Medi ambient

La FAVB tem que la Zona de Baixes Emissions sigui un pla Renove de vehicles i reclama un peatge urbà a Barcelona

La síndica de greuges rep 64 queixes relacionades amb la mesura que entrarà en vigor l’1 de gener

La Federació d’Associacions de Veïns i Veïnes de Barcelona (FAVB) i la Plataforma per la Qualitat de l’Aire demanen que la Zona de Baixes Emissions (ZBE), que aquest divendres ha rebut llum verda del ple de Barcelona i que entrarà en vigor l’1 de gener, evolucioni “ràpidament” cap a l’aplicació d’una taxa anticontaminació, o peatge urbà, per disminuir el nombre de vehicles que circularan per la ciutat i disminuir la contaminació atmosfèrica.

Les dues entitats adverteixen, a partir de l’informe d’impacte ambiental de la ZBE publicat fa uns dies, que la nova mesura no complirà amb els límits de contaminació que obliga Europa. També alerten que la ZBE pot tenir la “contrapartida” d’accelerar la renovació del parc de vehicles per sobre de la taxa de reemplaçament natural i temen així que es converteixi en un pla Renove per fases.

La FAVB i les entitats agrupades en la plataforma defensen que la taxa anticontaminació és una mesura que ha demostrat “resultats immediats en la reducció de vehicles” en les ciutats on s’ha implantat. Argumenten que el concepte de ’qui contamina, paga’ és “eficaç” i “menys regressiu” i permet “alliberar de forma ràpida l’espai viari dominat pel vehicle privat”.

Les dues entitats assenyalen que els vehicles compartits haurien d’estar exempts de pagar aquesta taxa i també els de les persones amb mobilitat reduïda que, a més, haurien de ser afavorits amb carril propi, igual que el transport públic i els modes actius en superfície. La recaptació obtinguda hauria de ser destinada al finançament del transport públic.

Per la seva banda, la Síndica de Greuges de Barcelona ha rebut de moment 64 queixes sobre la implementació de la Zona de Baixes Emissions. Les queixes són de temàtica molt diversa, com són poca previsió per canviar el vehicle; possibles adaptacions del cotxe per a persones amb diversitat funcional; de residents fora de la ciutat que treballen a Barcelona; de persones que no poden adaptar-se a la ZBE per motius econòmics; flota de vehicles de determinats gremis professionals; què passarà amb els vehicles clàssics; modificacions tècniques dels vehicles i etiquetes ambientals; ciutadans que consideren que el transport públic no és una alternativa real i queixes per com s’ha dut a terme el procediment.

La Síndica fa una sèrie de recomanacions en la implantació de la ZBE, com millorar la xarxa de transport públic perquè sigui una “alternativa vàlida i real”. Entre altres, també recomana al consistori que insti les administracions competents a aprovar plans d’ajuda per a la renovació de vehicles.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Pedagogia per a un busseig més sostenible al litoral

L’ESTARTIT

La CUP insta ERC a buidar i restaurar Vacamorta

cruïlles

Denuncien una altra tala d’arbres a la Fosca

PALAMÓS
El Temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Cel serè o poc ennuvolat fins a mig dia

Barcelona

Normalitzada la circulació de trens entre Gavà i el Prat de Llobregat

Barcelona

La petjada humana en el medi

girona

Primer pas en ferm per construir habitatges de protecció oficial a Girona

Girona

Salut reobre el CAP de Salt que va quedar inundat

Salt

Ilsa comença les proves del seu primer TAV

barcelona