Cinema

Crítica

cinema

Virtuosisme

Més enllà de les polítiques de culte que han envoltat el fenomen Blade Runner, penso que sobretot cal entendre la pel·lícula de Ridley Scott com el resultat d’un moment en què el cinema va posar la direcció de producció en el primer ordre creatiu. Blade Runner no era tant una pel·lícula d’autor, sinó un acurat treball de creació d’atmosferes visuals enmig de paisatges distòpics que oferien un bon embolcall al producte. Aquest fet provocava que la pel·lícula funcionés a un ritme pausat, que trencava amb l’acció per imposar el procés d’immersió en un univers visual. Denis Villeneuve, a Blade Runner 2049, no traeix aquests postulats. La seva pel·lícula recull i amplifica les virtuts i els defectes que tenia l’original. De nou ens trobem un producte on la parafernàlia tecnològica ocupa un lloc destacat i on la creació d’un món és sempre més important que la resolució d’una trama envoltada d’una certa pesantor i d’un to excessiu de gravetat en la seva proposta. Blade Runner 2049 té, però, una particularitat. En lloc de triomfar l’arquitectura del decorat o els contrallums lluminosos, en aquest cas domina la possibilitat de crear un entorn virtual on el món real es dupliqui sense saber mai què és allò que veritablement amaguen les imatges. Al llarg de la pel·lícula hi trobem un món en què els hologrames d’Elvis Presley i Frank Sinatra, per exemple, conviuen amb escenaris laberíntics, on els sentiments reals –fins i tot la sexualitat– s’han transformat en virtuals i on els records, somnis i representacions no fan res més que confondre’s. Enmig d’aquest espai passeja un blade runner a la recerca de pistes sobre una determinada idea de l’origen. Tot plegat pot funcionar per als admiradors de la primera part, però també pot provocar una certa irritació, ja que Blade Runner 2049 no és res més que un exercici de virtuosisme tecnològic que avança cap al buit. La interpretació dels actors és massa afectada, la barreja entre neo-noir i metafísica no acaba d’encaixar, i sobretot fa la sensació que la posada en escena ha estat eclipsada en benefici de la parafernàlia visual. No és cap traïció a l’original, però potser ha arribat l’hora de qüestionar si l’original és aquell clàssic incontestable que tanta gent reivindica.

Blade Runner 2049
Director: Denis Villeneuve
EUA, 2017


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
Blade Runner 2049

«Blade Runner 2049»

Gènere: Ciència-ficció
Direcció: Denis Villeneuve.
Intèrprets: Ryan Gosling, Harrison Ford, Ana de Armas, Dave Bautista, Robin Wright, Jared Leto, Edward James Olmos, Sylvia Hoeks, Carla Juri, Lennie James.
Valoració crítica: [ep] [eb] [eb] [eb]

Publicat a

[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

música

Eduard Costa publica l’enèrgic ‘Ben amunt’, el primer disc signat amb el seu nom

sant pol de mar
Bernat Salvà
Periodista i escriptor

“Un llibre de viatges pot tenir la complexitat de la vida mateixa”

Barcelona
Novetat editorial

Jaume Planas dissecciona la fauna local d’un barri com n’hi ha tants

blanes
Música

Empúries acull un concert de músics exiliats

L’Escala
cultura

L’Arxiu Lafuente de Santander compra la col·lecció d’objectes culinaris d'Antoni Miralda

barcelona
FESTIVAL DE CANES

Jonás Trueba aposta per l’amor

canes
arts escèniques

Catorze finalistes catalans als Max, amb una gala dedicada a Guimerà

barcelona
GIRONA

Unes 700 persones assisteixen al Pati Cultural 2024

GIRONA
patrimoni

Manresa restaura l’escultura dedicada a Josep Anselm Clavé

Manresa