Infraestructures

Per sota els 3 milions

L'aeroport de Girona suma el quart any consecutiu amb disminució del nombre d'usuaris, però atenua la caiguda dels últims dos anys

Durant el 2012 van passar 2.844.682 viatgers per les instal·lacions de Vilobí, un 5,4% menys

Madrid, Pisa, Manc­hes­ter i Bolo­nya, les rutes amb més usu­a­ris


L'aero­port de Girona va tan­car el 2012 amb 2.884.682 viat­gers, un 5,4% menys que el 2011, segons les dades que ahir va fer públi­ques Aena. Al desem­bre, per les ins­tal·laci­ons van pas­sar 91.388 per­so­nes, un 3,4% menys que el mateix mes de l'any pas­sat. D'aquesta manera, es con­firma que l'aero­port no va asso­lir el 2012 la quan­ti­tat de 3 mili­ons de viat­gers, una situ­ació que no es donava des del 2004. De fet, l'any pas­sat va ser el més dolent en números de l'aero­port des del 2003. I són gai­rebé la mei­tat dels 5,5 mili­ons acon­se­guits com a rècord històric el 2008.

Aques­tes xifres tenen una doble lec­tura. D'una banda, con­ti­nua la pèrdua de viat­gers ini­ci­ada el 2009, sumant el quart any con­se­cu­tiu amb números ver­mells. Però de l'altra, s'ha ate­nuat la dava­llada, per­cen­tu­al­ment infe­rior al 2010 i el 2011. L'acord amb les ins­ti­tu­ci­ons va per­me­tre millo­rar una tem­po­rada d'estiu que ha ser­vit per com­pen­sar uns mesos d'hivern molt flui­xos si es com­pa­ren amb anys enrere. I des del maig, tots els mesos es van recu­pe­rar viat­gers tret d'aquest últim desem­bre. Per això, hi ha con­fiança que aquest sigui un símptoma que indi­qui uns millors resul­tats per al 2013, amb vista a recu­pe­rar el regis­tre dels 3 mili­ons i dei­xant enrere els números ver­mells. El mateix direc­tor de l'aero­port, Lluís Sala, recent­ment es va mos­trar opti­mista en aquest aspecte.

Rya­nair ja ha anun­ciat una tem­po­rada d'estiu sem­blant a la de l'any pas­sat, com­pen­sant les dues freqüències diàries a Madrid amb noves rutes sobre­tot als països nòrdics, sobre­tot Suècia i Finlàndia. Transa­via repe­tirà els vols amb Rot­ter­dam i Ams­ter­dam, i Wizz Air tor­narà a ofe­rir la con­nexió amb Kíev. A més, s'està en espera de si s'hi afe­geix alguna com­pa­nyia més, sobre­tot el cas de Blue Jet, la nova línia aèria que s'estava inten­tant for­mar amb l'objec­tiu prin­ci­pal de recu­pe­rar els vols dia­ris a Madrid.

Les rutes de més èxit

Pre­ci­sa­ment, Madrid ha estat la des­ti­nació amb més viat­gers, amb 131.780 usu­a­ris, mal­grat que només ha estat ope­ra­tiva poc més de set mesos. Tot seguit vénen Pisa, Manc­hes­ter i Bolo­nya –entre 108.000 i 112.000 viat­gers cadas­cuna–. Düssel­dorf, París i Frank­furt s'han situat just per sota, entre els 90.000 i els 100.000 viat­gers.

Pel que fa a les ope­ra­ci­ons, s'han man­tin­gut gai­rebé igual que el 2011, amb 27.674 enlai­ra­ments i ater­rat­ges, tan sols un 0,4% menys. Final­ment, les mer­ca­de­ries han tin­gut un incre­ment nota­ble: han doblat resul­tats res­pecte al 2011, amb 133.910 qui­los trans­por­tats.

Quant al glo­bal de la xarxa d'Aena, el ges­tor aero­por­tu­ari ha per­dut un 5% del pas­satge i ha sumat més de 194 mili­ons de viat­gers.

91
per cent
dels viatgers sobre el total de l'aeroport el 2012 van ser de Ryanair, amb gairebé 2,6 milions d'usuaris.
133.910
quilos de mercaderies
es van portar el 2012 a l'aeroport, un 114% més que les dades del 2011.

Simulacre d'un accident aeri

Aena, Protecció Civil i tots els cossos d'emergència i estaments vinculats a l'aeroport de Girona van participar ahir en un simulacre d'accident aeri. Malgrat que es fan simulacres de petit format durant l'any, la normativa de l'Organització d'Aviació Civil Internacional obliga que un cop cada dos anys se n'hagi de fer un de més envergadura. En el d'ahir, es va simular un accident durant la maniobra d'enlairament d'un avió amb 50 persones a bord, amb l'afegit d'un xoc amb dos cotxes ocupats durant el sinistre. En l'exercici, denominat Tramuntana 2013, s'hi produïen quatre morts, nou ferits molt greus, deu de greus i 27 ferits lleus. Per simular l'incident, es van mobilitzar unes 200 persones de tots els cossos d'emergència i treballadors de l'aeroport, incloent-hi també uns 80 voluntaris, i membres dels Mossos d'Esquadra, Guàrdia Civil, Policía Nacional, Lesma, Creu Roja, Sistema d'Emergències Mèdiques, bombers... Per això es va incendiar un autobús que feia funcions d'avió, i intentant seguir al màxim el que passaria en un accident real, es va activar el pla d'emergències aeronàutiques i un centre de comandament i sala de crisi. Progressivament, van arribar els bombers, ambulàncies i altres cossos, que van apagar el foc i van atendre els falsos ferits. El director de l'aeroport, Lluís Sala, va destacar que aquests exercicis “serveixen per comprovar la resposta i coordinació de les administracions”. En aquest sentit, va afirmar que l'avaluació va ser “satisfactòria”, i que ara totes les parts analitzaran els resultats per veure com es pot millorar. El delegat d'Interior a Girona, Albert Ballesta, va dir: “Procurem que tot sigui com més real millor.”



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.