Portbou està en contra del tercer rail però reclama millores en la connexió ferroviària

L'alcalde demana a la Generalitat que tiri endavant projectes per recol·locar la gent que es pugui quedar sense feina

Portbou veu el seu futur de manera incerta per l'entrada en servei del tren d'alta velocitat, que previsiblement traurà passatgers i mercaderies a la línia del tren convencional que passa pel municipi, Però el que realment tem el poble és que el tercer rail, que ha de permetre que el TAV passi per la línia del tren convencional, acabi arribant fins a Portbou com en principi té previst el Ministeri de Foment del govern espanyol. Segons l'alcalde, Antoni Vega, això faria desaparèixer molts llocs de treball ja que actualment el canvi de trens dóna feina a centenars de treballadors de la població fronterera i de la comarca de l'Alt Empordà. El motiu d'aquesta pèrdua de llocs de treball és que ara es fa un transbord de trens per passar de l'ample europeu a l'ample ibèric i a la inversa. Això amb el tercer rail desapareixerà.

Tot i aquesta oposició clara a la instal·lació de l'ample europeu a la via actual, l'alcalde de Portbou confia que això no acabarà tirant endavant. El motiu, diu, és que la concessionària del tram internacional del TAV pel Pertús podria reclamar compensacions si es millora l'altra línia que travessa els Pirineus, ja que li trauria trànsit de la seva via.

L'Ajuntament i el poble tenen clares les conseqüències negatives que tindria la instal·lació del tercer rail per a Portbou, però l'alcalde admet que la connexió actual tampoc no es pot mantenir com es fa ara. Els passatgers que han de travessar el punt fronterer de Portbou han de baixar del tren i canviar de via per poder continuar el trajecte, i en molts casos l'enllaç no està coordinat i els viatgers s'han d'estar més d'una hora a l'estació esperant que arribi l'altre tren. Per això, l'Ajuntament de Portbou –i també el de Cervera de la Marenda – reclama millores en la connexió. La idea és que hi hagi un sistema de trens regionals a la banda nord de Portbou i un altre a la banda sud, de manera que estiguin coordinats entre ells.

Dos trens directes al dia

En aquest moment, l'única manera de viatjar de manera directa entre la Catalunya del nord i la del sud és amb un tren Talgo amb el qual els passatgers no han de canviar de tren ja que el mateix comboi porta un sistema de canvi d'eixos que permet passar de l'ample ibèric a l'ample europeu. Diàriament hi ha dos trens Talgo en direcció a Perpinyà i dos en direcció a Girona. Té un cost de 31,9 euros només anar, vint més que els bitllets del tren regional, que costa 11,8 euros.

L'entrada en servei del TAV ha de permetre, en principi, una alternativa per viatjar de manera directa. Tot i això, de moment, mentre el tren d'alta velocitat hagi d'utilitzar en part la via del tren convencional a través del tercer rail es mantindrà el transbord. En principi ha de ser fins al 2012. En aquest cas, els passatgers hauran de baixar a l'estació de Vilafant i canviar de tren per continuar el trajecte.

la crònica

Girona-Perpinyà en 2 hores, amb sort

mar vicente

Les nou del matí i el tren surt puntual de Girona cap a Cervera de la Marenda, malgrat que enxampo un dia de vaga, sense saber-ho. Vaig a Perpinyà però a l'estació de Renfe gironina només em permeten agafar el bitllet per la seva part de trajecte, que acaba a Cervera. No ho acabo d'entendre, però allà hauré de comprar el tiquet per a la resta del viatge. I de poc que no perdo l'enllaç fent cua per pagar. Fins i tot els que han adquirit el viatge per internet tenen problemes i el noi que hi ha davant meu a la cua de la companyia francesa de ferrocarril, la SNCF, es troba que té el bitllet pagat per tot el trajecte però que Renfe només n'hi ha imprès una part.

La descoordinació entre una i altra empresa no acaba aquí ja que en determinats trens no hi ha combinació fins al cap d'una hora, cosa que s'afegeix a la pèrdua de temps que ja comporta de per si haver de canviar de tren a Cervera –en la tornada, el canvi el farem a Portbou– a causa de la diferència d'ample de via. Tot plegat, el viatge parant a totes les estacions i el transbord, dues hores i setze minuts per fer un trajecte de 94,2 quilòmetres que en cotxe es fa en una hora i poc i que, segons les previsions, el TAV farà en menys d'una hora.

I encara he estat de sort perquè de tornada acabo tardant més de tres perquè la vaga ha fet anul·lar el tren d'enllaç que havia d'agafar a Portbou. De fet, la treballadora de la finestreta es limita a dir-me que el tren que vull agafar no passarà i haig de ser jo qui li pregunti si el motiu és la vaga que m'he trobat al matí perquè m'ho expliqui. Com que tinc una hora perduda a Portbou aprofito per dinar –quin remei– i veig que la resta dels passatgers s'ho agafen amb filosofia i fan el mateix. Qui ha de travessar avui el punt fronterer amb tren no té cap més opció. L'única alternativa és el tren Talgo, però avui la mateixa vaga n'ha fet suprimir un i retardar l'altre.

Potser aquesta no és la millor manera de connectar la Catalunya del nord i la del sud. I més veient que ni a Girona ni a Cervera ni a Perpinyà m'atenen en català. Fins i tot acabo ajudant un viatger que només parla castellà i no s'entén amb la treballadora de la SNCF.

L'alcalde veu difícil sortir-se'n sols

L'alcalde de Portbou, Antoni Vega, va plantejar fa mesos, juntament amb l'ajuntament de Cervera de la Marenda, una sèrie d'idees per recol·locar els treballadors ferroviaris que es puguin quedar sense feina per l'entrada en servei del TAV o l'arribada del tercer rail. En concret, els dos ajuntaments proposaven crear una escola ferroviària, un museu del tren i un centre de tallers de reparació. Ara, l'alcalde de Portbou considera que aquests projectes els ha de tirar endavant una administració que no sigui l'Ajuntament, que considera que no té prou recursos per fer-ho. De fet, creu força difícil que el municipi pugui sortir d'aquesta situació tot sol. Per això, ha demanat que sigui la Generalitat qui s'encarregui de desenvolupar la idea. Segons Vega, el govern català ho veu de bon ull però ara falta que hi hagi recursos econòmics «per posar fil a l'agulla», va dir l'alcalde.

Cimera ferroviària interfronterera

Aquesta idea va sorgir arran de la Cimera Ferroviària Interfronterera que van celebrar fa mesos les dues poblacions veïnes per parlar del futur del tren en aquestes poblacions, que temen la posada en funcionament del TAV i l'arribada del tercer rail. En aquesta cimera també es va destacar la importància de fer un centre logístic intermodal a Portbou que estigui connectat amb el Logis Empordà. Aquestes solucions evitarien, segons els ajuntaments, acomiadaments en massa.

Cedeixen un espai perquè s'hi faci el museu del tren

El projecte per impulsar un tren turístic que uneixi Portbou amb Figueres, que promouen l'Ajuntament del municipi i el Centre d'Estudis Històrics del Ferrocarril, avança, però a poc a poc, ja que en principi estava previst que es pogués posar en marxa l'any 2008. El que sí que circula a millor ritme és el projecte vinculat al tren turístic perquè Portbou pugui ser la seu d'un dels arxius històrics del ferrocarril més importants, en l'àmbit català i també de l'Estat espanyol. Segons ha explicat l'alcalde, Antoni Vega, després que fa mesos se signés un conveni de col·laboració per tirar endavant aquest projecte, ara s'ha reclamat que Adif cedeixi un local perquè sigui la seu d'aquest equipament. En concret, Vega ha explicat que la cessió seria a través d'un lloguer i que el lloc escollit és l'antic edifici de paqueteria, que ara està en desús, com moltes altres antigues edificacions de Renfe. Aquest edifici, que està prop de l'estació, s'hauria d'habilitar i llavors traslladar-hi la biblioteca i l'arxiu. Segons Vega, aquest projecte tirarà endavant, tot i que de moment encara no hi ha data d'inauguració. La tria d'aquest antic servei de Renfe permetrà recuperar un dels molts edificis que es van construir entorn a l'estació i que ara estan abandonats.

Donar un ús als antics edificis de Renfe

L'Ajuntament ha proposat en diverses ocasions que es doni un ús a aquestes edificacions per a equipaments, ja que les instal·lacions vinculades a l'estació de tren de Portbou estaven dimensionades per a l'activitat que hi havia abans que s'anul·lessin les fronteres i que van provocar una davallada de població important al municipi.

Cervera reclama «una voluntat política clara»

E. CARRERA

Uns vuitanta llocs de treball estan directament lligats a les activitats ferroviàries a Cervera de la Marenda, essencialment al manteniment de vagons. Una xifra que hauria pogut quedar reduïda a trenta llocs de treball quan la SNCF va anunciar la intenció de traslladar aquestes tasques a Perpinyà. La mobilització contra el projecte va aconseguir garantir l'activitat actual com a mínim per tres o quatre anys. Més enllà, el batlle de Cervera, Jean-Claude Portella, té clar que es pot reduir l'impacte negatiu que tindrà inevitablement el TAV sobre l'activitat ferroviària de la línia de la costa, si hi ha realment voluntat política per fer-ho: «Cal que el Consell Regional i la Generalitat facin una xarxa de transports per a viatgers organitzada, concertada, i amb correspondències. No pot ser que tinguem trens regionals que es parin d'un costat a Portbou i de l'altre a Cervera. Amb un cost reduït, això es podria millorar molt i es garantiria una activitat a la línia de la costa. Aquesta voluntat ha estat anunciada, ara cal posar-la en pràctica.» Jean-Claude Portella també espera que el transport de mercaderies pesants –que no aniran al TAV– continuï generant activitat al seu poble, però també demana coherència als estats: «Si realment volem treure els camions de les carreteres com es diu, cal que l'Estat francès potenciï clarament el tren. Això també és qüestió de voluntat política», diu el batlle.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.