Arts escèniques

Shakespeare al parc

Parking Shakespeare no pot mantenir el format doble del 2019. Ahir van haver de suspendre ‘Romeu i Julieta’, per tercer cop aquestes funcions, a causa de la Covid

Tornero mantenia la lluita per mostrar l’odi entre les dues famílies de Verona

Parking Shakespeare, tot i la Covid, ha tornat als til·lers del parc del Nord. Si el 2019 va voler celebrar el seu desè aniversari alternant una nova reposició d’una comèdia i atrevint-se a representar una tragèdia enmig del parc, aquest any han repetit l’aventura amb El somni d’una nit d’estiu (amb dramatúrgia i direcció de Sílvia Navarro Perramon) i Romeu i Julieta (amb dramatúrgia i direcció d’Helena Tornero). Torna, doncs, la tradició de servir Shakespeare al carrer, els vespres de l’estiu (fins al 8 d’agost). És el complement a un Grec que ha programat una dramatúrgia sobre les tragèdies del dramaturg britànic (Billy’s violence, vegeu la crítica) i una versió de The tempest amb la mirada de Peter Brook. La Covid els ha afectat tres cops i sempre amb el muntatge de Romeu i Julieta. Ahir van decidir que farien més endavant el drama i que no es cobririen les funcions dels dies parells, com la setmana passada.

La diferència respecte a les anteriors trobades als til·lers és que aquest any és indispensable reservar entrada per complir amb els protocols. També han hagut d’eliminar les entrades i sortides entre el públic; ara es reserven un passadís a banda i banda per poder fer mutis mantenint les distàncies. Cada espectacle reuneix una desena d’intèrprets, fet que ha permès ampliar el nombre d’artistes en la companyia però, per altra banda, ha multiplicat el risc d’anul·lacions, com finalment s’han produït: es va endarrerir l’estrena, es va aturar una setmana i finalment es prorroguen sense data les darreres funcions de Romeu i Julieta.

Ukelele o violoncel

Si alguna clau es manté en totes les comèdies és el joc amb la música fresca, sovint passada de moda, que flirteja amb camises hawaianes (en aquest cas, banyadors de fruites de macedònia). I és que si algun rastre ha de deixar a la boca aquesta comèdia de Shakespeare és una frescor dolça, sana i amable. La versió actual, que repeteix la que Joan Maria Segura va estrenar el 2011, és molt juganera i metateatral. Puck (Ricard Sadurní) va de sobrat, desmenjat, també quan l’erra. José Pedro García Balada dobla el paper d’Oberon i el de Teseu (el primer, venjatiu i còmic; el segon, beneit i ingenu alhora). Júlia Santacana fa els altres dos antagònics de l’actor i amb una actitud intel·ligent de la que no diu res, però que ordena tot allò que l’altre es pensa que ha disposat. Els silencis d’Hipòlita són un llibre obert, no badin a buscar-la com escolta i s’esglaia per les atzagaiades de Teseu, el seu nuvi talòs. El joc dels quatre joves és el típic joc dels disbarats que preveia Shakespeare. Tot roda ràpid i les persecucions amoroses diverteixen amb cançons romàntiques en castellà (des de Mecano fins a Miguel Bosé, entre d’altres) que ja insinuen que l’amor, a voltes, dura l’èxit d’una cançó d’estiu. Evidentment, acaben de fer el paquet la companyia de còmics que preparen la tragèdia per a les noces de Teseu i Hipòlita. Tascó, convençut de la seva psicologia actoral (Joan Codina); Flauta, sacrificat estrenyent-se els genitals per fer més prima la veu (Omar Sanchís), i Troca (Sara Sansuan), la més explosiva dels tres.

Pel que fa a Romeu i Julieta, canviava l’ukelele de les comèdies pel violoncel de Pau de Nut. Tai Fati és una Julieta tendra i que es rebel·la sense dubtar contra les ordres del pare a favor del que mana el seu cor. I Pau Oliver és aquell Romeu apassionat, mig perdut per Cupido. Tornero ha decidit mantenir les escenes de lluita, per ensenyar la violència irracional, entre els Montagut i els Capulet. Però és que li va molt bé, al ritme, entrar un quadre d’acció en una tragèdia en què mana paraula i emoció (de l’amor al dolor, per la mala fortuna).

LA DATA

7.8.2021
Dia de la darrera
funció al parc del Nord. Els dies senars, s’interpreta ‘El Somni d’una nit d’estiu’. Queda ajornat, per ara, ‘Romeu i Julieta’


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

novetat editorial

Nova antologia de la poesia de Vicent Andrés Estellés

Barcelona
cultura

Mor la periodista Cultural Anna Pérez Pagès

televisió

‘Sense ficció’ estrena dimarts a TV3 ‘Qui va matar Cachou?’

Barcelona

Clara Gispert, canvi i plenitud

girona
festival

Convivència i músiques del món en el quart Festival Jordi Savall

Barcelona
Crítica

A la recerca de la tradició perduda

Música

Classe B, Fortuu, Jost Jou i Juls, candidats del Talent Gironí més ‘urbà’ de Strenes

girona
Éric Besnard
Director de cinema

“Hem caigut en l’histerisme col·lectiu i no parem a pensar”

Barcelona
MÚSICA

Joan Magrané estrena a Peralada un responsori per a la Setmana Santa del segle XXI

girona