Cinema

Mirador

Resistència davant la desolació del cinema

Habi­tu­al­ment, les nomi­na­ci­ons als Glo­bus d’Or avan­cen alguna cosa sobre quin és l’estat de salut de l’audi­o­vi­sual anglo­saxó i anun­cien qui­nes seran les pel·lícules que aca­ba­ran en la cursa cap als Oscar. La pre­sent edició del 2020/21 resulta pro­ba­ble­ment la més estra­nya de tota la història dels Glo­bus d’Or i dels altres pre­mis cine­ma­togràfics. Per una banda, es pre­mien les obres més repre­sen­ta­ti­ves d’una tem­po­rada en què en la majo­ria de països les sales estan tan­ca­des, i per l’altra, en pre­miar les millors pel·lícules es posa en evidència que la des­lo­ca­lit­zació del cinema és irre­ver­si­ble. Els pre­mis pre­sen­ten una curi­osa ambigüitat ja que són el tes­ti­moni d’unes quan­tes obres que han resis­tit tota mena d’infor­tu­nis anun­ci­ats i, per altra banda, aixe­quen acta que aque­lla cosa ano­me­nada cinema ja no tor­narà a ser la mateixa i que, fins i tot, les ano­me­na­des sèries de tele­visió tam­poc seran iguals. No és estrany que les qua­tre prin­ci­pals gua­nya­do­res de les dife­rents apos­tes siguin obres situ­a­des en una estra­nya cruïlla entre el pre­sent i el pas­sat.

Nomad­land, de Chloé Zhao, ha estat la gua­nya­dora de la millor pel·lícula dramàtica. La seva victòria la col·loca en un lloc des­ta­cat en el camí cap als Oscar i posa en evidència una història de resistència davant la dimissió dels grans estu­dis. Nomad­land va gua­nyar el Lleó d’Or al Fes­ti­val de Venècia i va començar-se a pre­fi­gu­rar com una de les obres amb més pos­si­bi­li­tats per con­que­rir la tar­dor. La pel·lícula apa­reix com un ovni que podrà veure’s aquest mes d’abril a les sales, però també posa en evidència la sub­sistència d’un model de cinema inde­pen­dent, crític amb el mateix sis­tema, que troba en la dis­sidència un camí cap a la super­vivència. Nomad­land parla de l’altra cara d’Amèrica, de la mar­gi­nació social de l’era Trump, i esta­bleix vin­cles entre la ficció i la rea­li­tat social. És curiós com dins de la mateixa cate­go­ria també hi havia altres resis­tents que no han estat pre­mi­a­des però poden obrir-se camí cap a les nomi­na­ci­ons als Oscar, com El padre, de Flo­rian Zeller, amb un impres­si­o­nant Ant­hony Hopkins que dona forma al caos men­tal d’un malalt d’Alz­hei­mer. L’altra resis­tent que tro­barà aviat camí a les sales és Una joven pro­me­te­dora, d’Eme­rald Fen­nell, una revenge movie con­tra els abu­sos sexu­als. Al seu cos­tat que­den des­di­bui­xa­des les dues ofer­tes estre­lla de Net­flix, El jui­cio de los 7 de Chi­cago, d’Aaron Sorkin, i Mank, de David Finc­her.

En el capítol de la millor comèdia, en canvi, el pes de les pla­ta­for­mes és abso­lut, com també ho és en el ter­reny de l’ani­mació. Borat 2, de Jason Woli­ner, ha estat una de les estre­lles d’Ama­zon Prime Video. Men­tre que la dar­rera pro­ducció de Pixar, Soul –estre­nada a Dis­ney+–, ha gua­nyat el premi a la millor pel·lícula ani­mada. Resulta curiós com­pro­var com en l’apar­tat de comèdia s’hi aca­bava refu­gi­ant la mecànica fil­mació tele­vi­siva del musi­cal estre­lla dels dar­rers anys a Bro­adway, Hamil­ton, rea­lit­zada per amor­tit­zar les pèrdues gene­ra­des pel tan­ca­ment d’uns tea­tres on el musi­cal encara era capaç de ven­dre entra­des a una mit­jana de 200 dòlars la sessió. També en el ter­ri­tori del musi­cal és curiós veure-hi The room, el musi­cal queer que ha cap­ti­vat Net­flix.

Si ens situem en el ter­reny de les sèries veu­rem com Net­flix gua­nya la par­tida a HBO, fins al punt que s’ha aca­bat dis­cri­mi­nant la millor sèrie de l’any, Small axe, de Steve McQueen, una obra que amb els seus cinc capítols inde­pen­dents des­a­fia les fron­te­res entre el cinema i la nova seri­a­li­tat tele­vi­siva. En el ter­reny de les sèries s’observa l’enve­lli­ment de la fórmula de les llar­gues sagues tele­vi­si­ves de diver­ses tem­po­ra­des i la revi­ta­lit­zació de les obres de petit for­mat –sis epi­so­dis–. Aquesta tensió queda per­fec­ta­ment exem­pli­fi­cada amb la dis­puta entre la quarta tem­po­rada de The crown –amb les ten­si­ons i con­tra­dic­ci­ons gene­ra­des per la presència de Lady Di dins la monar­quia– i la història fictícia d’una noia òrfena que se supera jugant als escacs a Gam­bito de dama. És curiós com l’impacte d’aquesta sèrie sem­bla haver gua­nyat totes les bata­lles, fins al punt que la seva pro­ta­go­nista, Anya Tay­lor-Joy, ha aca­bat impo­sant-se pel premi de millor actriu a la Cate Blanc­hett de Mrs. Ame­rica, on inter­preta una dona con­ser­va­dora que com­bat el femi­nisme.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el darrer article gratuït dels 5 d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia