Urbanisme

El ramal de la C-32, “la millor opció”

La Generalitat destaca que l’allargament de l’autopista combat el canvi climàtic

Desdoblar la GI-600 i la GI-682 és inviable, afirma el secretari d’Infraestructures i Mobilitat

A banda de les traves al jutjat, el govern defensa el seu últim estudi
Per Aturem la C-32, desforestar 60 hectàrees és “insostenible”

La Gene­ra­li­tat de Cata­lu­nya defensa el ramal de l’auto­pista C-32 des de Tor­dera (Maresme) fins a Llo­ret de Mar d’acord amb la llei del canvi climàtic. El secre­tari d’Infra­es­truc­tu­res i Mobi­li­tat, Isi­dre Gavín, creu que aquesta infra­es­truc­tura, que finança Aber­tis, és “la millor solució” tenint en compte les cinc alter­na­ti­ves ana­lit­za­des en l’últim estudi infor­ma­tiu i d’impacte ambi­en­tal, apro­vat al juny.

Gavín des­carta el des­do­bla­ment de la car­re­tera de Bla­nes a Llo­ret, la GI-682, o la GI-600, la via de Tor­dera a Bla­nes. Per paràmetres de con­ta­mi­nació, el secre­tari d’Infra­es­truc­tu­res afirma que la Gene­ra­li­tat hau­ria pogut des­car­tar l’auto­pista des de Tor­dera fins a Llo­ret, però que és l’alter­na­tiva més sos­te­ni­ble. Segons l’estudi, en fase d’explo­tació la nova via ràpida eme­tria 40.649 tones de diòxid de car­boni (CO2), men­tre que l’alter­na­tiva 0 (no fer cap obra) n’eme­tria 49.090; la número 1, 40.739; la 3, 45.737, i la 4, 46.340. El ramal “s’ade­qua als objec­tius de reducció d’emis­si­ons de gasos d’efecte hiver­na­cle (GEH)”.

Tot i la sus­pensió cau­te­lar del TSJC de l’inici de les obres, el jutge no posa en dubte –diu Gavín– la neces­si­tat de la infra­es­truc­tura. “L’alter­na­tiva 2 encara és la mateixa i hi hem fet millo­res ambi­en­tals. Són modi­fi­ca­ci­ons menors.” L’antic pre­si­dent de la Dipu­tació de Lleida diu que l’estudi sig­ni­fica “una con­tinuïtat i que no hi ha hagut cap canvi de pro­jecte cons­truc­tiu”. Admet, això sí, que “s’han allar­gat túnels i pas­sos de fauna i s’han modi­fi­cat via­duc­tes”. El pro­jecte pre­veu el túnel de l’Àngel, de 540 metres de lon­gi­tud, i un via­ducte de 126 m al tor­rent de les Ànimes, entre altres eixos. El cost del ramal és ara de 92,8 mili­ons.

La Pla­ta­forma Atu­rem la C-32 pre­para al·lega­ci­ons abans que s’acabi el període d’expo­sició pública (el 20 d’octu­bre). “No fal­ten car­re­te­res, sobren cot­xes”, explica el por­ta­veu Joan Mora. Hi afe­geix, en referència a la nova via: “Des­fo­res­tar 60 hectàrees és el més insos­te­ni­ble.”

Atu­rem la C-32 explica que la Gene­ra­li­tat té “altres pri­o­ri­tats” ja que des­carta les alter­na­ti­ves número 3 i 4. “Aques­tes dues alter­na­ti­ves resol­drien part dels pro­ble­mes de la mobi­li­tat. N’hi con­ti­nu­a­ria havent en tem­po­rada alta, però no com ara. A més, la Gene­ra­li­tat té apro­vat un estudi de car­ril bus entre Bla­nes i Llo­ret.”

L’alter­na­tiva número 3 inclou el des­do­bla­ment de la GI-600 i la GI-682, igual que la número 4. Aquesta incor­pora, fins i tot, la vari­ant nord de Bla­nes. La Gene­ra­li­tat ha inclòs les dues vari­ants perquè el TSJC li ho va reque­rir el juliol del 2019.

No fer res, “crític”

Exclo­ent la pos­si­bi­li­tat de no fer res (alter­na­tiva 0), que es des­carta per l’impacte crític, el recent estudi dona 14 punts al ramal perquè, entre altres raons, redu­eix les emis­si­ons i des­con­ges­ti­o­na­ria els cen­tres urbans. El docu­ment admet que la infra­es­truc­tura per­ju­dica la fauna i el patri­moni cul­tu­ral (Sant Pere del Bosc). L’estudi està basat en la meto­do­lo­gia de l’Admi­nis­tració de Trans­port de Suècia.

D’altra banda, l’alcalde de Bla­nes, Àngel Canosa (ERC), recorda el no a la C-32 en la con­sulta del 2016 i diu que el govern no els ha deta­llat l’estudi. El juliol del 2019, l’equip de govern, d’ERC i Bla­nes en Comú Podem, va dema­nar “la sus­pensió defi­ni­tiva de les obres de pro­lon­gació de l’auto­pista C-32”. L’Ajun­ta­ment de Llo­ret, en canvi, sem­pre ha defen­sat la infra­es­truc­tura.

LA XIFRA

40.649
tones
de diòxid de carboni (CO2) emetria a l’any el ramal de la C-32 fins a Lloret, segons l’estudi del govern.

LES FRASES

Si les alternatives fossin millors d’acord amb la llei del canvi climàtic, ens hauríem vist obligats a canviar de traçat i d’opció
Hem analitzat les alternatives 3 i 4 ja que ho va demanar el jutge, però són inviables per la inversió, les retencions i el temps d’espera
L’opció triada [el ramal fins a Lloret] ja és la millor, i més ara amb el càlcul d’emissions
Isidre Gavín
SECRETARI D’INFRAESTRUCTURES I MOBILITAT DE LA GENERALITAT


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia