Arts escèniques

Després de la catàstrofe, confiança

Focus programa 25 estrenes aquest curs i reclama que l’aforament pugui superar el 50%

Destaquen les reposicions ‘El pare de la núvia’ i ‘Escape room’, de Joel Joan i Hèctor Claramunt
La Villarroel reuneix Jordi Casanovas, Marta Buchaca, La Brutal, Flyhard i Trono

Amb compromís, aliances, risc i confiança. Aquesta és la fórmula que ha ideat la productora Focus després d’una temporada que el president de l’empresa, Daniel Martínez, va qualificar de “catastròfica”. Sense suavitzar gens la magnitud de la tragèdia. La seva recepta és que, després de la catàstrofe, hi ha d’haver la confiança. Focus presentarà fins a 45 espectacles (alguns com Golfus de Roma amb un repartiment d’una vintena d’actors, que s’estrenarà a Madrid i posteriorment vindrà a Barcelona); d’aquests, 25 seran estrenes. Contractaran més de 200 artistes i calculen que hi haurà unes 1.500 funcions i una oferta de fins a 700.000 localitats aquesta temporada entre el Romea, el Goya, el Condal i La Villarroel.

Ara pressionen que s’aixequi la limitació de l’aforament al 50%, un cop s’ha demostrat que #laculturaéssegura i que els teatres han optimitzat totes les mesures perquè els espectadors se sentin còmodes i amb la confiança de recuperar el gust pel teatre. El president de Focus admet que fa un salt al buit a l’espera que l’administració reaccioni. Perquè no seria viable la programació amb el 50% de l’aforament com està plantejat actualment. Martínez demana que es permeti fins al 66% d’aforament, com reconeixia ahir a l’agència Efe, abans del 15 de setembre, que és quan obren temporada a Can Focus. Les demandes des de fa setmanes, d’Adetca i Actua Cultura (una plataforma transversal de diverses disciplines de la cultura perquè el pressupost de cultura pugi al 2%), és que s’estovin les restriccions en les sales de teatre i de concerts. No s’ha demostrat que cap contagi s’hagi produït en un teatre, ni en un cinema. No s’entén aquest càstig quan, des del govern de la Generalitat, es reclama una atenció de “servei essencial” a la cultura. Segons Martínez, el Grup Focus té “2,5 milions de pèrdues” a causa del tancament dels teatres durant la crisi sanitària de l’any 2020, “que acabaran sent més perquè encara no està tot comptabilitzat”, declarava a Efe.

Al Romea

El Teatre Romea, dirigit per Josep Maria Pou, reprèn el curs amb Cobertura, el 17 d’octubre. Mario Gas dirigeix Pedro Páramo, de Juan Rulfo (que pujarà, abans, al Temporada Alta). El cineasta Cesc Gay signarà el seu segon espectacle de teatre, 53 diumenges, amb Pere Arquillué com a cap de cartell. És una comèdia que, després d’estrenar-se al Temporada Alta, aguantarà des d’abans de Nadal fins a Setmana Santa i que aspira a repetir l’èxit d’Els veïns de dalt. Seguint la intuïció de Carles Canut (que va ser director del Romea un any i mig, fins a la seva mort), Pou manté la invitació a una companyia històrica. A l’abril serà el torn d’Atalaya (Madre Coraje i Rey Lear). També es repesca Puertas abiertas, una peça dirigida per Abel Folk i protagonitzada per Cayetana Guillén Cuervo. El Romea tancarà el curs amb un doblet d’òperes de Rossini, reprenent el gust per la lírica.

Escape room, un des èxits de la temporada passada, combinarà teatres. Comença al Condal i salta més tard al Goya. Estaran actius des de setembre fins a l’abril. Al Condal, Joel Joan i Héctor Claramunt també recuperen El marit de la núvia, amb Joan Pera, pels volts de Nadal. Abans (al novembre) Alberto Sanjuan signa una peça amb el títol homònim, i David Selvas i Marc Artigau estrenen un ambiciosa versió d’El màgic d’Oz, al desembre. La intriga d’Asesinato en el Orient Expres serà el reclam de febrer a maig al Condal, Agatha Christie en estat pur. Eduard Farelo i David Bagés, entre d’altres, seran en el repartiment de la peça d’intriga.

Lolita Flores protagonitza La fuerza del cariño, la primera peça del Goya (on se la recorda per la intensa Plaza del diamante). Posteriorment es recupera el musical Pegados, deu anys després de la seva estrena. Anna Sahun, per fi, torna a reprendre el seu Nenes i nens (Grec 2019). Lola Herrera torna amb el seu Cinco horas con Mario i Concha Velasco retorna amb La habitación de María. Completa el cartell Esperando a Godot, una altra producció de Pentación Espectáculos. Al juliol, T de Teatre recupera Delicades, el primer text que van construir amb Alfredo Sanzol.

La Villarroel

Per acabar, La Villarroel. Comença amb l’estrena d’Els gossos, una peça de Nelson Valente que s’estrena a Catalunya i que, posteriorment, tindrà producció a l’Amèrica Llatina. Iván Morales dirigirà, ara, La cabra o Qui és Sylvia?. Àlex Rigola podrà presentar la versió de La gavina que es va haver de deixar aturat al cap de pocs dies de l’estrena (i que es va provar de programar durant el Grec). Tània Brenlle, directora de La Villarroel, té clara la seva aposta per les companyies de casa. Per això convida els de Sixto Paz a La classe, de Philip Ridley, amb direcció de Pau Carrió i amb Pau Roca, Carlota Olcina i Pol López en el repartiment. I Marta Buchaca podrà fer una temporada d’un mes de Rita (que es va estrenar a la Sala Beckett el curs passat). També Jordi Casanovas torna a La Villarroel (d’on va rebre el primer impuls amb Javier Daulte, el primer director que Focus va posar al capdavant d’aquella sala): Alguns dies d’ahir parla dels moments convulsos polítics de Catalunya la tardor del 2017. Amb direcció de Ferran Utzet, hi actuen Míriam Iscla, Abel Folk, Marta Ossó i Francesc Cuéllar. Per acabar, es recuperaran els Off Villarroel de la temporada passada que no es van poder programar: Calma!, de Guillem Albà, A.K.A., de nou!) i El pequeño poni. Quan un confia amb seny, no hi pot haver catàstrofe.

‘Eva contra Eva’, una proposta que haurà d’esperar

Dels grans reclams que hi havia la temporada passada als teatres de Focus, un era el muntatge Eva contra Eva, al Romea. Era una peça dirigida per Sílvia Munt que comptava amb Emma Vilarasau de cap de cartell. L’adaptació lliure de Pau Miró de la comèdia All about Eve, de Joseph L. Mankiewicz, que parla de la història d’odis, enveges, ambicions i amor pel teatre, s’havia d’estrenar el 19 de març al Romea, però la pandèmia va avortar d’arrel la seva arrencada el fatídic 12 de març. Ara el muntatge, produït per Bitò Produccions i Romea, es podrà veure puntualment al Temporada Alta, però haurà d’esperar més endavant l’ explotació a Barcelona. Manté el repartiment: Emma Vilarasau, Andreu Benito, Eduard Farelo, Nausicaa Bonnín i Marissa Josa.

Previsiblement, l’aventura d’Eva contra Eva era incompatible amb una altra producció de Vilarasau, ara, a La Villarroel: La cabra o Qui és Sylvia?, el debut en la direcció de Josep Maria Pou, que també hi actuava. Ara Vilarasau pren el relleu del paper de Marta Angelat. Completa el cartell Jordi Bosch, Jordi Martínez i Roger Vilà.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

opinió

Independent i acollidora

LaBGC
Artista

“Coneixes gaires escoles amb bons edificis i prou personal?”

girona
novetat editorial

Nova antologia de la poesia de Vicent Andrés Estellés

Barcelona
cultura

Mor la periodista Cultural Anna Pérez Pagès

televisió

‘Sense ficció’ estrena dimarts a TV3 ‘Qui va matar Cachou?’

Barcelona

Clara Gispert, canvi i plenitud

girona
festival

Convivència i músiques del món en el quart Festival Jordi Savall

Barcelona
Crítica

A la recerca de la tradició perduda

Música

Classe B, Fortuu, Jost Jou i Juls, candidats del Talent Gironí més ‘urbà’ de Strenes

girona