Infraestructures i serveis

La recàrrega de vehicles deixa de ser gratuïta a Barcelona

A partir de d’avui es converteix en el primer municipi català que fa pagar per carregar els cotxes i les motos elèctriques

El Gremi del Motor lamenta la decisió i tem que pugui marcar un precedent

L’Ajun­ta­ment de Bar­ce­lona serà el pri­mer de Cata­lu­nya que començarà a cobrar als pro­pi­e­ta­ris de cot­xes i motos elèctri­ques i híbrids endo­lla­bles que recar­re­guin els seus vehi­cles en els punts públics ubi­cats al car­rer i en apar­ca­ments muni­ci­pals. La mesura, que entra en vigor avui, ha pro­vo­cat la indig­nació de la Fede­ració Cata­lana d’Auto­moció (Feca­vem). El seu pre­si­dent, Jaume Roura, que està també al cap­da­vant del Gremi del Motor, tit­lla la decisió de “des­propòsit” i lamenta que s’hagi pres “d’un dia per l’altre” i sense con­sen­suar. Fins ara, la recàrrega de vehi­cles elèctrics en els punts públics de tot Cata­lu­nya era gratuïta i repre­sen­tava, en parau­les de Jaume Roura, “un incen­tiu” a l’hora de decan­tar-se per la com­pra d’aquest tipus de vehi­cle, que pot resul­tar entre un 20% i un 30% més car que els que tenen un motor de com­bustió.

“L’Ajun­ta­ment de Bar­ce­lona no pot pro­moure la mobi­li­tat sos­te­ni­ble i pena­lit­zar els pro­pi­e­ta­ris de cot­xes elèctrics”, asse­gura el pre­si­dent del Gremi del Motor, que tem que la decisió pugui mar­car un pre­ce­dent i que altres muni­ci­pis cata­lans optin per fer el mateix amb les seves ins­tal·laci­ons de recàrrega. “Cre­iem que un cop més la senyora Colau actua sense mesu­rar les con­seqüències”, lamenta Roura.

L’empresa muni­ci­pal B:SM té prop de mig miler de punts de recàrrega per a cot­xes i motos repar­tits entre els car­rers i els seus apar­ca­ments. Els preus vari­a­ran en funció del tipus de vehi­cle, del si el punt de càrrega és al car­rer o en un apar­ca­ment, de si es fa de dia o durant la nit i també de si es tracta d’una recàrrega ràpida. Els usu­a­ris habi­tu­als podran com­prar abo­na­ments que ser­vi­ran per aba­ra­tir el cost de les recàrre­gues. D’aquesta manera es vol garan­tir un ús efi­ci­ent de la xarxa i cobrir les des­pe­ses de man­te­ni­ment dels car­re­ga­dors.

Els cot­xes elèctrics van repre­sen­tar el 2020 el 2,5% del total de ven­des a Cata­lu­nya, segons dades reco­lli­des per la Feca­vem. Si hi sumem els híbrids, la pro­porció ascen­deix fins al 12% del total de vehi­cles venuts durant l’any. El pre­si­dent de la patro­nal manté que men­tre que als empre­sa­ris del sec­tor se’ls pres­si­ona perquè fabri­quin vehi­cles elèctrics, la ins­tal·lació de punts de recàrrega és molt defi­citària i l’Estat espa­nyol està a la cua d’Europa. Roura reclama més ajuts a la com­pra del vehi­cle elèctric. Lamenta que l’Estat no tin­gui pre­vist per a aquest any cap línia de sub­ven­ci­ons a la reno­vació del parc auto­mo­bilístic, que és també una manera d’aju­dar el sec­tor de l’auto­moció. “El pla de reno­vació de l’any pas­sat no es va ges­ti­o­nar bé i hi ha hagut un sobrant de 200 mili­ons d’euros”, explica, que no s’han gas­tat perquè es va ges­ti­o­nar mala­ment i no es va poder acti­var fins al setem­bre.

LA FRASE

L’Ajuntament no pot promoure la mobilitat sostenible i penalitzar els propietaris de cotxes elèctrics
Jaume Roura
president de fecavem i del gremi del motor


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia