cultura

Isa Campo i Isaki Lacuesta

Cineastes

“Una part de l'empatia s'aprèn amb la cultura”

Estrenada en el Festival D'A l'abril passat, encara sense distribució i després d'una llarga gestació, La propera pell ha protagonitzat una carrera ascendent, amb sis guardons en el Festival de Màlaga i dos premis Sant Jordi, que va culminar abans d'ahir amb tres premis Gaudí: a la millor pel·lícula, guió i actriu principal (Emma Suárez). Isa Campo i Isaki Lacuesta, codirectors i guionistes (i parella en la vida real), parlen de la gala i d'aquest film protagonitzat també per Sergi López i Àlex Monner, que torna a projectar-se en molts cinemes catalans.

Han guanyat tres premis Gaudí importants, però estaven nominats a 14. Quin balanç en fan?
I.L.: Està molt bé així. Les nominacions han servit perquè la pel·lícula s'hagi reestrenat en sales, i si els premis serveixen perquè hi vagi més gent, perfecte. Fa anys que això passa amb els Goya, i sembla que amb els Gaudí passa el mateix. Benvingut sigui!
La idea els va venir amb unes notícies de la premsa...
I.C.: Cap al 2003 o 2004 van aparèixer una sèrie de notícies als diaris sobre gent que reapareixia al cap de molts anys perduda. En alguns casos van resultar ser impostors, i en altres no. Sense fixar-nos en cap cas concret, ens va donar el punt de partida per a una història sobre algú que apareix i es pot construir una identitat nova, com pot fer-ho, i si el passat i els vincles familiars li posen límits.
És a aquest tema de la identitat, que fa referència el títol?
I.L.: Sí, un dels grans temes de la pel·lícula és si som a temps de refer la nostra vida, si podem corregir els nostres errors i començar de zero. Si la propera pell ens la podem fer nosaltres mateixos o estem condemnats a carregar el pes del destí. Ens podem corregir, refer? O la nostra vida ja està escrita?
Què dirien per animar el públic a veure-la, a part dels premis?
I.L.: L'han rebut molt bé a tot arreu, i una cosa que ens han comentat molt i ens ha impactat és que la gent després discuteix sobre què succeeix al final, dies després encara segueix donant-hi voltes.Això és molt bonic, no ens havia passat mai.
Deien en una entrevista que els agrada un públic actiu i que es fa preguntes...
I.C.: Sí, nosaltres confiem molt en l'espectador, som subtils, no remarquem molt les coses perquè hi hagi un marge de participació de l'espectador. I.L.: És una pel·lícula en què tothom es pot sentir identificat. I.C.: Sí, és empàtica, emotiva. Parla dels vincles mare-fill, que toquen molt tothom. I.L.: Segurament és la pitjor por, perdre un fill.
Fer cinema és connectar amb l'ésser humà, com deia Àlex Monner arran de l'estrena?
I.L.: Totalment, el cinema serveix per ficar-se al cap i les emocions d'altra gent, poder viure vides que d'una altra forma no viuríem. Una part de l'empatia s'aprèn amb la cultura, amb l'art, el cinema, la literatura... En aquestes gales parlem molt de cinema com a indústria i com a valor econòmic, i jo crec que és una forma d'explicar-ho perquè s'entengui millor, però el més important és aquesta part de coneixement i empatia.
La presidenta de l'Acadèmia, Isona Passola va parlar en la gala de la necessitat de fer més pel·lícules en català. Vostès van tenir clar des del principi que la hi farien?
I.C.: Teníem molt clar que volíem situar aquesta pel·lícula en un poble de frontera i havien d'estar-hi presents els tres idiomes, català, castellà i francès, i viure-ho amb la naturalitat que es viu a la vida quotidiana, en què acabes barrejant idiomes i tots ens entenem. Això afegia un repte narratiu i actoral per a Àlex Monner, que comença parlant en francès, després parla català i a mesura que s'integra al poble va perdent l'accent. Hi ha un joc d'aproximació dels personatges en funció de l'idioma. Volíem que això fos un element essencial de la pel·lícula. I.L.: Nosaltres vivim en aquesta mena de polilingüisme, amb l'Isa parlem en català, amb els pares en castellà, s'hi barregen paraules o frases en altres idiomes... Igual que passa en les relacions amb l'Emma, l'Àlex i el Sergi a la pel·lícula. Això succeeix cada dia a qualsevol domicili de Catalunya i en altres països com ara Suïssa. El cinema ho reflecteix molt poc, hi ha una mena de por que si poses subtítols, la gent no anirà a les sales. Volíem apostar per això perquè té una vessant molt realista i també dramàtica, per la transformació dels personatges. I.C.: La gent no només no s'ha fet enrere, sinó que és una de les coses que el públic ha valorat més positivament, aquesta barreja d'idiomes com a la vida real.
Emma Suárez i Eduard Fernández van destacar la feina d'Àlex Monner en recollir el premi. Li donen tanta importància?
I.C.: Totalment, la pel·lícula és l'Àlex, l'aixeca sencera sobre les seves espatlles. I.L.: En recollir el premi a la millor pel·lícula també ho vam dir, que l'Àlex és la pel·lícula, i per tant un premi a la pel·lícula és per a ell.

Acusació de plagi per un gag de Bruno Oro durant la gala

El director i guionista Javier Giner va criticar a Twitter que un dels gags emesos en la gala dels Gaudí és un plagi d'un curtmetratge seu que du el mateix títol, Puerta a puerta, “Hola @academiacinecat. Pel que m'arriba, m'heu afusellat aquest curt per als Gaudí”, va dir la mateixa nit de la gala, en una piulada que incloïa un enllaç de visionat del film i hi afegia: “Així no es fan les coses.” L'Acadèmia del Cinema Català va respondre ahir a través d'una nota de premsa que “en cap cas ha fet servir les idees del cineasta Javier Giner com a inspiració per a aquesta peça en la qual Bruno Oro intenta vendre les bondats del cinema català picant les portes d'un edifici”. “El guió d'una gala de premis –s'afegeix en la nota– es nodreix de nombroses referències. Aquesta idea en concret no és patrimoni de Javier Giner, que transmet un missatge diferent.” Segons la mateixa nota, l'equip de guionistes, col·laboradors habituals de Polònia, Crackòvia, Buenafuente i Homo zapping, lamenten “la coincidència absolutament fortuïta”, i asseguren: “Com és lògic, si haguéssim conegut el curt no hauríem apostat per aquesta idea.”



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

bcn film fest

Tirar-se els plats pel cap a la Costa Brava

Barcelona
Cinema

Uns dracs amb ADN xinès, australià i europeu

màlaga

Salvat-Papasseit, sempre jove

Barcelona
Margarida Aritzeta
Escriptora, autora de ‘Les dones del lli’

“La lluita i el camí fet per les dones no han estat endebades”

Valls
Drama biogràfic

Radiografia d’una relació tòxica amb un home més gran

Crítica

La recerca de tresors enterrats

Guaita què fan ara
Sèries

La llarga ombra del masclisme seguint el rastre d’un assassí en sèrie

Drama

‘Rosalie’, una dona barbuda contra la societat

animació

‘Hate songs’, ferides que no es curen