Infraestructures

Gran increment dels viatgers del TAV Girona-Barcelona

El primer semestre del 2015 ha tingut 423.100 passatgers, un 24% més que al 2014 i un 69% més que al 2013

Augment de les rutes de Figueres, que havien baixat el 2014 per la fi del transbord a París

L'augment del Girona-Barcelona és el més alt de la línia Madrid-França

El tren d'alta velocitat (TAV) suma més i més viatgers dia a dia a les comarques gironines i està més que consolidat ja com un dels principals mitjans de transport per fer, sobretot, el trajecte entre Girona i Barcelona. Si ja les dades assolides el 2013, el primer any de la seva posada en marxa, es van considerar tot un èxit –es va destacar que havia fet créixer un 25% el nombre d'usuaris del tren–, des de llavors el creixement ha estat constant i molt destacat. Renfe va fer públiques ahir les dades del primer semestre del 2015 entre les principals estacions de la línia Madrid-Saragossa-Barcelona-Girona-Figueres i destaca clarament que la connexió entre Girona i Barcelona ha estat la que tingut l'augment més alt respecte a un any abans: un 23,6%. Un creixement molt notable que encara té més mèrit si es té en compte que l'any passat l'increment va ser d'un 37,1%. Concretament, entre gener i juny d'aquest 2015 un total de 423.100 persones han usat el TAV entre Girona i Barcelona, gairebé la mateixa xifra que va tenir aquesta connexió en tot el 2013 (487.000). Respecte al primer semestre del 2013, la dada d'aquest any suposa un increment del 69,4%. En números absoluts, s'han sumat uns 80.000 viatgers respecte al primer semestre de l'any passat (quan n'hi va haver 342.340) i uns 175.000 respecte a fa dos anys (249.700).

Usuaris diaris

L'evolució es veu encara més clara si s'analitza la xifra de viatgers diaris. El trajecte Girona-Barcelona del TAV va tenir entre gener i juny del 2013 –a l'inici del seu funcionament– una mitjana d'uns 1.385 passatgers cada dia, xifra que es va elevar fins a una mitjana d'uns 1.900 en el primer semestre del 2014 i que ha arribat en els primers sis mesos d'enguany a uns 2.350. És a dir, que actualment hi ha gairebé 1.000 usuaris més cada dia que fa dos anys.

Una altra dada per veure la magnitud del creixement de la connexió Girona-Barcelona del TAV és que l'increment global de tota la línia entre Madrid i la frontera francesa –considerada des del 2013 la línia més rendible de l'alta velocitat de l'Estat– aquest primer semestre ha estat d'un 5,8% (4.088.200 viatgers); és a dir, una quarta part de l'auge que hi ha hagut al tram Girona-Barcelona.

Figueres es recupera

I el segon augment més destacat de la línia respecte a l'any passat ha estat el Figueres-Barcelona, amb un 13,25%. S'ha passat de 142.250 viatgers a 161.100. I en usuaris diaris, s'ha passat d'uns 790 a uns 895; és a dir, uns 100 viatgers al dia més. En el cas de Figueres la comparació amb el 2013 està viciada perquè llavors per anar a París calia fer transbords a l'estació de Vilafant i això va fer augmentar bastant el nombre de viatgers (fins 178.300).

El mateix passa amb la connexió Girona-Figueres, que va estrenar-se el primer semestre del 2013 amb 19.200 usuaris. L'any passat va haver-hi un petit retrocés per l'entrada en funcionament dels trens directes a França a finals del 2013 –va baixar un 4,2% fins a 18.400–, però aquest 2015 no només s'ha crescut respecte a l'any passat sinó que s'ha aconseguit ja superar la dada del 2013: hi ha hagut 20.700 viatgers, un 12,5% més que al 2014 i un 7,8% més que al 2015.

LES XIFRES

2.350
viatgers al dia
han usat el TAV Girona-Barcelona entre gener i juny, gairebé 1.000 més que ho feien fa 2 anys.
604.900
usuaris
del TAV Figueres-Girona-Barcelona entre gener i juny, un 20% més que fa un any i un 35% que en fa dos.

S'elevaran les andanes a l'estació de tren convencional de Girona

L.A

Adif efectuarà properament a l'estació de tren convencional de Girona obres per elevar les andanes i posar fi així a les queixes d'alguns usuaris pel fort desnivell a l'entrada d'alguns trens regionals. Els treballs, que es van posar a licitació el maig passat per poc més d'un milió d'euros (1.072.575,70 euros), duraran uns set mesos i serviran per deixar les andanes a una alçada d'uns 68 centímetres sobre la cota de carril. És la mateixa mesura que s'aplicarà en les obres que ja s'estan fent en altres estacions gironines. També com en els altres casos, a la vora de les andanes es col·locarà una banda groga, una franja de seguretat i un paviment especial per a persones amb discapacitat visual.

Adif ha anunciat les properes obres a Girona en una resposta parlamentària al senador de CiU Joan Bagué, que celebra que finalment es facin les obres. “Fa més de dos anys que ho estàvem reclamant arran de les nombroses queixes que havíem rebut de ciutadans, sobretot de gent gran i discapacitats, que deien que el tren els quedava massa alt”, explica el senador convergent, que recorda que encara hi ha molta gent que usa el tren convencional.

Adif està actualment executant obres de millora en tres altres estacions gironines. Les de més envergadura són les de Caldes de Malavella, on s'inverteixen més de 3,1 milions d'euros ja que s'hi inclou la construcció d'un pas inferior entre andanes, dotat d'ascensors, a més d'ampliar i elevar les andanes. Els treballs van començar el mes de març passat i es preveu que durin un any. Un mes després, a l'abril, van iniciar-se les obres a l'estació de Flaçà, que duraran 10 mesos. Amb una inversió de 725.000 euros, serviran per allargar i elevar les andanes i per posar marquesines i nova il·luminació. I just fa uns dies van començar les obres a Figueres. Amb una inversió de 630.607 euros, destaca la instal·lació d'ascensors per accedir al pas inferior, a més de l'elevació de les andanes. Té un termini d'execució de 10 mesos.

En tots els casos, les obres es compten amb el funcionament habitual de les estacions “minimitzant –destaca Adif– les molèsties als usuaris”; per exemple, fent bona part dels treballs de nit.

Més de 75.000 viatgers a Madrid

Més de 75.000 usuaris han utilitzat el tren d'alta velocitat el primer semestre del 2015 a les estacions gironines per anar o tornar de Madrid.

Concretament, la connexió Girona-Madrid ha tingut 55.200 viatgers, un 3,5% més que els primers sis mesos del 2014. La xifra d'aquest any, però, suposa un 6,6% menys que la del primer semestre del 2013, quan la novetat del serveis i les ofertes promocionals inicials de Renfe van fer que hi hagués 59.100 passatgers.

Entre Figueres i Madrid hi ha hagut 20.400 viatgers, similar a l'any passat (20.500). Al 2013, les ofertes inicials i el transbord que s'havia de fer per anar a París havien elevat la xifra fins a 26.000.

Fora de les comarques gironines, destaca l'enllaç Barcelona-Madrid, que ha tingut entre gener i juny 1.859.400 viatgers, amb un auge del 8,4%. La segona principal connexió és el Saragossa-Madrid, amb 670.700 (un 3,9% més) i després ja se situa el Girona-Barcelona.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Pedagogia per a un busseig més sostenible al litoral

L’ESTARTIT

La CUP insta ERC a buidar i restaurar Vacamorta

cruïlles

Denuncien una altra tala d’arbres a la Fosca

PALAMÓS
El Temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Cel serè o poc ennuvolat fins a mig dia

Barcelona

Normalitzada la circulació de trens entre Gavà i el Prat de Llobregat

Barcelona

La petjada humana en el medi

girona

Primer pas en ferm per construir habitatges de protecció oficial a Girona

Girona

Salut reobre el CAP de Salt que va quedar inundat

Salt

Ilsa comença les proves del seu primer TAV

barcelona