Comunicació

JAUME RIPOLL

COFUNDADOR I DIRECTOR EDITORIAL DE FILMIN

“La vella televisió ja està convertint-se en ‘nova’”

“El futur d’una plataforma no dependrà de la seva capacitat de crear continguts originals”

Les ‘metaplataformes’ són un dels reptes a curt plaç de la distribució digital

VISIÓ DE FUTUR
Jaume Ripoll (Palma, 1977) va intuir que el futur del cinema era la distribució digital i va fundar Filmin fa 15 anys, amb dos socis. També van crear la primera tarifa plana d’Europa (2010) i el festival en línia Atlàntida (2011)

Filmin va néixer ja fa quinze anys. Això ha permès a aquesta plataforma de continguts independent amb seu a Barcelona posicionar-se sòlidament en un mercat que els darrers anys ha vist aterrar gegants amb inversions multimilionàries.

La ‘nova televisió’ acabarà esclafant la ‘vella’?
No, la vella ja està convertint-se en nova. Estem veient com televisions tant públiques com privades estan adaptant la seva estratègia al digital. En el cas de TV3, el contingut no lineal no dic que superi en audiència el lineal, però és important, i tots hem vist les campanyes de TVE per promocionar una plataforma amb els seus continguts.
Heu estrenat la primera sèrie vostra. Els continguts originals són el futur?
No, jo crec que es combinaran. No podem ser maximalistes, el futur d’una plataforma no dependrà de la seva capacitat de crear continguts originals. Sí que hi ha plataformes amb capacitat de capitalitzar-ho, però l’interès del subscriptor és gaudir de catàleg amb moltes coses diferents. Hem de pensar que en un festival de cinema com Canes, Berlín, Sant Sebastià, Sitges i demés es presenten 100 o 200 pel·lícules, i tenen un interès enorme. Hi ha molt públic i no tot vol una nova sèrie original d’una plataforma determinada per setmana.
Per tant, Filmin seguirà oferint un contingut divers i la producció pròpia és una oferta addicional?
Correcte. Les estrenes originals seran puntals, però mantindrem l’esforç d’estrenes exclusives, que no vol dir que siguin originals, i el que té més importància és el nostre catàleg, la nostra llibreria.
El mercat canvia ràpidament. Quines transformacions més importants es produeixen ara?
L’arribada de moltes plataformes globals. Això fa tres anys era impensable i ara hi ha sis o set plataformes amb inversions de més de deu mil milions d’euros anuals amb contingut propi original. Estem parlant de 70.000, o potser 50.000 milions d’euros d’inversió anual. La inversió és brutal, i s’ha de veure com s’estructuraran aquestes sis o set companyies, a part de nosaltres i alguna altra que hi pugui haver, com quedaran els subscriptors i com quedaran les metaplataformes, és a dir, les plataformes de plataformes, com poden ser Movistar+ i Vodafone, que ofereixen continguts que no són estrictament seus, sinó de Filmin, Netflix, HBO, Disney+... Aquest és un altre dels reptes que hi ha a curt plaç per a les plataformes.
Com us posicioneu en un mercat amb aquests ‘monstres’?
Amb el mateix plantejament i convicció que hem mantingut els darrers anys: dinamisme en la nostra part editorial i la manera de promocionar-la, col·laboracions amb festivals i altres iniciatives locals, reforçar la idea de proximitat, que vol dir conèixer el nou talent i els actors clau del mercat, conèixer els subscriptor i el nostre catàleg per dinamitzar-lo... I mantenir l’ambició d’estrenar una pel·lícula, una sèrie i un documental cada setmana, com hem estat fent fins ara, i també seguir oferint els continguts de qualitat que tothom vol.
Una de les batalles d’avui en dia és retenir i fidelitzar els subscriptors?
Sí, sens dubte. Ara tenim tres reptes, nosaltres i les altres plataformes: mantenir el subscriptor, renovar la confiança de qui l’ha perduda i per tant recuperar-los i arribar a gent que encara no ens coneix. Afortunadament, per a nosaltres, encara hi ha molta gent que no coneix Filmin.
Quin impacte té la Covid?
Hem donat per conclosa moltes vegades l’etapa Covid i continua. Encara és present dins la ment de tots, i és inqüestionable que hi ha gent amb reticències per tornar a les sales de cinema. Per part nostra, Filmin seguirà estrenant en sales de cinema, com hem fet fa poc amb Agustí Villaronga [El ventre del mar], i l’any que ve amb Gaspar Noé i Drive my car, que es considera una de les millors pel·lícules de l’any. No tenim les xifres tan altes com les del pic del confinament, però la gent ha seguit mirant moltes sèries i pel·lícules a casa, superiors a les xifres que teníem al juliol o agost.
Filmin és en certa manera la continuació natural del que havia estat el públic de les grans distribuïdores independents?
Sí, però és més divers. El públic de Filmin de fa cinc anys era més deutor d’aquest cinema independent, però s’ha anat ampliant amb les sèries, amb el cinema clàssic americà... Hem anat arribant a un públic més ampli, amb espectadors de cinema i sèries de qualitat. És més variat en gustos, edat, geografia...
Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Cavalls, egües, mulats i rucs, a l’Agenda del Pagès 2023

girona

Rafel Pujol guanya el Bonmatí i Neus Vila queda finalista

girona
xarxes socials

La UE alerta Elon Musk que podria prohibir Twitter si no modera els continguts

brussel·les
mitjans de comunicació

La CNN preveu “centenars” d’acomiadaments

Nova York
L’Última Hora, 13 de novembre

L’Última Hora, 13 de novembre

barcelona
L’Última Hora, 12 de novembre

L’Última Hora, 12 de novembre

barcelona
economia

La matriu de Facebook no inclourà els centres de revisió de continguts com el de Barcelona en els acomiadaments massius

barcelona
comunicació

Musk confirma la compra de Twitter “pel futur de la civilització”

Nova York
comunicació

Elon Musk entra en la seu de Twitter amb un lavabo

Nova York