Canals

Girona batega amb el seu ral·li

Amb 240 equips inscrits, el 71 Rally Motul Costa Brava esdevé una edició de rècord, que referma la capital gironina com a cita de referència de l’automobilisme històric europeu

Durant tres dies a mit­jan març, Girona va esde­ve­nir l’epi­cen­tre de l’auto­mo­bi­lisme històric euro­peu, amb la cele­bració de la 71a edició del Rally Motul Costa Brava. La prova, orga­nit­zada pel Club Rally­Clas­sics, va enge­gar la tem­po­rada euro­pea de ral·lis històrics i va aple­gar una ins­cripció excep­ci­o­nal, de 240 equips. La xifra és un rècord abso­lut: un ral·li cele­brat a la península Ibèrica no havia tin­gut mai una par­ti­ci­pació tan nom­brosa. I encara en van que­dar fora una qua­ran­tena d’equips, atès que era mate­ri­al­ment impos­si­ble enca­bir-ne més en l’iti­ne­rari horari de la prova.

L’èxit de con­vo­catòria del 71 Rally Motul Costa Brava rau en dos fac­tors. D’una banda, la volada que, d’un temps ençà, van adqui­rint les com­pe­ti­ci­ons per a vehi­cles clàssics; de l’altra, la tirada i l’atrac­tiu de Girona com a nucli del ral·li, i de les car­re­te­res de la demar­cació i també de les Gui­lle­ries, per on dis­corre tra­di­ci­o­nal­ment la com­pe­tició. A banda, és clar, del renom de la marca Rally Costa Brava, curu­lla de tra­dició i noto­ri­e­tat, i de l’altíssim nivell de l’orga­nit­zació de Rally­Clas­sics, capaç de tirar enda­vant sense entre­bancs una prova d’una ele­vada com­ple­xi­tat logística com­plint els exi­gents estàndards de la Fede­ració Inter­na­ci­o­nal.

Tot ple­gat es va tra­duir en aquest rècord d’ins­cripció, amb un 60% de par­ti­ci­pació estran­gera, de 21 naci­o­na­li­tats, inclo­ent-hi països com ara els EUA i l’Argen­tina. A més a més, ha cres­cut força la impli­cació feme­nina, gràcies al pro­grama #Motor­Dona de Rally­Clas­sics, amb la col·labo­ració de Motul, que vol impul­sar la par­ti­ci­pació de dones en totes les àrees de l’auto­mo­bi­lisme clàssic. Enguany va haver-hi 8 dones pilot i 52 copi­lots, que ja superen el 20% del total de copi­lots.

La par­ti­ci­pació va ser extra­or­dinària en quan­ti­tat però també en qua­li­tat. El públic va gau­dir de valent amb un veri­ta­ble museu en movi­ment dels ral·lis històrics i amb la presència d’alguns pilots i copi­lots de lle­genda. Hi des­ta­cava el dos cops campió del món Miki Bia­sion, que a Girona va pilo­tar el Lan­cia Rally 037 amb què va vèncer el Costa Brava del 1983. Podeu admi­rar aquest pro­to­tip amb els colors de Totip a la por­tada d’aquest Espe­cial Motor. La foto està presa a l’apar­ca­ment del pont de Pedret, a tocar del nucli antic de Girona, on s’havien habi­li­tat el parc tan­cat i el podi de sor­tida i arri­bada. L’altre epi­cen­tre de la prova va ser For­nells de la Selva, esce­nari del parc d’assistència, al mateix car­rer, el del Pla de la Seva, on la set­mana entrant se cele­brarà la fira Expo­casió Girona. Allà hi havia una carpa amb música en directe i un ral·li vir­tual amb simu­la­dors, a més de jocs infan­tils a l’aire lliure, fur­go­te­ques i una expo­sició de vehi­cles històrics del Dakar.

Indrets d’alta volada per a una com­pe­tició que va discórrer per alguns dels trams més mítics del país, com ara els Àngels (a Girona mateix), Santa Pellaia i Salionç-Sant Grau (dijous 16 i diven­dres 17 de març), i Osor, Coll­sa­plana i Cla­dells (dis­sabte dia 18). Els ven­ce­dors abso­luts van ser Zippo i Nicola Arena (Audi Quat­tro) i l’equip català més ràpid, Kim Man­resa i Miquel Amblàs (Sub­aru Impreza 555).

LES CLAUS DEL MILLOR COSTA BRAVA
PARTICIPACIÓ:
240 vehicles inscrits són un rècord absolut en un ral·li celebrat a l’Estat, amb un 60% d’equips de fora i un total de 60 dones participants entre pilots i copilots.
ANIVERSARI:
El dos cops campió del món Miki Biasion (1988 i 1989) va celebrar els 40 anys de la seva victòria en el Costa Brava del 1983 pilotant el mateix Lancia Rally 037 d’aleshores.
RECORREGUT:
Amb la sortida i l’arribada a Girona, i el parc d’assistència a Fornells de la Selva, el ral·li passava pels trams dels Àngels, Santa Pellaia, Salionç-Sant Grau, Osor, Collsaplana i Cladells.

La llegenda del Costa Brava

Creat per la Penya Motorista 10 x Hora el 1953, el Costa Brava és el ral·li més antic de l’Estat. Essent la primera gran cita del calendari europeu, al llarg dels anys va esdevenir una norma no escrita que el pilot que guanyava el Costa Brava acabava sent el campió d’Europa aquell any, com va ser el cas de Miki Biasion el 1983 i molts més pilots. D’ençà del 2005, el Club RallyClassics va transformar la prova en un ral·li per a vehicles històrics.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia