Infraestructures

Infraestructures

L'últim vol de Wizz Air

L'única companyia aèria que operava tot l'any a Girona, a banda de Ryanair, s'acomiada avui després de tres anys i mig

La situació a Ucraïna, causa de la supressió de la ruta a Kíev

En aquests tres anys
i mig,Wizz Air ha tingut un total de 150.000 passatgers a Girona

Després de 42 mesos en què s'ha ofert inin­ter­rom­pu­da­ment, la ruta Girona-Kíev de Wizz Air Ucraïna es farà avui per últim cop. Era l'única ruta regu­lar, a banda de les de Rya­nair, que s'ofe­ria a l'aero­port Girona-Costa Brava també durant la tem­po­rada d'hivern. La resta de com­pa­nyies –inclosa Transa­via, que és la segona amb més viat­gers anu­als a Vilobí–, només fan vols a l'estiu. La causa de la supressió de la ruta és la ines­ta­ble situ­ació política i econòmica a Ucraïna, que ha por­tat Wizz Air, la prin­ci­pal com­pa­nyia aèria del cen­tre i de l'est d'Europa, a supri­mir tota acti­vi­tat de la seva filial ucraïnesa. Alguns dels vols a Kíev pas­sa­ran a ser ges­ti­o­nats per Wizz Air Hon­gria, però no és el cas de Girona. De fet, per ara de les 16 rutes que s'hi feien només es man­tin­dran les de Lon­dres Luton i Buda­pest.

La història de Wizz Air Ucraïna a Girona era una història d'èxit i crei­xe­ment con­ti­nuat fins que l'any pas­sat la crisi política a Ucraïna ho va fer can­viar tot. El vol a Kíev es va estre­nar l'octu­bre del 2011 i gai­rebé des de l'inici va obte­nir bons resul­tats d'ocu­pació: en els últims tres mesos del 2011 va trans­por­tar 12.615 viat­gers, amb una ocu­pació de129 per­so­nes per vol, però durant el 2012 ja va tenir un glo­bal de 37.145 pas­sat­gers amb una mit­jana de 146 per­so­nes per avió. Aquests bons números de Wizz Air Ucraïna van fer que Wizz Air Hon­gria –que ja havia volat a Girona alguns anys abans– decidís tor­nar a les ins­tal·laci­ons de Vilobí d'Onyar i estrenés durant la tem­po­rada d'estiu del 2013 una ruta a Buca­rest, que també va tenir uns nivells excel·lents (10.245 viat­gers amb una ocu­pació de 151 per­so­nes). Men­tres­tant, el vol a Kíev va con­ti­nuar crei­xent i el 2013 va arri­bar als 40.543 pas­sat­gers, amb una ocu­pació també de 151 viat­gers per vol. Això va ani­mar Wizz Air Ucraïna a anun­ciar una nova ruta a Girona per l'estiu del 2014 a la ciu­tat de Lviv.

L'esclat de la crisi a Ucraïna i la ines­ta­bi­li­tat en aquell país, però, van fer que Wizz Air decidís al març, poques set­ma­nes abans de l'estrena del nou vol, supri­mir totes les ope­ra­ci­ons de la seva filial ucraïnesa a Lviv i a Donetsk, i reduir a la mei­tat –de qua­tre a dos aero­naus– la seva base de Kíev, cosa que va com­por­tar una nota­ble reta­llada en la ruta a Girona. Així, l'any pas­sat Wizz Air Ucraïna ja va ofe­rir en glo­bal un 19% menys de vols Girona-Kíev i la xifra de viat­gers va bai­xar fins als 31.911. L'ocu­pació va ser de 148. La crisi i la ines­ta­bi­li­tat con­ti­nuen i aquest any s'ha optat per supri­mir tota acti­vi­tat de Wizz Air Ucraïna. A par­tir d'aquest dilluns que ve, Wizz Air Hon­gria obrirà base a Kíev amb només un avió per fer-hi un parell de rutes. Als viat­gers que ja tenien bit­llets amb Wizz Air Ucraïna per més enda­vant se'ls ofe­rei­xen rutes alter­na­ti­ves. En el cas de Girona, un Bar­ce­lona-Buda­pest-Kíev. Wizz Air Hon­gria pre­veu fer alguna ruta més des de Kíev que coin­ci­deixi amb les supri­mi­des, però no sem­bla que tin­gui Girona en els seus plans si tenim en compte que tam­poc ofe­rirà ja aquest estiu la ruta a Buca­rest –que el 2014 va tor­nar a fun­ci­o­nar, amb 10.709 viat­gers i una ocu­pació de 145–, perquè ja la ges­ti­ona des del Prat.

Es tan­ca­ran així aquesta nit tres anys i mig de Wizz Air a Girona, que se sal­den amb un balanç total –a falta dels viat­gers d'aquesta quin­zena d'abril– de 150.000 pas­sat­gers.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia