Infraestructures

L'aeroport de Girona tanca l'hivern amb un 1,5% més de viatgers

De novembre a març, ha tingut 286.700 usuaris, 4.200 més que un any enrere

Ryanair ha fet un 5% menys de vols, però els avions han anat més plens que mai

Auge dels vols no comercials

Menys vols comer­ci­als, però més pas­sat­gers. Aquest és el balanç glo­bal d'aquest hivern a l'aero­port Girona-Costa Brava. Entre el novem­bre i el març –els mesos de la tem­po­rada d'hivern aero­portuària–, hi ha hagut un total de 286.736 viat­gers, un 1,5% més que un any enrere (282.532). En xifres abso­lu­tes, el guany ha estat de poc més de 4.200 usu­a­ris. Aquest mínim aug­ment, espe­ci­al­ment sig­ni­fi­ca­tiu perquè s'ha produït tot i la reta­llada de vols, arriba després de set hiverns con­se­cu­tius de cai­guda, que van fer que es passés dels gai­rebé 1,9 mili­ons de pas­sat­gers de l'hivern 2007/2008 a menys de 300.000. Aquest any s'ha con­ti­nuat per sota aquesta bar­rera i, de fet la, dada és la segona més baixa des que Rya­nair va arri­bar a Vilobí, el 2004, només rere la de l'any pas­sat.

Les xifres de Rya­nair

La com­pa­nyia irlan­desa ha estat, aquest hivern, l'única com­pa­nyia de l'aero­port, una situ­ació que no pas­sava des de feia set anys. I amb una ruta menys que l'hivern ante­rior. En glo­bal, res­pecte de l'any pas­sat, Rya­nair ha ofert un 5,1% menys de vols –de 1.852 ha pas­sat a 1.757–, però ha tin­gut un 4,9% més de viat­gers –de 263.483 ha pas­sat a 276.391–, gràcies a un nou fort incre­ment de l'ocu­pació dels avi­ons, que s'està dis­pa­rant des del 2014. Els avi­ons de la com­pa­nyia han pas­sat de trans­por­tar de mit­jana 142,27 pas­sat­gers l'hivern pas­sat a 157,31 aquest hivern, una xifra espec­ta­cu­lar que suposa una ocu­pació del 83,2% dels seients.

Les xifres de Rya­nair no han estat igual tots els mesos, sinó que hi ha hagut una clara evo­lució. La tem­po­rada va arren­car al novem­bre, amb una dràstica reducció de vols. Rya­nair no només ofe­ria una ruta menys, sinó que va dis­mi­nuir també el volum de freqüències d'alguns dels des­tins que con­ti­nu­ava ofe­rint. En glo­bal, va fer un 13,6% menys d'ater­rat­ges i enlai­ra­ments, però només va per­dre un 0,8% de viat­gers. Els avi­ons ana­ven pleníssims. Al desem­bre, la com­pa­nyia va mode­rar la reta­llada i, amb un 5,1% menys de vols, va tenir un 1,7% més de viat­gers, la pri­mera xifra posi­tiva des de feia anys. Al gener, la reta­llada de vols va ser del 8,6%, però, tot i així, Rya­nair va tenir un 1,1% més de viat­gers. Les dades glo­bals de viat­gers de l'aero­port, però, con­ti­nu­a­ven sent infe­ri­ors –un 3,2% menys al desem­bre i un 4,1% menys al gener– a les de l'any pas­sat, perquè lla­vors hi havia dues com­pa­nyies més. De fet, al gener es va mar­car un nou rècord mínim a l'aero­port, amb només 47.287 viat­gers, la pit­jor xifra men­sual des de l'arri­bada de Rya­nair.

Al febrer, veient els números, Rya­nair va mode­rar la dis­mi­nució de vols i en va ofe­rir només un 2,5% menys que un any enrere i va acon­se­guir un 8,6% més de viat­gers. Aquest cop, l'auge ja era prou fort perquè es veiés en els números abso­luts de l'aero­port, que va gua­nyar un 6,6% d'usu­a­ris res­pecte d'un any abans. Al març, la situ­ació va ser encara millor. Rya­nair va deci­dir avançar l'inici d'algu­nes de les rutes d'estiu a mit­jans de març i va tan­car el mes amb un 4,7% més d'ope­ra­ci­ons i un 12,6% més de viat­gers. En el glo­bal de l'aero­port, l'auge va ser del 10,1%. Des de finals del 2012 que a Vilobí no s'enca­de­na­ven dos mesos posi­tius.

Més vols no comer­ci­als

Tot i reducció de vols comer­ci­als –d'un 7,4%, perquè, a més de la reta­llada de Rya­nair, cal sumar-hi la marxa de Wizz Air i dels xàrters de Ten Airways–, el volum glo­bal d'ope­ra­ci­ons a l'aero­port ha cres­cut aquest hivern un 4,6% gràcies a l'auge dels vols no comer­ci­als. Aquest tipus de vols –bàsica­ment, els de l'escola de pilots Iber­tour, els d'avi­ació pri­vada i els de mer­ca­de­ries– han cres­cut un 18,6% –de 2.000 a 2.371–, sent el novem­bre el mes de més aug­ment (238%) i el març, el de més des­cens (-10%).

Les claus

Una flor que tot apunta que no farà estiu

lurdes artigas

El lleuger creixement en el nombre de viatgers d'aquest hivern, tot i la poca oferta, és un signe positiu evident que a l'aeroport gironí hi ha demanda, que hi ha mercat per créixer. El problema és, doncs, clarament d'oferta. I, amb l'inici de la temporada d'estiu, tot apunta que, a partir d'ara, les xifres no seran tant positives com aquest febrer i març, en què el nombre de passatgers ha augmentat un 6,6% i un 10,1%, respectivament. Aquest estiu, hi haurà més destinacions, gràcies a la incorporació de noves companyies, però es tracta d'aerolínies modestes, amb pocs vols. El volum global d'aterratges i enlairaments d'avions comercials serà menor que l'any passat pel motiu de sempre: una nova retallada de Ryanair. És cert que també aquest hivern hi ha hagut menys vols comercials (un 7,4% menys, per la desaparició de Wizz Air i Ten Airways i la retallada d'una ruta de Ryanair) i tot i així hi hagut un xic més de viatgers, però la disminució de l'estiu és molt més important: Ryanair operarà només 29 rutes, quan l'any passat n'oferia 36. I ja l'estiu passat els avions van anar molt plens. És difícil que es pugui compensar la cancel·lació de set rutes de Ryanair, sobretot perquè algunes eren de les que tenien més usuaris, com ara Marràqueix, Càller i l'Alguer.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia