Cinema

Agnieszka Holland

Directora de cinema

“Els crims comunistes s’han esvaït de la memòria”

L’artista ha de ser lliure, però el meu temperament és polític, i el silenci, per mi, seria inapropiat

Pre­si­denta de l’Acadèmia del Cinema Euro­peu, la cine­asta polo­nesa Agni­eszka Holland (Varsòvia, 1948) es va donar a conèixer inter­na­ci­o­nal­ment amb Europa, Europa (1990), film nomi­nat a l’Oscar, i va tor­nar a par­lar de la per­se­cució jueva pels nazis a In the dark­ness (2011). A Mr. Jones, estre­nat direc­ta­ment a les pla­ta­for­mes Fil­min i Movis­tar+, aborda un altra geno­cidi amb mili­ons de morts: la fam a Ucraïna pro­vo­cada pels plans econòmics del règim esta­li­nista. El film es va pre­sen­tar al pas­sat Bcn Film Fest i vam poder entre­vis­tar la direc­tora per vide­o­con­ferència.

És cert, com plan­teja la pel·lícula, que George Orwell es va ins­pi­rar en part en la fam d’Ucraïna el 1933 per escriure ‘La rebel·lió dels ani­mals’?
El lli­bre de George Orwell em sem­bla que és una metàfora sobre els crims i les tram­pes ideològiques de Sta­lin. Quan es va publi­car, el 1943, alguns pre­so­ners dels camps d’Ucraïna el van lle­gir i van pas­sar que par­lava de la seva experiència de la fam al seu país. Per això s’ha traduït el lli­bre a l’ucraïnès i ha estat publi­cat per peti­tes edi­to­ri­als. Una de les tra­duc­to­res a l’ucraïnès és jus­ta­ment Andrea Cha­lupa, que és la guio­nista de Mr. Jones.
Quina part de veri­tat i quina part de ficció hi ha a ‘Mr. Jones’?
El que va pas­sar a Ucraïna no s’exa­gera gens, és un frag­ment petit d’un pano­rama molt tràgic. S’han dra­ma­tit­zat algu­nes coses del viatge de Gareth Jones [el peri­o­dista pro­ta­go­nista], però, en con­junt, el 90% va pas­sar tal com ho expli­quem.
Què li va interes­sar d’aquest guió i de la història?
No conei­xia Andrea Cha­lupa i quan vaig rebre el guió la meva pri­mera reacció va ser dir: “No vull fil­mar una altra història sobre els crims de la huma­ni­tat!” He fet mol­tes històries sobre l’Holo­caust, i psi­cològica­ment és molt can­sat. Però quan el vaig lle­gir, vaig pen­sar que la història era impor­tant, perquè els crims comu­nis­tes no han entrat gaire a la consciència glo­bal de la huma­ni­tat, i s’han obli­dat, s’han per­do­nat i s’han esvaït de la memòria del poble, i això és ter­ri­ble­ment injust i perillós, perquè la història es repe­teix sobre­tot si no n’apre­nem les lliçons. El segon motiu pel qual em va interes­sar el guió és per la importància que dona a les pre­gun­tes en el món del peri­o­disme, a les inves­ti­ga­ci­ons hon­ra­des, i per la denúncia dels perills de la cor­rupció i la mani­pu­lació dels mit­jans de comu­ni­cació.
Li sem­bla impor­tant expli­car les històries dels anys trenta i qua­ranta a les gene­ra­ci­ons actu­als?
Estic una mica pre­o­cu­pada quan es parla de l’obli­gació de les per­so­nes cre­a­ti­ves, de si tenen l’obli­gació d’expli­car o de fer això o allò. L’artista ha de ser lliure, però, per una altra banda, el meu tem­pe­ra­ment per­so­nal és força polític. I quan sento els perills del retorn dels sis­te­mes i règims que han estat res­pon­sa­bles de la mort de mili­ons de per­so­nes crec que n’he de par­lar, pro­cla­mar-ho als qua­tre vents, i el silenci per a mi seria ina­pro­piat.
La veri­tat és massa sovint víctima dels interes­sos polítics i econòmics, els anys trenta i en l’actu­a­li­tat?
Sí, la veri­tat és molt fràgil i l’hem de defen­sar i ser curo­sos perquè no ens la robin. Algu­nes simi­li­tuds entre els anys trenta i la nos­tra època són molt visi­bles i peri­llo­ses.
La gent ide­a­lista com Gareth Jones és impres­cin­di­ble?
Abso­lu­ta­ment. Aquells que pen­sen que els valors són més impor­tants que la mani­pu­lació són total­ment neces­sa­ris per a la salut de la huma­ni­tat. Ara estem en un lloc en què no pots ocul­tar la veri­tat, ens enfron­tem a#@ un perill exis­ten­cial per a l’ésser humà. Les catàstro­fes climàtiques i epi­de­miològiques, la desi­gual­tat i la injustícia, la situ­ació econòmica, els pro­ble­mes als sec­tors de l’edu­cació i de la salut... Hi ha tants perills que la huma­ni­tat només gua­nyarà si està unida. L’agenda dels governs popu­lis­tes con­sis­teix a divi­dir i mani­pu­lar.

Ha fet algu­nes col·labo­ra­ci­ons pun­tu­als amb la tele­visió nord-ame­ri­cana, alguns capítols de sèries...

Els dar­rers 15 o 20 anys, la tele­visió nord-ame­ri­cana s’ha con­ver­tit en l’eina nar­ra­tiva audi­o­vi­sual més vital i inven­tiva, men­tre que el cinema nord-ame­ricà ha esde­vin­gut molt més con­ven­ci­o­nal. La tele­visió ha apos­tat per nous temes i enfo­ca­ments. He fet unes sèries que m’han permès conèixer expli­car històries i rea­li­tats que ningú havia expli­cat abans, com la tragèdia de les grans ciu­tats nord-ame­ri­ca­nes, com The wire, per exem­ple, o The killing. A més, d’una manera molt esti­losa des del punt de vista cine­ma­togràfic. Hi ha sèries per les quals sen­tia interès i estic orgullós d’haver-hi par­ti­ci­pat, però el que més m’ha interes­sat és el for­mat de minisèrie, amb uns pocs capítols que con­trolo artísti­ca­ment al 100%, i una de la que em sento espe­ci­al­ment orgu­llosa és la minisèrie txeca feta per a HBO Europa Bur­ning bush (Horící ker).
‘Mr. Jones’ comença com un film d’espi­o­natge i acaba par­lant de peri­o­disme. Peri­o­dis­tes i espies tenen res en comú?
No exac­ta­ment. Els peri­o­dis­mes i també els espies han d’inves­ti­gar fets objec­tius. Els espies han d’inves­ti­gar quin és el veri­ta­ble perill, i en aquest sen­tit sí que tenen alguna cosa a veure. També els com­pa­ra­ria en el sen­tit que són res­pon­sa­bles davant de l’opinió pública, i no davant del govern. El peri­o­dista es pot con­si­de­rar com algú que dis­para l’alarma, que fa sonar la cam­pana quan ve un perill, o davant una injustícia o una tragèdia humana.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia