Infraestructures i serveis

La Generalitat sol·licita gestionar els trens a l’aeroport

El conseller de Territori va anunciar ahir que ha demanat a Foment que iniciï la tramitació i ha fet l’encàrrec als FGC

Renfe considera que la llançadora pot ser “perjudicial” per al conjunt del servei

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, va anunciar ahir al Parlament que ha demanat formalment a Foment que la Generalitat pugui gestionar el servei de llançadora a l’aeroport de Barcelona. Calvet ha adreçat una carta al secretari d’estat d’Infraestructures, Transport i Habitatge, Pedro Saura, en què sol·licita que “s’iniciï la tramitació per assignar a la Generalitat la nova capacitat”. El conseller va recordar que ja ha fet l’encàrrec a Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya “perquè estudiï aquest servei i que estiguin a punt per si cal”.

Aquest anunci arriba pocs dies després que el president de Renfe, Isaías Táboas, assegurés a Barcelona que la companyia està en condicions de fer arribar un tren a l’aeroport “cada set minuts”. Calvet va explicar ahir que havia llegit “amb preocupació que Renfe donava per fet que ells serien els que oferirien aquest servei”.

Fonts de Renfe van explicar ahir que la proposta de l’empresa es basava a allargar el recorregut d’una de les línies actuals de manera que no es creï una línia nova. Consideren que la llançadora podria arribar a ser “perjudicial” per al conjunt del servei per l’estat de saturació actual dels túnels a Barcelona.

En aquest punt coincideixen amb l’Associació per a la Promoció del Transport Públic (PTP), que en un comunicat alertava dels riscos que pot suposar per als usuaris de la resta de línies de rodalies la creació de la llançadora a l’aeroport.

Relació “bilateral”

Durant la compareixença d’ahir a la comissió de Territori del Parlament per explicar la situació del servei de rodalies i regionals de Renfe a Catalunya, Calvet va reclamar “una relació bilateral” entre el Ministeri de Foment i la Generalitat. Quan es compleixen deu anys del traspàs de rodalies, que el conseller va qualificar d’“incomplet”, Calvet va defensar un nou model de governança i va assegurar que “cal disposar d’un nou conveni marc entre el departament i el ministeri que garanteixi el compliment dels acords per part de tots, d’igual a igual”.

Segons el conseller, aquest conveni hauria d’incloure el traspàs dels recursos, per garantir que es transfereixin a la Generalitat; el contracte de serveis amb l’operadora Renfe; un pla d’inversions per comprometre la inversió de Foment; la segregació de rodalies Catalunya com una unitat autònoma; el traspàs de les línies que passen exclusivament pel territori català, i el disseny d’un nou òrgan mixt o mecanisme de coordinació.

El titular de Territori va explicar que els plans d’inversió no s’han complert. Va recordar que “dels 4.000 milions promesos en el pla de rodalies 2008-2015 només se n’han executat un 14%, i dels 306 milions del pla d’actuacions prioritàries 2014-2016, doncs, igualment hi ha hagut un compliment decebedor: un 12,1%”.

Renfe, per la seva banda, acusa el govern de “queixar-se constantment” i de no prendre cap decisió, tot i tenir competències per fer-ho. Fonts de la companyia han recordat que en els últims anys hi ha hagut un “creixement constant” del servei i que l’any passat es va tancar amb 125,3 milions de viatgers, un 2,4% més que el 2017. Hi afegeixen que la Generalitat ha mostrat un “pur interès partidista” i una “nul·la” preocupació pels ciutadans i l’acusen de “menystenir constantment” els 2.000 professionals de Renfe a Catalunya.

LES FRASES

Demano que s’iniciï la tramitació per assignar a la Generalitat la llançadora a l’aeroport
Vam llegir amb preocupació que Renfe donava per fet que ells oferirien aquest servei
Damià Calvet
Conseller de territori


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia