Sant Quirze denunciarà els responsables de les obres d'urbanització de Castelltort

El cost de l'actuació, amb deficiències, ha acabat sent un 28% més car que el preu inicial d'adjudicació

L'empresa Vías y Construcciones va ser una de les protagonistes indirectes del ple. Al seu dia –octubre del 2004–, es va imposar a uns altres 21 aspirants en un concurs d'adjudicació de les obres que tenia un preu de sortida de 8,7 milions d'euros, en oferir un projecte de 5,9 milions de pressupost (un terç per sota). Això va fer que els veïns de Castelltort, que uns mesos abans havien acordat pagar quotes d'urbanització per un valor de 9,15 milions, es fessin il·lusions que es reduiria la seva despesa.

Però al final Vías y Construcciones, escudada en les deficiències estructurals del projecte, va anar augmentant progressivament el preu fins a acabar percebent 8,2 milions, un fet que suposa un 28% més del cost fixat en l'adjudicació. L'Ajuntament, tot i no estar conforme amb unes obres que van durar cinc anys, amb parèntesis, va pagar a mitjans de l'any passat 1,27 milions en concepte de les últimes certificacions i liquidació. El consistori diu que és l'única manera de poder emprendre accions judicials –afirma que té tota la documentació a punt– i que, precisament per això encara no ha volgut recepcionar l'obra.

La denúncia del consistori, però, no és limitarà a la constructora, ja que també tenen responsabilitats Gecsa –empresa encarregada de la direcció facultativa–; la redactora del projecte original; i els tècnics implicats, tant municipals com externs. En aquest sentit, en l'argumentació de l'equip de govern, el tinent d'alcalde de Territori, Pep Llamas, va recordar que «els tècnics municipals en qüestió ja no intervenen en el dia a dia per aquest fet i alguns altres». Ho va fer en clara referència a Antoni Sancho, cap d'àrea del departament de Territori, que va ser rellevat del càrrec per Jordi Huguet a mitjan 2009.

Llamas també va fer incís en el fet que només dos dies després que l'aleshores –finals del 2004– regidor d'Urbanisme, Josep Coll (ERC), signés una acta de replanteig –cosa que suposava una autorització explícita de l'inici de les obres–, Vías y Construcciones va presentar una carta en què ja afirmava que, per mancances i indefinicions en serveis i topografia, l'obra ja s'havia d'encarir un 15,9%. «Sense aquesta acta de replanteig no seríem aquí», va afegir-hi l'alcaldessa, Montserrat Mundi, que creu que llavors Coll hauria d'haver sospitat alguna cosa i haver passat el projecte a la següent empresa del procés d'adjudicació. El regidor d'ERC, però, va defensar que, tot i que uns mesos abans, i com a encara membres de l'oposició, el seu grup havia estat l'únic que s'havia oposat al projecte, les obres havien de començar per la necessitat dels veïns, i que llavors havia tingut en compte la seva opinió com, en canvi, no havia estat el cas en l'última signatura de conveni de l'Ajuntament –en la qual s'acordaven els últims pagaments–. Segons Coll, el problema radica en què de bon principi «es van comprar duros a quatre pessetes» a l'empresa Vías.

Malgrat l'intens debat polític al ple, la creació de la comissió d'investigació va ser aprovada per unanimitat, i durant un període de dos mesos es reunirà periòdicament, amb presència dels veïns, per aclarir els motius de l'encariment final de la urbanització de Castelltort.

Els veïns es fan sentir

Tot i que l'hora del ple –les 10 del matí– els anava en contra, els veïns de Castelltort van fer petita la sala de plens per assistir al debat polític. Al final de la sessió van tenir l'oportunitat de parlar i, al marge d'acusar Vías y Construcciones de prevaricació, es van queixar de falta d'informació en tots els sentits. «S'ha de demostrar molt bé el per què de fins a l'últim cèntim», va manifestar el president de l'associació de veïns, Vicenç Martín. Pel que fa al pagament de les noves quotes, «valorades en 1,8 milions d'euros», segons el vicepresident de l'associació, Llibert Coll, l'alcaldessa es va comprometre a donar les màximes facilitats de pagament de manera individualitzada i a intentar que «quedin ajornades fins a la fi del treball de la comissió».



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Pedagogia per a un busseig més sostenible al litoral

L’ESTARTIT

La CUP insta ERC a buidar i restaurar Vacamorta

cruïlles

Denuncien una altra tala d’arbres a la Fosca

PALAMÓS
El Temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Cel serè o poc ennuvolat fins a mig dia

Barcelona

Normalitzada la circulació de trens entre Gavà i el Prat de Llobregat

Barcelona

La petjada humana en el medi

girona

Primer pas en ferm per construir habitatges de protecció oficial a Girona

Girona

Salut reobre el CAP de Salt que va quedar inundat

Salt

Ilsa comença les proves del seu primer TAV

barcelona