Urbanisme

Argentona vol millores en una carretera que ningú assumeix

L'Ajuntament reclama a la Generalitat, que és qui la va fer, inversions en matèria de seguretat

L'administració catalana diu que la via, que uneix el nucli amb el barri del Cros, no és seva

Estira-i-arronsa entre l'Ajun­ta­ment d'Argen­tona i la Gene­ra­li­tat pel man­te­ni­ment de la car­re­tera del Cros, que uneix aquest barri argen­toní amb el cen­tre del muni­cipi. I és que el con­sis­tori va tor­nar a recla­mar a l'admi­nis­tració cata­lana inver­si­ons i actu­a­ci­ons urgents en matèria de segu­re­tat en la via que la Gene­ra­li­tat va cons­truir als anys noranta en paral·lel a l'auto­via C-60, que uneix Mataró amb Gra­no­llers. Segons el regi­dor de Mobi­li­tat, Pere Móra (ERC), “la Gene­ra­li­tat és la pro­pietària de part dels ter­renys per on passa la car­re­tera, però no l'ha inclosa mai en el seu catàleg”.

En aquest sen­tit, Móra va expli­car que, la set­mana pas­sada, es va man­te­nir una reunió amb el sub­di­rec­tor gene­ral d'explo­tació viària, Fer­ran Camps, per tor­nar-li a exi­gir millo­res de segu­re­tat a la via “i va tor­nar a dir que la car­re­tera no és de la Gene­ra­li­tat”, va asse­gu­rar el regi­dor. Móra va lamen­tar que aquesta situ­ació pro­voca un blo­queig a l'hora de fer millo­res a la via. “Nosal­tres com a muni­cipi no hi podem inter­ve­nir perquè no en tenim la titu­la­ri­tat”, expli­cava l'edil de Mobi­li­tat, que va voler subrat­llar que “si la Gene­ra­li­tat vol fer el traspàs a l'Ajun­ta­ment, pri­mer hau­ria de dei­xar la car­re­tera en con­di­ci­ons”. De la mateixa manera, Móra va obrir la pos­si­bi­li­tat que el con­sis­tori hi actuï de manera sub­sidiària “per, després pas­sar-li, el càrrec a l'admi­nis­tració cata­lana”.

Pere Móra va rao­nar totes aques­tes deman­des expli­cant que, actu­al­ment, la car­re­tera del Cros, o camí de les Mate­ves, “és una via que suporta un gran volum de trànsit, però que també és molt uti­lit­zada per via­nants i ciclis­tes”. Pre­ci­sa­ment per aquest fet, el regi­dor posa el crit al cel a l'hora de recla­mar un man­te­ni­ment “que fa vint anys que no es fa”.

I és que, a banda del mal estat del ferm, l'edil va emfa­tit­zar la neces­si­tat d'inver­si­ons que per­me­tin una millor il·lumi­nació de la via, així com més pro­tecció per a la zona de via­nants i també més garan­ties de segu­re­tat per als vehi­cles, ja que al cos­tat de la car­re­tera es troba la riera d'Argen­tona, on, més d'una vegada, han anat a parar cot­xes que cir­cu­la­ven a massa velo­ci­tat. A més, Móra va voler subrat­llar el fet que “és com si fos una via interur­bana, perquè hi cir­cu­len vehi­cles que vénen de Mataró, Dos­rius o Òrrius, a banda dels d'Argen­tona”. Es cal­cula que per aquesta car­re­tera pas­sen més de 1.500 vehi­cles al dia i més de 500.000 a l'any. Tot i que és una via on no es poden superar els 60 km/h, es cal­cula que hi ha prop d'un 30% d'excés de velo­ci­tat en una car­re­tera que té una lon­gi­tud de 2,4 quilòmetres.

Pro­posta de la Dipu­tació

Tot i la incògnita de qui en té la titu­la­ri­tat, a mit­jans d'abril la Dipu­tació va donar a conèixer al Maresme el pla zonal de car­re­te­res per a la comarca. El docu­ment con­tem­pla que 16 camins d'interès ter­ri­to­rial estan fent fun­ci­ons de car­re­tera i, per tant, són sus­cep­ti­bles d'incor­po­rar-se a la xarxa local de car­re­te­res de la Dipu­tació. En aquest grup es troba la car­re­tera del Cros i aquest pla s'haurà de con­sen­suar a través del Con­sell Comar­cal.

LES XIFRES

1.526
vehicles
de mitjana són els que es calcula que circulen diàriament per la carretera del Cros.
556.990
vehicles
de mitjana circulen a l'any per la carretera del Cros que l'uneix amb el nucli urbà d'Argentona.
30%
d'excés
de velocitat és el que es registra en aquesta via, on no es permet anar a més de 60 quilòmetres per hora.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.