cultura

la crònica

Guitarra, veu i saviesa escènica

Sol a l'escenari, amb la seva guitarra –elèctrica, excepte en el bloc central acústic–, quatre llumetes molt ben posades, vint cançons totes per sobre del notable alt –algunes, excel·lent cum laude–, i un domini absolut de l'ofici, de l'espai i de la psicologia de masses, Jorge Drexler va aconseguir dissabte un èxit superlatiu a la sala gran de l'Auditori de Girona, dins de Temporada Alta, i va ser reiteradament ovacionat al llarg de les dues hores que va durar el concert. El cantautor uruguaià va interactuar molt amb el públic i el va fer cantar –de vegades massa–, xiular i posar ritme a les cançons picant de mans i espetegant els dits. Drexler, xerraire per naturalesa, es va esplaiar amb soliloquis sobre la gènesi de les cançons, recordant per exemple com Joaquín Sabina –que va imitar prou bé– li havia suggerit una nit la tornada de Milonga del moro judío, o per què va compondre fa vint anys De amor y de casualitat, per explicar-li d'on venia al seu primer fill, que encara havia de néixer. També va mantenir divertides converses amb el públic, i fins tot va trobar una manera molt elegant d'alliçonar algú a qui li va sonar el mòbil, concedint-li que demanés una cançó –La trama y el desenlace–, “sense que serveixi de precedent”.

El concert va començar amb Eco, la cançó que dóna títol al disc més representat en el repertori, amb set temes, si comptem l'oscaritzada Al otro lado del río, que va cantar a pèl, com quan va recollir el premi després que no li deixessin cantar-la a la gala hollywoodenca. I així, entre la distorsió elèctrica d'alguns temes i la guitarra i la veu gairebé sense amplificar d'altres, van anar desfilant grans cançons, com ara Polvo de estrellas, Guitarra y vos –que va batejar el concert–, Disneylandia, Hermana Duda, Deseo i Bolivia, dedicada a l'únic país llatinoamericà que va rebre els seus avis i altres jueus que fugien del nazisme, el 1939. “Una paradoxa: refugiats europeus demanant asil en el Tercer Món”, va dir convidant a la reflexió. Per als bisos van quedar La luna de Rasquí, Sea, la poc coneguda 730 días (1996), cantada per un deute personal, i Todo se transforma, com a final apoteòsic.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

FESTIVAL GREC

Pérez Cruz esclata al Grec “com una nova primavera” amb músics amics

BARCELONA
arts escèniques

La companyia britànica Gandini Juggling clourà la 29a Fira de Circ al Carrer

la bisbal d’empordà
guardó

Teresa Sagrera, premi Néstor Luján de novel·la històrica

Barcelona
festival

Tercera edició del Festival de Literatura Llatinoamericana de Barcelona

Barcelona
CULTUra

El món casteller recopilarà la seva memòria oral

Tarragona
festival

El nou viatge de Món Llibre, aquest cap de setmana

Barcelona
Girona

El Conservatori estrena l’Orquestra Filharmonia en un homenatge al centenari de la ràdio

Girona
arts escèniques

La 8a edició del Seminari en arts i formació proposa les arts per a transformar l’educació

Girona
Cultura

Tornen les Nits a la fresca al GEiEG

Girona