tal·lació.

25.000
milions
d'inversió en nous trams i estacions d'alta velocitat preveu el pla esbossat per Foment.
18.668
milions
d'inversió anuncia el Ministeri de Foment per construir 3.500 quilòmetres d'autovies.

Ni corredor ni autovia mediterranis

En la llista feta pública en la compareixença a la comissió de Foment del Congrés també hi ha grans absències. La més important és que no es fa cap previsió pressupostària ni en projectes dels trams del corredor del Mediterrani de mercaderies, perquè es concretarà al juliol o perquè s'abordarà en un pla extraordinari. Però tampoc s'esmenta l'autovia del Mediterrani (A-7), que té en servei el tram del Camp de Tarragona fins a Torredembarra i en construcció una part del quart cinturó, però pendents el tram de les Terres de l'Ebre i de Torredembarra fins a Abrera travessant el Penedès.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.