Infraestructures i serveis

Renfe xifra en el 80% l’ocupació necessària perquè l’AVE ‘low cost’ sigui rendible

L’operador ferroviari ha venut més de 200.000 bitllets des del gener i preveu un llançament “molt potent” del servei

Renfe calcula que l’ocupació dels trens AVLO –el també conegut com a AVE ‘low cost’- ha de ser d’almenys el 80% perquè el servei sigui rendible un cop comenci a operar. Així ho ha explicat aquest dimecres el director de nous serveis d’alta velocitat de Renfe, Félix Martín, durant el primer viatge de proves en trens AVLO que ha transportat passatgers entre Madrid i Barcelona. Segons el directiu, els efectes de la pandèmia encara són una incògnita –el primer viatge està previst pel 23 de juny-, però es mostra optimista pel que fa a la demanda. Segons Renfe, l’AVE‘low cost’ ja ha venut més de 200.000 bitllets des del mes de gener, una dada que, segons Martín fa preveure un llançament “molt potent” del servei.

Segons l’operador ferroviari, l’objectiu de la posada en marxa del nou servei és “arribar a nous col·lectius que fins ara no havien tingut la possibilitat d’utilitzar l’alta velocitat”. En aquest sentit, Martín ha parlat sobretot de joves i famílies. “El nostre client és digital, jove i generalment viatja acompanyat; la nostra proposta ha estat molt ben rebuda i creiem que hem donat exactament a la diana”, ha subratllat el director dels nous serveis d’alta velocitat. Per altra banda, Martín ha destacat que, amb la posada en marxa de l’AVLO, no tem una reducció en el nombre de passatgers de l’AVE. “El nostre principal repte és donar un missatge que la gent deixi el cotxe a casa i es mogui amb tren”, ha comentat.

Per altra banda, Martín ha destacat que el 2021 seguirà marcat per la pandèmia i també per la liberalització del servei ferroviari a l’Estat. Davant aquestes amenaces, el directiu s’ha mostrat convençut que la mobilitat s’anirà recuperant progressivament i que Renfe serà un agent clau en tot aquest procés. “Estem treballant de forma molt proactiva [...] perquè la gent vegi que el tren és un mitjà sostenible i del que podem gaudir”, ha afegit.

Renfe té previst estrenar el nou servei d’alta velocitat el pròxim 23 de juliol al corredor nord-est de l’Estat, que és el que concentra un major nombre de passatgers. L’any 2019, aquesta línia va transportar més de set milions de passatgers, segons dades facilitades per la mateixa companyia. No obstant això, l’empresa no descarta començar les operacions de l’AVLO abans de la data marcada. “Estem preparats per entrar en qualsevol moment”, ha comentat Martín. En aquest sentit, ha recordat que ja fa gairebé un any que Renfe disposa de totes les eines per iniciar el servei. De fet, estava previst que entrés en funcionament l’abril de 2020, però la pandèmia ho va posposar. “Si les condicions de mercat i la situació sanitària ho permet, començarem abans”, ha dit, una afirmació que fa uns dies ja va fer el president del grup, Isaías Táboas.

De Figueres a Madrid

Inicialment, l’AVLO comptarà amb quatre circulacions diàries per sentit entre Madrid i Barcelona, una freqüència que es podrà ampliar en funció de la demanda. El trajecte tindrà parada a totes les ciutats del corredor nord-est de Renfe, que són Guadalajara, Calatayud, Saragossa, Lleida, Tarragona, Girona i Figueres.

El trajecte de Barcelona a Madrid tindrà la mateixa durada que l’AVE –aproximadament dues hores i mitja. Des de l’estació de Sants sortiran trens a les 6.40 h, a les 10.00 h, a les 17.25 h i a les 21.10 h. En sentit contrari –des de Madrid- els horaris de sortida dels trens seran les 6.20 h, les 10.30 h, les 18.00 h i les 19.30 h. El servei combinarà viatges directes entre les dues ciutats amb trajectes que sortiran de Figueres i finalitzaran a Madrid, parant a totes les estacions.

Renfe té com a objectiu desplegar “progressivament” el servei en altres corredors de la resta de l’Estat. En aquest sentit, l’operador ferroviari té previst iniciar els trajectes amb AVLO al corredor entre Madrid i Sevilla durant l’any 2022.

Trens amb més capacitat

Els trens del també anomenat AVE ‘low cost’ tindran una capacitat de 438 places, un 20% més de places respecte als actuals trens de la sèrie 112. Posteriorment, Renfe té prevista la incorporació de nous trens de la sèrie 106, amb una capacitat de 581 places, una xifra que es podria ampliar a 1.162 amb trens de doble composició. Els trens disposaran de servei ‘wifi’ i utilitzaran energia elèctrica procedent al 100% de fonts d’energia renovables.

Trajectes a partir de set euros

Els preus del nou servei partiran dels set euros per trajecte i es comercialitzaran únicament en classe turista. El preu inclou un equipatge gratuït –una maleta de cabina- i una bossa de mà. Per altra banda, els clients podran contractar serveis addicionals, com ara la selecció de places, anul·lacions de bitllets i equipatge addicional. Els menors de 14 anys tindran una tarifa bàsica de cinc euros, sempre que vagin acompanyats d’un adult. Renfe també contempla descomptes per famílies nombroses, concretament del 20% per a les de categoria general i del 50% per a famílies nombroses de categoria especial.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Pedagogia per a un busseig més sostenible al litoral

L’ESTARTIT

La CUP insta ERC a buidar i restaurar Vacamorta

cruïlles

Denuncien una altra tala d’arbres a la Fosca

PALAMÓS
El Temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Cel serè o poc ennuvolat fins a mig dia

Barcelona

Normalitzada la circulació de trens entre Gavà i el Prat de Llobregat

Barcelona

La petjada humana en el medi

girona

Primer pas en ferm per construir habitatges de protecció oficial a Girona

Girona

Salut reobre el CAP de Salt que va quedar inundat

Salt

Ilsa comença les proves del seu primer TAV

barcelona