Urbanisme

Desperta el debat sobre el futur urbanístic de Vilafranca

L'Ajuntament ha acabat l'enjardinament d'una part del nou passeig de la llosa que cobreix la via però l'oposició demana un gran pacte de ciutat

El manteniment del nou espai costarà entre 2.400 i 3.400 euros al mes

L'inici de les obres de transformació de la llosa que cobreix la via del tren al seu pas per Vilafranca del Penedès ha encès l'espurna de l'oposició municipal que reclama un pacte de ciutat en temes estratègics com aquest. Entre altres coses, l'oposició critica la poca accessibilitat per a persones amb mobilitat reduïda i els espais d'aparcament. Els grups d'ERC, la CUP i Vilafranca en Comú (VeC) ja fa mesos que demanen que govern i oposició pactin el futur urbanístic de la ciutat més enllà dels legítims interessos partidistes de cada formació. Ara, amb la finalització de la primera fase d'enjardinament de la llosa, la inquietud ressorgeix. VeC interpreta aquesta actuació com una “oportunitat perduda” per començar a relligar els barris que històricament han estat separats per una trinxa inaccessible. El seu portaveu, Ramon Arnabat, no qüestiona la urgència d'algunes actuacions, però considera clau anar reconnectant els barris en cada petit gest que es faci.

La CUP diu que els errors de la primera fase haurien d'obrir els ulls al govern per “planificar amb més consens les fases següents”. El portaveu del grup municipal, Marcel Martínez, diu que és molt diferent “equivocar-se amb voluntat de millora que fer-ho amb arrogància” i critica “l'obscurantisme” i la gestió “poc transparent” que s'ha fet amb les propostes resultants del procés participatiu que es va fer l'any 2007.

Per a ERC, aquest projecte necessita un acord “de consens sobre un projecte global que doni coherència a la zona, que inclogui la llosa, el pla de millora del carrer Comerç i un projecte vinculat al sector vitivinícola”. La portaveu dels republicans, Mònica Hill, lamenta que el govern actuï “de manera segmentada i hagi aparcat la participació ciutadana per fer el projecte de només dos partits”. Hill diu que, entre altres coses, “és impossible saber el cost total del projecte”.

El govern reconeix que l'enjardinament i la urbanització de la llosa, amb la conseqüent obertura d'aquest espai al públic, suposaran un increment de la despesa de 2.400 euros mensuals en concepte de neteja i manteniment. I en el moment que s'hagin de mantenir els parterres, a aquest cost, s'hi sumaran 1.000 euros més. Però durant el primer any l'Ajuntament no haurà de pagar.

Aquest cost, segons l'alcalde, Pere Regull (CiU), és “perfectament assumible” per Vilafranca. Regull defensa el projecte desenvolupat perquè deixa les portes obertes a futures actuacions, ja que és una intervenció molt bàsica. Regull manté que el govern ha estat fidel al resultat del procés participatiu, tot i que reconeix la feina d'adaptació dels tècnics perquè moltes de les propostes les van fer els nens a les escoles. L'alcalde està d'acord amb les bonances de les actuacions de consens, i lamenta que l'oposició no comparteixi amb el govern l'ordenació dels espais d'aparcament, “però quan hi ha discrepàncies –diu Regull– els que governen han de decidir i els altres, no”.

LA XIFRA

2.400
euros mensuals
haurà de pagar l'Ajuntament de Vilafranca per la neteja i manteniment del passeig de la via.

LA FRASE

El 99% dels veïns de la via del tren estan contents amb la planificació que hem fet del nou espai
Pere Regull
alcalde de vilafranca del penedès

De cul a la via

La imatge del passeig de Rafel Soler amb els balcons i les finestres de les cases encarades a la llosa que cobreix la via evidencia que en un moment de la història de Vilafranca el pas del tren per la ciutat va ser acceptat i integrat positivament com a part de la realitat física i econòmica de la vila. A l'altra banda del passeig, però, també hi ha evidències. El barri de la Girada, molt més modern, va néixer en un moment en què el tren havia perdut la seva màgia. És en aquest moment que l'Ajuntament encara governat pel socialista Joan Aguado recupera la idea del cobriment i també és en aquest moment que es fan els primers equipaments ubicats de cul a la via del tren: els jutjats, l'Arxiu Històric, una llar d'infants, una escola... Tots miren cap a un altre cantó. Ara el planejament urbanístic haurà de buscar fórmules per integrar aquests edificis en un passeig que, tot i les flors, arrossega un passat fosc.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Pedagogia per a un busseig més sostenible al litoral

L’ESTARTIT

La CUP insta ERC a buidar i restaurar Vacamorta

cruïlles

Denuncien una altra tala d’arbres a la Fosca

PALAMÓS
El Temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Cel serè o poc ennuvolat fins a mig dia

Barcelona

Normalitzada la circulació de trens entre Gavà i el Prat de Llobregat

Barcelona

La petjada humana en el medi

girona

Primer pas en ferm per construir habitatges de protecció oficial a Girona

Girona

Salut reobre el CAP de Salt que va quedar inundat

Salt

Ilsa comença les proves del seu primer TAV

barcelona