Art

La Fundació Joan Miró “repensa” l’Espai 13 amb quatre exposicions que experimenten amb els sentits

Laia Estruch inaugura el cicle ’Gira tot gira’ amb un projecte en què explora les possibilitats del so a l’aigua

La Fundació Joan Miró ha inaugurat aquest dijous el cicle d’exposicions de l’Espai 13 dedicat a l’art emergent amb el projecte ’Crol’ de Laia Estruch, en què l’artista explora les possibilitats del so a l’aigua. Aquesta és la primera de les quatre exposicions del cicle ‘Gira tot gira’ que el comissari Marc Navarro ha ideat per a la temporada 2019-2020, amb l’objectiu de “repensar” l’Espai 13 després de 40 anys com a plataforma per als joves creadors de Barcelona. Així, el cicle busca fer un gir i “aturar les dinàmiques i la manera com habitualment articulem allò que ens envolta”, ha dit Navarro aquest dijous en la presentació de la programació, “des del més quotidià, fins a com pensem el món i ens relacionem”. La programació es completa amb exposicions de Beatriz Olabarrieta, Julia Spínola i Lorea Alfaro i Jon Otamendi.

L’Espai 13 convida aquesta temporada a posar en suspens els sentits i “transitar per una zona d’incertesa” on els artistes estableixen un diàleg amb l’espai que acull les seves propostes. La programació s’ha reduït de cinc exposicions a quatre, amb la qual cosa seran més llargues, fet que permetrà pensar “com evolucionen” els projectes i “troben el seu encaix” dins la Fundació Miró. D’aquesta idea beu el títol del cicle, ’Gira tot gira’, pel fet de representar una acció que no té ni principi ni final, que no és una idea tancada “sinó amb espai d’acció i marge per poder participar i intervenir”.

Amb l’autoexigència de Miró

“Aquest cicle està pensat com una manera d’apropar-nos a la dificultat de viure i crear dels artistes”, ha dit el comissari, Marc Navarro. La responsable d’exposicions de la Fundació Miró, Martina Millà, va proposar a Navarro “repensar” l’espai, “posar-lo en qüestió” amb “l’autoexigència extrema que aporta Miró”. “Ens volem autoexigir a l’Espai 13 amb tot el que fem. És un exercici difícil, de passar de ser observatori internacional a un exercici més d’introspecció”, ha apuntat Millà.

Quatre exposicions

En el primer projecte del cicle, que es pot veure des d’aquest dijous fins al 8 de desembre, Laia Estruch investiga sobre l’aigua com a element conductor de la veu i sondeja la piscina com a contenidor de narracions i memòria. I de fet, la mateixa artista realitzarà dues performances per experimentar amb això, una a l’Espai 13 de la Fundació, on hi ha una estructura inflable amb forma de cadena, i una altra a la piscina de salts de les Piscines Municipals de Montjuïc. ’Crol’ és una mostra de la voluntat dels projectes per sortir del propi Espai 13, deslocalitzar-los i relacionar-los amb altres indrets.

“Els treballs s’articulen amb treball vocal meu, no busquen virtuositat sinó un altre viatge que té a veure amb el cos humà. Com la veu pot transitar per dins del nostre cos, a on la podem buscar i de quina manera surt a fora i com altres estructures arquitectòniques em poden forçar”, ha explicat Estruch.

La programació la completarà una projecte de Beatriz Olabarrieta enfocat cap a la idea del desdoblament, que es podrà veure del 20 de desembre al 22 de març; una exposició escultòrica de Julia Spínola del 3 d’abril al 21 de juny, en què proposa escultures que fan replantejar la nostra percepció; i un treball conjunt de Lorea Alfaro i Jon Otamendi sobre l’olfacte que clourà el cicle del 3 de juliol al 6 de setembre de 2020. S’hi afegirà un projecte educatiu de Victor Ruiz Colomer, artista resident d’aquesta temporada.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

ART

Un incendi malmet part d’una exposició al Tinglado 2 de Tarragona

TARRAGONA
música

Sidecars: “En dos minuts no podem dir tot el que hem d’explicar en una cançó”

salt
EQUIPAMENTS

El govern aprova una partida de 5,9 milions per al ‘hub’ audiovisual de les Tres Xemeneies

BARCELONA
DANSA

El coreògraf Alexander Ekman porta al Liceu un ‘Midsummer Night’s Dream’ poc shakesperià

BARCELONA
MÚSICA

Joan Manuel Serrat, premi Princesa d’Astúries de les Arts 2024

BARCELONA
RIPOLL

Ramon González i Montse Bastons guanyen els Jocs Florals Comte Guifré

RIPOLL
MÚSICA

El festival de Dixieland torna al carrer

TARRAGONA
GIRONA

Vuit actuacions musicals i teatrals en el Pati Cultural 2024

GIRONA
CrÒNICA

Un Sant Jordi fred, però esplendorós