Infraestructures

Indignació per les formes

Els ajuntaments critiquen l'anunci que els primers trens seran el gener perquè s'ha fet en context electoral

Les bonificacions a l'AP-7 també són rebudes amb escepticisme

Pastor no havia visitat encara la demarcació com a ministra

Indignació i incredulitat en el territori davant els anuncis que dijous va fer la ministra de Foment, Ana Pastor, en un míting del PP a Lloret, on va assegurar que el gener començaran a circular els trens d'alta velocitat entre Barcelona i Figueres, i que introduiran una bonificació sobre els peatges de l'AP-7 a Girona mentre durin les obres de l'N-II. Es tracta de dues bones notícies, importants i esperades en el territori. Però fetes en un context partidista, amb una clara voluntat d'aprofitament electoral per part del PP i, precisament, en dos dels temes més sensibles actualment a les comarques gironines. I això, a tres dies de les eleccions.

Les maneres utilitzades per Ana Pastor –que com a ministra de Foment no havia visitat encara les comarques gironines– van restar credibilitat als anuncis, i ahir des del territori no van mancar les crítiques. Sobretot dels alcaldes, que es van queixar que no en tenien cap informació oficial, i que van atribuir l'anunci a interessos electorals.

Vuit TAV diaris

El primer anunci va ser que el TAV començarà a circular entre Barcelona i Figueres, amb parada a Girona, a partir del gener. Això suposa un avançament respecte de la data anunciada prèviament, que era l'abril. Seran vuit trens diaris que allargaran el recorregut del TAV Madrid-Barcelona fins a Figueres, i vuit Avant que faran el servei regional per la via d'alta velocitat, i que reduiran notablement el temps del trajecte. En canvi, no s'augmentaran els trens internacionals que la SNCF ofereix amb França fins a l'abril i en espera del conveni que ha de firmar la companyia francesa amb Renfe, i que s'està negociant.

L'alcalde de Girona, Carles Puigdemont, va lamentar que l'Ajuntament esperava des de feia temps saber quan començarien a circular els trens, i que el gener havien demanat una reunió amb la ministra, reunió que no els havien concedit fins al desembre. “Fer aquest anunci en un míting del PP és un menyspreu, perquè som tots els gironins els que estem patint les obres. Fa temps que demanem compromisos, i a la ministra li importa més la lleialtat cap al seu partit que cap als seus administrats”, va dir Puigdemont. A més, va insistir que l'única informació que l'Ajuntament ha rebut darrerament sobre trens és la citació judicial pels trens de l'11 de setembre.

L'alcalde de Figueres, Santi Vila, també ho va valorar com “una descortesia i un ús groller de la informació”, i va assenyalar que es volen prendre l'anunci amb cautela pel context en què s'ha fet.

Bonificació a l'AP-7

La ministra també va anunciar que dilluns aprovarà una partida de tres milions per a l'any que ve per bonificar els peatges de l'AP-7 a les comarques gironines mentre no s'hagi desdoblat l'N-II. En tot cas, Pastor no va concretar ni quins vehicles, ni en quins trams, ni per quant de temps hi hauria la bonificació. De fet, ja a finals d'abril Abertis havia fet públic que s'estava negociant amb l'Estat bonificacions per als camions perquè passessin per l'autopista i així alliberessin l'N-II. Però des d'aleshores les negociacions havien estat congelades. A més, el juliol l'Estat va derogar les bonificacions existents fins ara per motius pressupostaris, i va posar en risc així la gratuïtat del tram de circumval·lació de Girona per a moviments interns. En el cas de l'N-II, Vila va afirmar que des de Figueres s'ha insistit en trobar solucions per a l'N-II, però va rebre l'anunci “amb reserves” per la manera com es va fer.

Tres milions són una quantitat ridícula. Hi hauria d'haver peatge tou per als camions
Martí Nogué
alcalde de sils

Els alcaldes de la zona, escèptics amb Pastor

Nuri Forns

Els alcaldes de Caldes de Malavella i Sils, Salvador Balliu (CiU) i Martí Nogué (PSC), respectivament, van mostrar ahir el seu escepticisme per la mesura anunciada per la ministra, Ana Pastor, de bonificar els vehicles que passin per l'AP-7. Nogué va mostrar-se cautelós, en el sentit que no ha transcendit gaire res més que els tres milions d'euros que ara el PP anuncia que serviran per bonificar els conductors, però no se sap si serà per a tots els vehicles, ni en quin tram.

L'alcalde de Sils, a més, considera que la quantitat és “irrisòria” per la gran quantitat de vehicles que passen per l'N-II i l'autopista. “S'hauria de concretar més, nosaltres no demanàvem tota l'autopista, només el tram en obres de Maçanet, com a mínim, fins a Girona, perquè els camions no passin per l'N-II”, va dir. Segons Nogué, trauria molta perillositat a l'N-II que els camions no hi passessin perquè els sortís a compte utilitzar l'autopista.

L'alcalde de Caldes de Malavella va explicar a tall d'anècdota que el dia que Ana Pastor va ser a Lloret de Mar, ell estava mostrant les obres de l'N-II als redactors d'una revista d'automòbils, i el va sorprendre trobar sis vehicles treballant a les obres, “en comptes de les dues màquines que hi havia des que va començar la campanya electoral”. Balliu diu que llavors algú li va fer notar que l'increment de maquinària a les obres es devia al fet que la ministra les havia de visitar aquell mateix dia. I és que l'anunci per part del PP que es reprenien les obres a l'N-II en plena campanya electoral va ser considerat d'oportunista per part dels alcaldes de la zona.

Les mobilitzacions polítiques per la millora de l'N-II han estat constants al llarg dels últims anys i, últimament, també s'ha creat una plataforma ciutadana dels municipis afectats directament, que va organitzar la primera manifestació dissabte passat.

CiU portarà el tema al Congrés

CiU va anunciar ahir que portaria els anuncis fets per la ministra de Foment al Congrés dels Diputats. El diputat Jordi Xuclà va assegurar que presentarà una pregunta parlamentària adreçada a Ana Pastor perquè doni explicacions sobre la manera com ha fet públic el calendari del TAV i el greuge que representa per als ajuntaments i el territori: “Li preguntarem si creu que aquestes són formes de fer públic aquest tema, a través d'un míting del partit i obviant els ajuntaments i la societat civil del territori, fent partidisme en un acte electoral.” Xuclà també va afirmar que complementaran les preguntes demanant també altres aspectes, com la seguretat del servei. Segons el diputat de CiU, “és indignant com s'ha fet l'anunci”, i considera que la societat gironina no té “res a agrair i sí molt a criticar” respecte del ministeri de Foment i les obres del TAV. En aquest sentit, va recordar que la primera data va ser el 2004, i que ara hi ha hagut un retard de mig any.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Pedagogia per a un busseig més sostenible al litoral

L’ESTARTIT

La CUP insta ERC a buidar i restaurar Vacamorta

cruïlles

Denuncien una altra tala d’arbres a la Fosca

PALAMÓS
El Temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Cel serè o poc ennuvolat fins a mig dia

Barcelona

Normalitzada la circulació de trens entre Gavà i el Prat de Llobregat

Barcelona

La petjada humana en el medi

girona

Primer pas en ferm per construir habitatges de protecció oficial a Girona

Girona

Salut reobre el CAP de Salt que va quedar inundat

Salt

Ilsa comença les proves del seu primer TAV

barcelona