Urbanisme

Adif enllesteix el projecte per a la plaça d’Espanya

L’ens ferroviari ha avalat la proposta presentada per l’Ajuntament de Girona

El consistori confia desencallar a la tardor el canvi de titularitat dels terrenys per tal de poder iniciar les obres

Adif enlles­teix el pro­jecte per reur­ba­nit­zar la plaça d’Espa­nya de Girona i treure tota la part d’asfalt i for­migó que ocu­pava l’antiga estació d’auto­bu­sos. El regi­dor d’Urba­nisme, Lluís Martí, ha expli­cat, en decla­ra­ci­ons a l’agència ACN, que l’ens fer­ro­vi­ari ha ava­lat la pro­posta que li va fer arri­bar l’Ajun­ta­ment, que pre­veia una inversió de 2,1 mili­ons d’euros per con­ver­tir la zona en un espai ampli i diàfan, amb zones ver­des i de des­cans.

La reforma de la plaça d’Espa­nya és una de les obres del TAV que encara que­den pen­dents a la ciu­tat. Fa més de qua­tre anys que gran part d’aquest espai encara l’ocu­pen les anda­nes de l’antiga estació pro­vi­si­o­nal d’auto­bu­sos. Al desem­bre del 2018, l’Ajun­ta­ment va enviar a l’ales­ho­res Minis­teri de Foment la seva pro­posta per reur­ba­nit­zar l’espai. L’avant­pro­jecte apos­tava perquè la plaça fos un espai ampli i diàfan, amb zones ver­des i de des­cans per als veïns.

La pro­posta, que pujava a 2,1 mili­ons, eli­mi­nava també l’actual gir a l’esquerra des del car­rer Bar­ce­lona, pre­veia que el de Bailén fos exclu­siu per a via­nants, i que el de Pierre Vilar –el que passa davant l’estació de trens-– canviés de sen­tit. Ara, par­tint d’aquesta pro­posta, Adif enlles­teix el pro­jecte de repo­sició. “Ens han con­fir­mat que la nos­tra pro­posta els sem­blava bé i que se la farien seva, com ja va pas­sar amb la plaça d’Europa; però fona­men­tal­ment, serà l’avant­pro­jecte que va sor­tir de Girona”, ha mani­fes­tat el regi­dor d’Urba­nisme.

Qüestió pen­dent

De totes mane­res, abans l’obra no tiri enda­vant, caldrà resol­dre la qüestió patri­mo­nial. Això és: cla­ri­fi­car qui té la titu­la­ri­tat de dife­rents ter­renys i acor­dar pos­si­bles can­vis de pro­pi­e­tat entre l’Ajun­ta­ment i Adif. Això afecta no només l’àmbit de la plaça d’Espa­nya, sinó també part de Poeta Mar­quina, l’estació de mer­ca­de­ries i zones del Mas Gri i el parc Cen­tral.

Per abor­dar-ho, l’Ajun­ta­ment, Adif i la Sub­de­le­gació de l’Estat han acor­dat reu­nir-se de nou aquest setem­bre. En aquesta tro­bada, cadascú por­tarà la llista de titu­la­ri­tats i superfícies que cons­ten a nom seu, i es con­fron­ta­ran amb l’altra part.

El regi­dor ha des­ta­cat la bona sin­to­nia que hi ha amb el sub­de­le­gat, Albert Bra­mon, i con­fia que aquesta tar­dor es puguin des­en­ca­llar els can­vis de titu­la­ri­tat dels ter­renys. “Espe­rem que sigui prou ràpid i que es pugui arri­bar a un acord interes­sant; tant als uns com als altres ens interessa tan­car-ho i que els pro­jec­tes siguin una rea­li­tat”, explica Lluís Martí. A més, segons con­creta el regi­dor, “enlles­tir” la qüestió patri­mo­nial també ser­virà per veure si Adif assu­meix tota la repo­sició, o bé la ciu­tat en paga alguna part.

Quant a les altres obres del TAV que encara cue­gen, el regi­dor d’Urba­nisme diu que en breu començaran les de plaça Europa, que per­me­tran aca­bar la part sud del parc Cen­tral. Els tre­balls, que Adif va adju­di­car abans de l’estiu, cos­ta­ran 790.000 euros i dura­ran dos mesos. En aquesta zona com­presa entre el parc Cen­tral i el pas­seig d’Olot, que ocupa 3.900 metres qua­drats, l’ens fer­ro­vi­ari hi farà una pista poli­va­lent, amb vore­res i espais verds que dona­ran con­tinuïtat al parc. També hi haurà un jardí ver­ti­cal.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.