la crònica

El pont que no estava fet

La visita de la ministra Elena Espinosa al delta de l'Ebre dimarts va servir perquè molts ens adonéssem de com és de necessari el pont entre Deltebre i Sant Jaume

Només cinc-cents metres sepa­ren els nuclis urbans de Sant Jaume d'Enveja i Del­te­bre, però són cinc-cents metres d'aigües ver­do­ses i sali­nit­za­des que només es poden tras­pas­sar, si no et vols banyar, amb trans­bor­da­dor. La mítica i romàntica imatge de les tres bar­cas­ses que històrica­ment han unit els dos pobles sepa­rats però també ager­ma­nats pel riu està a punt de des­a­parèixer del mapa del Delta arran de la cons­trucció del nou pont entre Sant Jaume i Del­te­bre, una obra com­plexa i en exe­cució. En la vida actual de pres­ses i angúnies el roman­ti­cisme no hi té cabuda i poden ser molt fei­xucs els minuts d'espera perquè el trans­bor­da­dor arribe a la nos­tra riba i ens car­re­gue a la seua pla­ta­forma per cre­uar el riu, per més que men­tre el cre­uem ens dei­xem cap­ti­var per la ver­dor del pai­satge i la brisa marina que arriba de la desem­bo­ca­dura, tan pro­pera. De fet, jo era dels que pen­sa­ven que és una llàstima que aca­ben des­a­pa­rei­xent pràcti­ca­ment últims trans­bor­da­dors de l'Ebre –encara ens que­darà el de Mira­vet– fins que dimarts la minis­tra de Medi Ambi­ent, Rural i Marí, Elena Espi­nosa, va fer la seua pri­mera visita ofi­cial al Delta per inau­gu­rar els pas­se­jos flu­vi­als de Del­te­bre i Sant Jaume. Alguns peri­o­dis­tes des­pis­tats entre els quals m'incloc van pen­sar que podrien cobrir les dues inau­gu­ra­ci­ons, pri­mer la de Del­te­bre i després cre­uar el riu i cobrir la de Sant Jaume. Gran error, pri­mer perquè el que real­ment interes­sava era el que la minis­tra –l'atenció a la premsa era a la part de Sant Jaume– pogués dir del pro­jecte de des­con­ta­mi­nació de Flix o del cabal ambi­en­tal de l'Ebre, i segon perquè tot i que ens vam avançar a la comi­tiva ins­ti­tu­ci­o­nal per pujar al trans­bor­da­dor i cre­uar pri­mer el riu, ens vam tro­bar que la poli­cia local de Del­te­bre i els Mos­sos d'Esqua­dra tenien ordres de no dei­xar pujar ningú al trans­bor­da­dor Gar­riga fins que no hagués pas­sat la minis­tra, ens van fer apar­car els cot­xes allí on poguéssem, i fins i tot ens van posar impe­di­ments per pujar a peu, una opció d'altra banda invi­a­ble perquè de l'embar­ca­dor al pas­seig flu­vial hi havia més de mitja hora de camí a peu. Com sem­pre, la rigi­desa extrema dels Mos­sos a l'hora d'aca­tar les ordres va com­pli­car el pano­rama, una rigi­desa que es va aca­bar quan va arri­bar la comi­tiva de la minis­tra i algú els va dir que ens dei­xes­sen pujar. Al final, es va impo­sar el sen­tit comú, i la fur­go­neta de Tele­visió Espa­nyola va car­re­gar tots els que ens havíem que­dat pen­jats. Però va ser pels pèls, perquè al trans­bor­da­dor Gar­riga mai no hi havien pujat tants cot­xes junts.

Tot això no hau­ria pas­sat si el pont hagués estat cons­truït, vaig pen­sar men­tre cre­uava el riu mirant de reüll les obres inci­pi­ents del nou pont, un pro­jecte que es va adju­di­car per 17,1 mili­ons d'euros a l'empresa FCC. Fins ara s'han cen­tra­lit­zat els tre­balls a la marge de Del­te­bre i actu­al­ment es tre­ba­lla en les dues pilas­tres –una fora i l'altra dins del riu– d'aquesta part. «Al setem­bre ja es podrà veure l'estruc­tura metàl·lica de la banda de Del­te­bre», va expli­car ahir Diego Cobo, engi­nyer de l'obra, que va pre­ci­sar que després es farà el mateix procés al marge de Sant Jaume. Les pre­vi­si­ons són que entre la pri­ma­vera i l'estiu de l'any que ve aquest pont ja estiga cons­truït i que anar de Sant Jaume a Del­te­bre a par­tir de les deu de la nit o durant la visita d'un minis­tre ja no siga mai més una missió impos­si­ble.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.