Infraestructures

Futur incert en els grans projectes del Gironès

El 2010 la comarca esperava 800 milions per a diverses obres, encara pendents

Algunes són noves instal·lacions per renovar les actuals, obsoletes

La ciu­tat de Girona i la comarca del Gironès espe­ra­ven fa tot just un any la con­creció de pro­jec­tes impor­tants que havien de supo­sar una inversió supe­rior als 800 mili­ons d'euros. La crisi i els can­vis de pri­o­ri­tats mar­cats pels can­vis de govern ja sigui a la Gene­ra­li­tat, a la capi­tal o en altres muni­ci­pis han fet repen­sar o atu­rar alguns d'aquests pro­jec­tes.

Els tres pro­jec­tes més cos­to­sos pre­vis­tos es tro­ben avui dia tots atu­rats, en estudi o amb massa inter­ro­gants sobre quin serà el seu futur. Fer sub­terrànies les vies del tren con­ven­ci­o­nal i ender­ro­car el via­ducte a Girona estava pre­vist amb una inversió de 350 mili­ons d'euros, però el govern del PP, de moment, no hi ha des­ti­nat cap par­tida per a aquest any. Un altre gran pro­jecte sense un futur clar és el nou hos­pi­tal Tru­eta, que supo­sava una inversió de 250 mili­ons d'euros i que ara el govern de CiU està mirant de rebai­xar per ade­quar-ho al con­text actual de reta­lla­des. Aquest pro­jecte s'havia de dur a terme jun­ta­ment amb la nova Facul­tat de Medi­cina i el cam­pus de Salut, que s'havia de cons­truir en uns ter­renys a Sarrià de Ter.

Vari­ants i equi­pa­ments

Hi ha altres pro­jec­tes que es con­si­de­ren urgents i que ara per ara no tenen un calen­dari con­fir­mat d'exe­cució. En alguns casos es tracta de dèficits històrics en les infra­es­truc­tu­res comar­cals que en època de vaques gras­ses tam­poc es van acon­se­guir resol­dre. Un dels casos més para­digmàtics és la cone­guda com la car­re­tera de la ver­go­nya, l'N-141, des de Salt fins a Anglès (ja dins la comarca de la Selva). Un autèntic embut, amb alta den­si­tat de trànsit, que cap govern ha estat capaç de des­en­ca­llar. Aquest pro­jecte es con­ti­nu­a­ria amb la cons­trucció d'una car­re­tera des de Mont­fullà fins a Sant Gre­gori que con­nec­ta­ria una banda i l'altra del Ter. Sant Gre­gori vol, a més, una vari­ant nord, per bai­xar la den­si­tat de vehi­cles que pas­sen pel mig del poble. També espe­ren la seva vari­ant, o una solució al trànsit urbà, Llam­bi­lles i For­nells de la Selva.

Els últims anys s'ha evi­den­ciat la neces­si­tat de reno­var equi­pa­ments essen­ci­als per a la comarca, perquè els actu­als han que­dat obso­lets. Es trac­ta­ria, per exem­ple, del com­plex de resi­dus del Gironès, que havia de supo­sar una inversió de 170 mili­ons d'euros i que de moment no se sap on s'ubi­carà. Un altre és la cons­trucció d'un nou parc de bom­bers regi­o­nal (que està pre­vist fer a For­nells de la Selva), o d'una nova comis­sa­ria regi­o­nal de Mos­sos, que pro­ba­ble­ment es man­tindrà a Girona. Tots aquests pro­jec­tes han creat algun tipus de polèmica, més o menys intensa, pel que fa a la seva hipotètica ubi­cació, fet que d'alguna manera també en pot estar endar­re­rint l'exe­cució.

LA XIFRA

250
milions
es preveien invertir en la construcció del nou hospital Trueta. Ara CiU refà el projecte per abaratir-lo.

LA DATA

22.04.10
L'exministre
José Blanco va anunciar 350 milions per al tren convencional i mai més se n'ha sabut res.
Medi ambient

La ubicació del macrocomplex de residus podria enfrontar la comarca

Un projecte cabdal per a la comarca del Gironès era el nou macrocomplex de tractament de residus. El govern tripartit presentava el projecte el mes de juny del 2009 amb la voluntat de construir-lo a Campdorà, respectant l'acord unànime del Consell d'Alcaldes del Gironès. Un projecte que preveia una inversió de 170 milions d'euros i havia d'estar en marxa l'any que ve. Les dificultats per trobar finançament, que ni la intervenció de l'aleshores president, José Montilla, va resoldre, van provocar que l'antic govern de la ciutat aturés la tramitació per redactar el projecte. CiU sempre va criticar la ubicació prevista a Campdorà i l'alcalde Puigdemont ja ha garantit que no es farà en aquest pla d'una zona d'alt valor paisatgístic. Això podria obrir un altre conflicte entre municipis per decidir-ne la futura ubicació. La planta ha de donar servei als 27 municipis, però Girona hi aporta el 80% dels residus. Puigdemont deixa entreveure que una activitat com aquesta ha d'anar en una zona industrial. El cert és que la incineradora actual ha quedat obsoleta i calen amb certa urgència les inversions, ja que la comarca necessita capacitat pròpia per tractar els diversos residus.

‘Carretera de la vergonya'

Un projecte constructiu que no acaba d'elaborar-se

El director general de Carreteres, Jordi Follia, assegurava l'agost passat a El Punt Avui que el projecte de la variant de Bescanó i la definició del recorregut de la carretera N-141 des d'Anglès fins a Salt estava avançat, i que s'esperava portar-lo a informació pública abans de final del 2011. Passats els mesos, no ha transcendit cap avenç en aquest sentit, i la carretera continua sent una reivindicació històrica del territori. Durant anys l'escull principal va ser l'impacte mediambiental, que, s'opti per la solució que s'opti, serà important. Avui, però, el problema principal sembla que és el finançament per fer l'obra.

Ferrocarril

En perill una reconversió irrenunciable per a la ciutat de Girona

El PP anunciava l'any 2004 que el TAV seria subterrani a la ciutat de Girona i que això comportaria fer subterrani el tren convencional i eliminar el viaducte. Vuit anys després el TAV tot just es troba en la recta final de l'obra i el futur del viaducte és més que incert. El projecte executiu per fer el tren subterrani no s'ha arribat a presentar mai, malgrat que l'exministre Blanco havia promès 350 milions per a l'execució de l'obra. Ara la crisi creixent a l'Estat i el canvi de govern han generat nous dubtes sobre un projecte vital per a la transformació de Girona, en especial, tota l'entrada sud, ja que permetria lligar urbanísticament Pla de Palau amb Sant Narcís, però també alliberar espai públic al bell mig de la capital gironina.

La seu regional de Mas Xirgu, obsoleta

La seu regional actual del parc de bombers, que és a Mas Xirgu de Girona, ha quedat obsoleta. Aquesta és la impressió que els mateixos bombers i tècnics tenen. El juliol del 2010, el govern de José Montilla va presentar un avantprojecte per fer la nova seu a Fornells de la Selva, que va cedir un terreny al Departament d'Interior per a això. La decisió va ser molt contestada pels polítics de Girona. L'actual alcalde de Girona, Carles Puigdemont, aleshores a l'oposició, ho va considerar un error perquè allunyava de la capital els serveis d'emergència que han de donar servei a la ciutat. De moment, aparentment, el projecte està parat.

Projectes en marxa

La biblioteca estatal, el Centre d'Arts Escèniques, l'ampliació de l'AP-7, la MAT...

No tot són projectes aturats a la comarca. Hi ha algunes inversions importants que estan a punt de fer-se o de concloure's. Alguns dels més destacables serien la biblioteca estatal, que es fa a Emili Grahit, a l'espai que ocupaven les antigues casernes; el Centre d'Arts Escèniques de Salt (CAES), que afronta el tram final de les obres, i l'ampliació de l'AP-7, amb la construcció d'un nou enllaç entre l'N-II i l'autopista a Fornells de la Selva, i d'una sortida a Girona centre, situada entre el barri de Domeny i Sant Gregori. Al nord de la capital de la comarca s'està construint un nou pont sobre el Ter que connectarà el Pont Major de Girona amb la rotonda Vila de Perpinyà, a tocar de l'hospital Josep Trueta. A més, l'Estat ja ha donat la seva conformitat per a la continuació de la MAT, entre Bescanó i Santa Llogaia.

Variant

Un nou vial pel nord de Sant Gregori

El municipi té pendents d'executar dues infraestructures importants: una és l'enllaç amb la futura variant de Bescanó, que, si s'acaba fent, ha de travessar espais d'alt interès ecològic. L'altra és un carril de circumval·lació pel nord del municipi, parat, de moment, pel cost, que voltaria els 2,5 milions d'euros.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.