Art

Art

L’exposició invisible

Irena Visa aprofita que l’Arqueològic de Banyoles està buit per rememorar el fons del museu amb comentaris enregistrats de gent que el coneix molt

En circumstàncies normals, si un museu retira totes les peces que exposava perquè tanca durant un temps, la seva activitat de cara al públic serà nul·la. Però sempre hi ha excepcions. Al Museu Arqueològic Comarcal de Banyoles (MACB), buidat de materials prehistòrics per permetre la fase final de la reforma de l’edifici, no s’han resignat a la desaparició temporal a la que semblaven condemnats i acaben d’inaugurar una instal·lació que tracta precisament de les seves col·leccions, malgrat que no es poden mostrar. Res a veure, es titula, molt encertadament.

La seva autora és Irena Visa (Banyoles, 1985), una creativa que porta un temps explorant paral·lelismes entre l’arqueologia i l’art contemporani, els treballs de la qual ja s’han pogut veure en espais com la Fundació Miró i el Centre d’Art Santa Mònica de Barcelona. El muntatge a Banyoles, que restarà obert fins a finals de novembre, tanca una trilogia iniciada amb Fer veure (2019) i Això no és res (2020).

La instal·lació és un recorregut per 21 vitrines i altres suports buits on el visitant troba un codi QR que conté l’enregistrament que ha fet una persona, comentant la peça que havia estat allà. Són gent que han escollit una peça, la descriuen i expliquen per què l’han triada. S’hi senten, per exemple, les veus de la presidenta del Centre d’Estudis Comarcals de Banyoles (CECB), Roser Masgrau; d’arqueòlegs com ara Antoni Palomo, Julià Maroto, Narcís Soler o Pere Castanyer; del popular exconservador del museu Josep Tarrús, de l’arxiver Josep Grabuleda... i també de l’antic conserge Josep Amagat i de dues dones del servei de neteja, Anna Serrano i Irene Tohà. “Gent que s’ha fet un fart de veure les col·leccions del museu”, deia Irena Visa el dia que va ensenyar Res a veure a la premsa. L’autora no pretén induir el visitant cap a una interpretació concreta, sinó que Visa facilita just els elements indispensables perquè cadascú n’extregui la seva lectura. El muntatge també té vocació d’homenatge a l’emblemàtic museu, ara que les instal·lacions de la Pia Almoina entren en un estat de trànsit cap a maneres interactives d’explicar les restes del passat.

Al llarg d’aquest mes d’octubre s’organitzaran dues visites guiades i un taller. El pròxim dia 23 la mateixa Irena Visa i la conservadora del museu, Andrea Ferrer, oferiran una visita comentada; el 25 (és un dilluns festiu a la ciutat) hi haurà un taller en què la mainada podran dibuixar les peces que sentin descrites en els QR; i finalment, per al dia 31 es preveu una altra visita comentada, aquest cop, amb l’exconservador del centre Josep Tarrús i l’arxiver Josep Grabuleda.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Clara Gispert, canvi i plenitud

girona
festival

Convivència i músiques del món en el quart Festival Jordi Savall

Barcelona
Crítica

A la recerca de la tradició perduda

Música

Classe B, Fortuu, Jost Jou i Juls, candidats del Talent Gironí més ‘urbà’ de Strenes

girona
Éric Besnard
Director de cinema

“Hem caigut en l’histerisme col·lectiu i no parem a pensar”

Barcelona
MÚSICA

Joan Magrané estrena a Peralada un responsori per a la Setmana Santa del segle XXI

girona
música

Twenty One Pilots actuaran al Palau Sant Jordi l’abril vinent

Barcelona
ART

Estudien si la part superior del mosaic de la Casa Navàs també és de Joaquim Mir

REUS
art

Mor Richard Serra, l’escultor monumental

barcelona