Cultura

Mor Romero, el pare del cinema de zombis

Hi ha pel·lícules que marquen cineastes, generacions o èpoques. La nit dels morts vivents (1968) pertanyia a les tres categories, però a més va ser el títol fundacional d’un subgènere, el cinema de zombis o morts vivents, i un film de culte en el sentit més literal d’aquest terme, del qual sovint s’abusa. George A. Romero va morir abans-d’ahir envoltat de la seva família a causa d’un agressiu càncer de pulmó, segons va informar el seu mànager.

Nascut al Bronx de Nova York el 1940, George A. Romero era un cineasta vocacional que, fart de fer publicitat, va reunir 114.000 dòlars amb dos socis i va rodar la pel·lícula que el va fer famós. Tot i que no era la primera cinta de morts vivents, molts el consideren el pare del subgènere. A més de ser enormement popular arreu del món, va introduir característiques pròpies dels zombis (canibalisme, moviments lents i espasmòdics...) que han estat copiats fins a la sacietat.

Rodada en blanc i negre, La nit dels morts vivents comença amb la visita de dos germans, un home i una dona, a un cementiri de Pennsylvania. Un zombi els ataca sense motiu aparent i ella aconsegueix fugir. Aviat s’adona que hi ha molts altres atacs de morts vivents a la zona.

Ningú com el mateix Romero (descendent de pare cubà i mare lituana) va patir el pes de la llosa d’aquest triomf tan primerenc. Mai va repetir un èxit semblant, tot i que va dirigir vint pel·lícules, moltes del gènere de terror, i com una de les seves temibles criatures cinematogràfiques, va tornar una vegada i una altra al subgènere: El despertar dels zombis (1978), El dia dels morts (1985), La tierra de los muertos vivientes (2005), etc.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

art

Mor l’única dona que va deixar Picasso

Literatura

La biografia de Tom Sharpe revela el terror rere l'humor

Llafranc
Mirador

Fotografia revolucionària

Música

Mor Astrud Gilberto, la “noia” d’Ipanema

Sònia Casas s’endú el Premi Nèstor Luján amb una novel·la sobre Gaudí

barcelona

La 28a Fira de Circ al Carrer de la Bisbal reforça l’aposta pel circ contemporani

LA BISBAL D’EMPORDÀ
patrimoni

Cultura elimina després de 40 anys la passera provisional de la seva seu a la Casa Solterra

girona
Música

Una dotzena de propostes de música en viu als parcs i barris de Girona, a la setena edició de Notes al Parc

Girona

Dos concerts gratuïts de música clàssica al Bogatell

Barcelona