Infraestructures i serveis

Via verda cap a l’aeroport

L’aeroport gironí, a un pas de ser el primer d’Europa connectat amb una via verda

El projecte és a la recta final amb els dos trams d’Aiguaviva

S’apunta al turista que organitza les seves vacances per fer bicicleta

Intermodalitat bicicleta-avió. Aquest és el concepte i si el projecte actualment en tramitació a la demarcació acaba sent una realitat, l’aeroport de Girona Costa Brava podria ser un dels primers d’Europa on es concreta aquesta aposta. A grans trets, del que es tracta és de lligar recorreguts existents o projectats de carrils bici, vies verdes, trams urbans i/o camins aptes per a bicicletes i vianants, que connectaran l’àrea de Girona i Salt amb l’aeroport passant pels termes de Vilablareix, Aiguaviva i Vilobí d’Onyar. 

Aposta innovadora

La connexió amb l’aeroport no és l’única motivació d’aquest projecte, ja que cada un d’aquests trams té la seva pròpia justificació per facilitar una mobilitat més sostenible internament als diferents municipis i per connectar-se als pobles veïns, però el seu conjunt i el fet que el recorregut es tanqui a l’aeroport sí que li dona una dimensió capdavantera i innovadora. La intermodalitat entre vies verdes, carrils bici i xarxes de transport tradicionals és una aposta que ja es promociona però que fins ara ha consistit essencialment a buscar les complementarietats  entre tren i bicicleta o autobús i bicicleta. Les experiències que s’han anat posant en servei no són fàcils sigui per la dificultat de combinar el nombre reduït de freqüències de tren o pel problema de l’espai en el cas de l’autobús quan cal carregar-hi una bicicleta. Amb la intermodalitat avió-bicicleta es pretén interpel·lar un segment de turista molt concret.

Un perfil de turista

S’apunta al turista que programa unes vacances en bicicleta i organitza el seu sojorn en funció d’aquesta activitat. Es desconeix l’impacte i el ressò que pot tenir aquesta aposta i precisament per això si aquest projecte es concreta a les comarques de Girona, servirà de banc de proves a l’àmbit europeu. El que queda clar és que l’efecte no serà immediat; un cop realitzada l’obra i operatiu el traçat, necessitarà també la implicació del sector turístic o d’oci per potenciar-ho: paquets de viatges avió-bicicleta, servei de lloguer de bicicletes des de l’aeroport o transport, per exemple per recollir l’equipatge de l’usuari i portar-lo a l’hotel mentre el client inicia la seva estada en bicicleta des de l’aeroport. Queda clar que l’aposta d’aquesta via verda va més enllà de l’interès immediat dels municipis més propers. La força d’aquesta iniciativa és que a partir de l’aeroport s’inicia un recorregut que connecta (un cop es completin alguns trams d’enllaç pendents entre municipis) amb la Ruta del Carrilet en direcció a Olot i cap al litoral gironí i la Costa Brava.

Finançament europeu

En l’estat actual la part clau d’aquest projecte i que es troba en la fase final de tramitació és la via verda d’Aiguaviva a Vilablareix i d’Aiguaviva cap al terme de Vilobí d’Onyar i fins a l’aeroport. El projecte té un pressupost total de l’ordre d’1,4 milions d’euros i ha rebut l’aval d’una subvenció europea en el marc d’un pla Feder que finançaria la meitat del cost total, uns 545.000 euros; la Diputació de Girona aportaria un 25% del pressupost (240.000 euros), i la Generalitat hi posaria uns 63.000 euros mitjançant programes de foment de l’activitat turística i la resta va a càrrec dels ajuntaments d’Aiguaviva i Vilobí d’Onyar.

En l’estat actual i administracions, hi intervé el Departament de Territori de la Generalitat degut a la implicació de finançament europeu, estan ara en la fase final, pendents d’iniciar les obres. El Consorci de les Vies Verdes ha assessorat el projecte com a entitat de referència en aquest àmbit. Un cop executades les obres els ajuntaments s’incorporaran al Consorci –els que encara no hi són– i es traspassarà l’obra al Consorci de les Vies Verdes, que s’encarregarà del manteniment, d’unificar la retolació i d’incorporar el recorregut en la xarxa de vies verdes de les comarques gironines.

7,2
quilòmetres
és la longitud total dels dos trams, la major part a Aiguaviva i una porció d’1,2 km a Vilobí d’Onyar
1,4
milions d’euros
és el pressupost del projecte de Via Verda d’Aiguaviva a Vilablareix i d’Aiguaviva a l’aeroport

Pendents de l’inici de les obres a Aiguaviva

Esteve Carrera

El projecte de via verda cap a l’aeroport ha anat prenent una envergadura europea però arrenca de fet amb una iniciativa local a Aiguaviva. “Inicialment teníem un projecte de via verda per connectar el nostre municipi amb Vilablareix”, explica Marta Vives, regidora de Medi Ambient i Camins a Aiguaviva. A partir d’aquesta primera idea, però, sorgeix la possibilitat d’acollir-se a partides europees i el projecte pren una altra dimensió “i moltes més complicacions”, afegeix Vives, que ha portat el pes de bona part de tota aquesta tramitació. La part més feixuga –explica la regidora– ha estat haver d’estar pendents d’administracions i entitats com Aena, molt estricta per qualsevol actuació propera –en certa mesura– a les instal·lacions de l’aeroport, però que allarga qualsevol tràmit remetent la interlocució cap a Madrid.

Avui, però, la tramitació està pràcticament tancada i Vives confia que les obres puguin començar aquest mes de juliol. En el sentit Aiguaviva-Aeroport la via verda serà a mà dreta, separada de la calçada per unes tanques. La previsió és que les obres durin entre sis i nou mesos per al conjunt d’aquesta connexió, cap a Vilablareix i cap a l’aeroport, i que la via verda sigui una realitat a final d’any o el primer trimestre del 2022.

Aiguaviva hi posarà uns 450.000 euros. Vilobí d’Onyar hi intervé per a un tram més petit, 1,2 km i el pressupost serà de l’ordre d’uns 115.000 euros. El projecte, que està a punt d’executar-se, no arriba per ara al nucli de Vilobí, ja que acaba a la rotonda d’accés a l’aeroport venint d’Aiguaviva. Però Joaquim Vivas, regidor de Medi Ambient de Vilobí d’Onyar, no descarta que l’Ajuntament faci aquesta connexió (3,5 km més de via verda) en un futur.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Pedagogia per a un busseig més sostenible al litoral

L’ESTARTIT

La CUP insta ERC a buidar i restaurar Vacamorta

cruïlles

Denuncien una altra tala d’arbres a la Fosca

PALAMÓS
El Temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Cel serè o poc ennuvolat fins a mig dia

Barcelona

Normalitzada la circulació de trens entre Gavà i el Prat de Llobregat

Barcelona

La petjada humana en el medi

girona

Primer pas en ferm per construir habitatges de protecció oficial a Girona

Girona

Salut reobre el CAP de Salt que va quedar inundat

Salt

Ilsa comença les proves del seu primer TAV

barcelona