Teatre

la crònica

Compartint taula amb un assassí en sèrie

La confessió de la brutalitat de què és capaç la condició humana –personificada en un personatge real, la d’un violador i assassí en sèrie colombià– provoca, en alguns moments, riures, que, de tan sonors, esdevenen còmplices amb la maldat. Perquè la història és duríssima: Entre els anys 1984 i 1986, el colombià Daniel Camargo Barbosa va violar i matar 157 dones, totes verges, d’entre 8 i 20 anys, a Colòmbia, el Brasil i l’Equador; cossos que va enterrar en llocs allunyats i solitaris. Se’l va conèixer com “el monstruo de los manglares”.

Amb una posada en escena en què els assistents comparteixen taula –llarga, de les de convidats de festa major o de sopar de gala– amb els protagonistes, i es genera així la interacció, i complicitat, en què entre la improvisació i la narració en primera persona, monòlegs, de Camargo, l’assassí; de la madrastra que de petit el maltractava i humiliava, fent-lo vestir de nena per portar-lo a l’escola; de la dona que se n’enamora i l’ajuda a l’hora d’aconseguir noies, però que al final se’n revenja i el delata.... el relat commou i espanta, entendreix i provoca l’horror entre l’audiència. Amb moments de suspens però també en d’altres en què el to podria recordar-nos sèries que recreen la quotidianitat dels assassins com a Dexter.

Una gran descoberta, la de la companyia colombiana La Congregación Teatro, que ha portat a escena la biografia d’aquest violador i assassí amb Camargo ; peça que es va estrenar diumenge a la Sala La Planeta en el marc del festival Temporada Alta i que es veia per primer cop a Catalunya.

La taula esdevé protagonista omniscient de la història, com també ho són, de manera silent però no menys destacades, les cares de noies en blanc i negre que empaperen les parets blanques. S’acompanya amb les interpretacions; excel·lents en els canvis d’humor dels personatges i que contribueixen a aquest sacseig emocional. Destacable és la mirada de qui ha comès crims horrorosos; l’actor, director i creador de la peça teatral, Johan Velandía, que sap traslladar l’autojustificació del psicòpata. Al capdavall, una història sobre l’odi.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

TEATRE

Chévere incorpora llenguatge per a sords i cecs a ‘Helen Keller: a muller marabilla’

BARCELONA
J.M. Codina Tobias
Novel·lista

“La felicitat fa basarda perquè mena cap a una sensació de buit”

Barcelona
música

Un infart acaba amb Steve Albini, monument del rock alternatiu

girona
Cultura

Mor Jacobo Rauskin, poeta paraguaià d’àmplia trajectòria professional

art

L’art alliberador de Jordi Colomer, al Macba

Barcelona

Minyons de Terrassa mostren el nou local de Cal Reig durant la Fira Modernista

TERRASSA
música

Classe B i Jost Jou guanyen la secció Talent Gironí del festival Strenes

girona

Injecció de 13 milions pels dos nous platós al Parc Audiovisual el 2026

TERRASSA
Cultura

Nik West, Paquito D’Rivera i Vincen Garcia, caps de cartell la Mostra de Jazz de Tortosa

Tortosa